جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 30 آبان 1394     
فرانسه و تغيير استراتژي

آرمان: از انفجارهاي پاريس چند روز گذشت اما گمانه‌زني‌ها و تحليل‌ها و برداشت‌هاي مختلفي از اين حادثه به تصوير كشيده مي‌شود. گروه تروريستي داعش مسئوليت آن را پذیرفته است و آقاي اولاند رئيس‌جمهور فرانسه در پارلمان اين كشور خواستار تمديد وضعيت فوق‌العاده به مدت سه ماه ديگر شده است.
وي در سخنراني خود صحبت از تغيير قانون اساسي و نابودي داعش كرد. همه اينها نشان مي‌دهد فرانسه نه‌تنها درحالت بهت و ناباوري است كه درنهايت اضطراب و تشويش قرار دارد. فرانسه به عنوان كشوري كه مهد دموكراسي و پايبند به ارزش‌هاي مدني است با نگراني تمام با اعمال وضعيت فوق‌العاده عملا به بدیهي‌ترين حقوق مدنيت پشت پا زده است كه اين حاكي از نگراني و بيمي است كه از آينده دارد. در اين زمينه نهادهای امنیتی این کشور پیگیر این هستند تا مشخص کنند داعش خود مبتكر اين عمليات بوده يا افراد ديگري طراحي اين عمليات را برعهده داشته‌اند. آقاي اولاند همچنین اشاره كرده كه طراحي اين عمليات در خارج از پاريس صورت گرفته كه ظاهرا طراح اين عمليات ساكن بلژيك و همراه داعش در سوريه بوده است. هنوز به‌طور قطع نمي‌توان گفت طراحي‌ها از كجا و از سوي چه كساني صورت گرفته است. برخي اطلاعات حاكي از آن است كه رسانه‌هاي صهيونيستي اعلام كرده‌اند از قبل از اين ماجرا به نوعي مطلع بوده‌اند.
از ديگر سو پدر معنوي داعش -عربستان سعودی- نمي‌تواند خود را از اين حادثه كاملا بيرون بكشد. اينكه فرانسه به كدام سو مي‌رود و چه راهي انتخاب مي‌كند به تحليل و برداشت اين كشور از روند تحولات در سوريه و همچنين توازن قوا در داخل فرانسه بستگی دارد. جبهه ملي‌گرايان فرانسه به دنبال اعمال مقرراتي شديد درباره مهاجران، اقامت خارجيان و تردد ايشان و از اين قبيل موارد است. ساركوزي و دوستان وي نيز پيشنهاداتي درباره جهت‌گيري سياست خارجي فرانسه براي همكاري با روسيه و تبادل‌نظر با ايران مطرح مي‌كنند.
اروپا و فرانسه روزها و ماه‌هاي سختي را می‌گذرانند، به ويژه آنكه آقاي اوباما كه بيش از 15ماه از مسئوليت رئیس‌جمهوری وي باقي نمانده است، علاقه‌اي به درگيري و ورود به جبهه سوريه ندارد. اوباما ترجيح مي‌دهد اين توپ را در زمين رئيس‌جمهور بعدي بيندازد و از اين رو نمي‌تواند در تمام زمینه‌ها همراه اروپا باشد. اروپاي آرام و امن اكنون با سه معضل ناامني، مهاجرات و ركود اقتصادي عميق دست به گریبان است.
فرانسه به همراه آلمان به عنوان موتور محركه اتحاديه اروپا براي برون‌رفت از اين بحران جدي و عميق كه برخي آن را با 11سپتامبرآمريكا مقايسه مي‌كنند، برسر دو راهي قرار دارند كه آيا با روسيه و ايران به تشديد همكار‌ها براي نابودي داعش بپردازند يا همچنان مانند گذشته با شمشير دولبه همزمان به مخالفت با دولت قانوني بشار اسد و گروه‌هاي تروريستي بپردازند. فرانسه در كمتر از يك‌سال دو حادثه تروريستي را تجربه كرده است.
پاريس زيبا و فرانسه پرجاذبه قاعدتا تحمل حواث مشابه را نخواهند داشت. اينكه فرانسه كدام راه را برخواهد گزيد زمان نشان خواهد داد، اما شعارها و تهديدهاي آقاي اولاند در پارلمان فرانسه اگر مصرف داخلي نداشته باشد و واقعا يك استراتژي جديد ازسوي دولتمردان فرانسوي باشد، بايد انتظار داشت همكاري فرانسه با كشورهايي مانند روسيه و ايران تشديد شود. حتي اگر اين همكاري‌ها مقطعي و تاكتيكي ازسوي دولتمردان فرانسوي باشد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: