جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 2 آذر 1394     
وزارت ارشاد: «پستچی» مجوز ندارد

فارس: نرم‌افزارهایی که این روزها در پی آسان کردن امر کتاب خواندن هستند رو به افزایش می‌روند. اما از سوی دیگر نظارت بر این روال هم امری مهم تلقی می‌شود.

قرار گرفتن کتابی بر روی این نرم‌افزارها تابع داشتن مجوز از اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است بر این مبنا کتابی که بدون مجوز ارشاد در هریک از نرم افزارها قرار گیرد تخلف محسوب می شود.

چند روزی است که کتابی با عنوان «پستچی» نوشته چیستا یثربی روی نرم افزار طاقچه قرار گرفته اما این کتاب بدون پست سرگذاشتن روال دیگر کتاب و خارج از ضوابط قانونی وزارت ارشاد بر روی نرم‌افزار طاقچه در معرض عرضه قرار گرفته است.

جالب اینجاست در جشنواره کتاب مجازی (که روز گذشته برگزار شد) در بخش شبکه های اجتماعی چیستا یثربی به خاطر راه اندازی کانال تلگرامی به عنوان برگزیده شایسته تقدیر معرفی شد و به دلیل ترویج کتابخوانی از وی تجلیل به عمل می آید.

بنا به پیگیری‌های خبرنگار فارس اطلاع پیدا کردیم کتاب «پستچی» چیستا یثربی نه تحویل اداره کتاب ارشاد شده و نه در سامانه ثبت شده است.

محمد سلگی مدیر اداره کتاب در پاسخ به این سوال پیرامون کتاب‌ «پستچی» نوشته چیستا یثربی که این روزها روی نرم‌افزار طاقچه بدوم مجوز نشر از اداره کتاب قرار گرفته آن را تخلف دانست و ابراز داشت: کتاب‌ها باید ابتدا به اداره کتاب بیایند و پس از اخذ مجوز می‌توانند ارائه شوند و هرجا بدون داشتن مجوز اثری ارائه شود تخلف محسوب می شود.

یکی دیگر از مسئولان وزارت ارشاد هم تاکید می‌کند که حتی کتاب‌های صوتی و یا کتاب‌هایی که از معاونت های زیر مجموعه ارائه شوند باید با مجوز اداره کتاب باشد تا محتوا بررسی شود و پس از آن به مرکز رسانه‌های دیجیتال می‌رود تا تایید نهایی برای ارائه صادر شود.

مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب هم درباره نخستین جشنواره کتاب مجازی که یثربی در آن به عنوان برگزیده برای دست‌نوشته‌هایش معرفی شد، توضیح داد: برترین‌ها بر اساس آراء مردمی انتخاب و معرفی شده‌اند.مردم بر اساس استفاده از این صفحات رای داده اند.

وی با تاکید بر حرکت در مدار قانون و ملاک‌های قانونی از شبکه‌های فاقد مجوز چون وایبر، واتس آپ و فیس بوک نام برد و گفت: این شبکه‌ها در دایره انتخاب ما نبوده‌اند چرا که قاعده و قانون داشتیم و بر مبنای ملاک‌های قانونی مجاز حرکت کردیم. ما بر اساس جمع بندی آرای مردمی گروه های تشویقی را معرفی کردیم. تنها کتاب ملاک انتخاب ها نبوده بلکه کلیت فعالیت مدنظر قرار گرفته است.

با توجه به آنچه در این مجال گفته شد کتاب‌هایی که روی نرم‌افزارهایی چون، «طاقچه»، «فیدیبو» و «خط‌خوان» قرار می‌گیرند همگی باید دارای مجوز از اداره کتاب وزارت ارشاد باشند.

تقریبا آبان 93 بود که کتابفروشی اینترنتی «طاقچه» به جمع سامانه‌های فروش قانونی کتاب‌های الکترونیک ایرانی پیوست. این نرم‌افزار با توافق حاصل شده با برخی از ناشران به عنوان صاحبان اثر، نسخه‌ای از فایل کتاب آنها را با فرمت‌های pdf  و epub تولید و برای استفاده عمومی در این سامانه به فروش می‌رساند و در مدت کوتاهی به دلیل جامعیت کتاب‌ها مورد توجه قرار گرفته است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: