جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 2 آذر 1394     
ابعاد و حواشی انتشار عکسی از استعمال مواد مخدر در مترو
برخورد با جرایم مشهود با کیست؟

اصل موضوع که وقوع یک جرم مشهود در یک فضای عمومی است مورد غفلت قرار گرفته است

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهردای نیوز، انتشار عکسی از فردی در حال استعمال مواد مخدر در یکی از واگن های متروی تهران و انعکاس گسترده آن، در حالی ابعاد و حواشی گسترده ای پیدا کرده که به نظر می رسد، اصل موضوع که وقوع یک جرم مشهود در یک فضای عمومی است، مورد غفلت قرار گرفته است. 

استعمال مواد مخدر در حالی از نقاط به ظاهر پنهان، از وسط رفیوژ میانی بزرگراه ها گرفته تا لا به لای درختان در بوستان های شهر، به محل های آشکاری که کاملاً در معرض دید شهروندان قرار دارند، از وسط میدان های شهر تا حاشیه پیاده راه های شهری، گسترش یافته که رفته رفته قبح این جرم مشهود در جامعه در حال از بین است و گویی کل شهر تهران به پاتوق بزرگ معتادان متجاهر تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، در حالی که مصرف مواد مخدر از یک جرم زیر پوستی به یک جرم آشکار که پیکره شهر را فرا گرفته تبدیل شده، انتشار عکس فردی در حال مصرف مواد مخدر در یکی از واگن های متروی تهران که هر روز در گوشه و کنار شهر، ده ها و صدها نمونه از صحنه های مشابه چنین صحنه ای را شاهد هستید، دستمایه این شده که یک مسافر معتاد زیر ذره بین قرار گیرد، در حالی که واقعیت این است که مترو نه به عنوان یک سیستم امنیتی بلکه به عنوان یک سامانه خدماتی، روزانه پذیرای سه میلیون مسافر است و متأسفانه در این موضوع، بزرگ نمآیی جایگزین واقع بینی شده است.

حقّانی: اعتیاد در تهران چهره علنی پیدا کرده است

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه افزايش آسيب هاي اجتماعي و تغيير در رفتارهاي شهروندی، محيط زيست انساني شهر تهران را در معرض تهدید قرار داده، گفت: متأسفانه اعتياد در تهران چهره علني پيدا كرده و معتادان در بسياري از نقاط تهران به ويژه جنوب شهر به راحتي در فضاهاي عمومي زندگي مي كنند، در پارك ها مي خوابند و به نسبت به استعمال مواد مخدر كه بخشي از زندگي آنها را تشكيل مي دهد، اقدام مي نمایند.

مهندس محمد حقّاني با بيان اين كه بسياري از معتادان در سطح شهر، افرادي اند كه از ديگر نقاط به تهران آمده اند و در اين كلان شهر درگير مواد مخدر شده اند، در باره انتشار عكس مصرف مواد مخدر در مترو، تأكيد كرد: مترو نيز مانند ساير فضاهاي عمومي شهر، متأثر از افزايش آسيب هاي اجتماعي است و علت آن، اين است كه در سطح كلان، متوليان مربوطه براي كاهش آسيب هاي اجتماعي و پيشگیري از اين آسيب ها، برنامه اي ندارند و دست روی دست گذاشته اند.

قناعتی: شهرداری تهران مسئول برخورد با اعتیاد نیست

عضو هيأت رييسه شوراي اسلامي شهر تهران نیز با اعلام اين كه مسئوليت برخورد با اعتياد و آسيب هاي اجتماعي متوجه شهرداري تهران نيست، اظهار كرد: در اين زمينه نیروی انتظامی بايد به موضوع امنيت مترو رسيدگي كند و پليس در اين زمينه، بايد وارد عمل شود تا افراد نتوانند در فضاهاي عمومي مرتكب جرايمي مثل مصرف مواد مخدر شوند.

ابوالفضل قناعتي با تأكيد بر اين كه مسافران مترو كه از گيت هاي هوشمند مجهز به سنسورهاي تشخيص مواد مخدر عبور نمي كنند تا براي مسئولان مترو قابل شناسايي باشند، تصريح كرد: در زمينه مديريت دقيق فضاهاي عمومي، بايد در سطح كلان برنامه ریزی کنیم و برنامه داشته باشيم.

اقبال شاکری: مترو پرستیژ پایتخت و مظهر پیشرفت کشور است

همچنین رييس كميته عمران شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه آسيب هاي اجتماعي در تهران كه مترو هم جزيي از آن است، رو به افزايش است، اعلام كرد: با توجه به حساسيت در نحوه برخورد با آسيب هاي اجتماعي،       دست اندركاران مربوطه براي ساماندهي وضع موجود و پيگيري اين آسيب، چه در سطح شهر و چه در داخل مترو، بايد هر چه زودتر اقدام كنند و وارد عمل شوند.

دكتر اقبال شاكري با بيان اين كه استعمال مواد مخدر، نه تنها در مترو كه در سطح شهر را بايد به عنوان يك اتفاق مهم تلقي كنيم و به نحوي با آن برخورد نماييم تا اين گونه اتفاقات به رفتار تبديل نشود،‌ افزود: بايد برخوردمان به نحوي باشد كه كسي به ذهنش خطور نكند در مترو يا در هر فضاي عمومي ديگر، مي تواند چنين كاري را انجام دهد و اين گونه شهروندان را مورد بي احترامي قرار داده و حقوق آنها را تضييع كنند.

وي با تأكيد بر اين كه مترو، يك شبكه حمل و نقلي صرف نيست، بلكه شبكه اي اجتماعي است كه يكي از مهم ترين و شلوغ ترین فضاهاي شهري را در خود جاي داده، خاطرنشان كرد: متروي تهران، پرستيژ پايتخت و مظهر پيشرفت كشور است و موضوع آسيب هاي اجتماعي و برخورد با اين گونه آسيب ها در مترو، بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.

قاضی دادگستری: مطابق قانون مبارزه با مواد مخدر از وظایف نیروی انتظامی است

از سوی دیگر، حسن رحيمي قاضي دادگستري با استناد به بند 8 ماده 4 قانون نيروي انتظامي مصوب 1369، از نيروي انتظامي به عنوان ضابط قوه قضایيه نام مي برد و مي گويد: مطابق اين قانون، اهم وظايف نيروي انتظامي عبارت از مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با قاچاق، مبارزه با منكرات و فساد، پيشگيري از وقوع جرايم‌، كشف جرايم، بازرسي و تحقیق، حفظ آثار و دلايل جرم، دستگيري متهمان و بزهكاران، جلوگيري از فرار و مخفي شدن آنها و اجرا و ابلاغ احكام قضايي است.

يك كارشناس ارشد حقوق نيز با اشاره به ماده 21 قانون آيين دادرسي كيفري، مي گويد: در صورتي كه جرم در منظر عمومي واقع شده باشد و در صورتي كه دو نفر يا بيشتر ناظر وقوع جرم باشند يا وقتي متهم ولگرد باشد مثل افراد    كارتن خواب يا افراد فاقد جا و مكان معلوم ‌به آن جرم مشهود مي گويند.

محمد ولي سلطاني با تأكيد بر اهميت دخالت فوري ماموران در جرايم مشهود و برخورد قاطع با مجرم، خاطرنشان كرد: اين مهم باعث ايجاد احساس امنيت در شهروندان و بالا رفتن اطمينان آنها به پليس مي شود و از اين رو، قانون اختيارات ويژه اي را هنگام مواجهه با اين گونه جرايم براي ضابطین قضایی مقرر داشته است.

تأکید اعضای شورا و کارشناسان بر لزوم برخورد نیروی انتظامی با جرایم مشهود

در این ارتباط، سردار ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در خصوص انتشار عکس استعمال شیشه در مترو، ضمن تأکید بر لزوم همکاری بیشتر مجموعه حراست مترو، اظهار کرد: همکاران ما در پلیس حضور دارند و پلیس آمادگی کامل برای برخورد با جرایم مشهود را دارد.

هفته گذشته نیز آیت ا... آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه با تشکر از اقدامات نیروی انتظامی در برخورد با        ناهنجاری های اجتماعی، تصریح کرد: ناهنجاری های اجتماعی از جرم های مشهود است و برخورد قانونی با آن از وظایف ذاتی ضابطین قضایی است.

گفتنی است در حالی نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران و کارشناسان حقوقی و قضایی بر لزوم برخورد با جرایم عمومی مشهودی مانند استعمال مواد مخدر در فضاهای عمومی شهر از جمله مترو از جانب نیروی انتظامی تأکید دارند که مسئولان مترو نیز موضوع مذکور را مورد توجه جدی قرار داده اند، هر چند در حال حاضر در نقاط مختلف شهر شاهد اقامت و تردد افراد معتاد به مواد مخدر و استعمال این مواد در روز روشن و در منظر عمومی شهروندان هستیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: