جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 25 آبان 1394     
با ورود 30دستگاه اتوبوس از پایه گازسوز استارت اجرای بند«ق» زده شد

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران از اجرایی شدن بند«ق» قانون بودجه سال گذشته دولت توسط مدیریت شهری خبرداد.

پیمان سنندجی با بیان این مطلب گفت: به رغم آنکه در یک سال اخیر دولت امکان اجرای بند«ق» قانون بودجه سال 93 را فراهم نکرد، شهرداری تهران برای شکسته شدن طلسم این قانون و ترغیب بخش خصوصی  برای خرید اتوبوس های جدید قرار است 30 دستگاه اتوبوس از پایه گاز سوز را با کمک شرکت های خصوصی به صورت پایلوت خریداری کند تا بعد از رفع مشکلات اجرای این طرح راه برای خرید اتوبوس های جدید توسط سرمایه گذاران باز شود.

حل معضل فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران یکی از دغدغه های شهرداری تهران و شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران است. به رغم آنکه هیات وزیران با تصویب بند«ق» قانون بودجه سال 93 تصمیم داشت با صرفه جویی انرژی امکان کمک به حمل و نقل عمومی شهرها و کلانشهرها از جمله تهران را از طریق وزارت نفت ایجاد کنند اما گویا پاس کاری این بند قانونی از سوی دولت به مجلس نشان می دهد که دولت برنامه ای برای اجرایی شدن آن ندارد. روز افتتاح خط 3 مترو به عنوان بلندترین خط مترو خاورمیانه بود که رئیس جمهور در سخنرانی خود در این مراسم پیشنهاد بند «ق» تبصره دو قانون بودجه سال 93 را از آن مجلس دانست تا شاید به صورت تلویحی عدم اجرای این قانون را برگردن مجلسیان بیندازد غافل از اینکه این ماده قانونی حاصل همفکری هیات وزیران بود که به قانون بودجه سال گذشته راه پیدا کرد. حتی وزیر نفت نیز سال گذشته زمانی که مهمان شورای شهر بود به این ماده قانونی و کمک هایی که قرار است توسط این  وزارتخانه به توسعه حمل و نقل عمومی کشور به ویژه شهر تهران شود، صحبت هایی را مطرح کرد اما گویا این ماده قانونی پرطمطرق که بیشتر زیرساخت های آن از سوی مدیریت شهری تهران ایجاد شده خیال اجرایی شدن از سوی دولت را ندارد. در مقابل انفعال دولت در اجرای بند«ق» قانون بودجه اما گویا مدیریت شهری تهران و شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در نظر دارد تا گره کور این قانون را حتی با دندان هم شده باز کند تا بند«ق» به سرنوشت قانون امکان برداشت 2 میلیارد دلاری مترو تهران و کلانشهرها از صندوق  توسعه ملی و بسیاری از قوانین از این دست دچار نشود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه با تغییر مدل خصوصی سازی در مجموعه شرکت واحد به دنبال این هستیم تا خرید اتوبوس‌های جدید از طریق شرکت‌های خصوصی انجام شود، به خبرنگار شهرنوشت می گوید: با توجه به  رویکرد جدید خصوصی‌سازی که ناوگان اتوبوسرانی و همچنین تصویب تغییر روش خصوصی سازی از سوی شورای شهر تهران  پیش بینی می کنیم با رایزنی‌هایی که با بخش خصوصی انجام شده، انگیزه برای خرید اتوبوس های جدید در سرمایه گذاران و شرکت های خصوصی فعال در این بخش ایجاد شود. ضمن اینکه اگر نیاز باشد این امکان وجود دارد تا بخشی از اعتبارات شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران برای خرید اتوبوس‌های جدید اختصاص پیدا کند.

پیمان سنندجی با اشاره به اینکه فرسودگی؛ ناوگان اتوبوسرانی را در شرایط بحرانی قرار داده است، می افزاید: با توجه به عقب ماندگی‌ که در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران  وجود دارد و اینکه بیش از 3000 اتوبوس فرسوده بالای 8 سال در شهر تهران در حال تردد هستند، امیدواریم که بتوانیم با کمک بخش خصوصی این عقب ماندگی را جبران کنیم.

اولین گام را شهرداری برمی دارد

به رغم بالا بودن قیمت خرید یک اتوبوس با کیفیت و استاندارد، اولین سوالی که مطرح می شود، این است که آیا بخش خصوصی توان مالی خرید اتوبوس های جدید را برای جبران فرسودگی ناوگان دارد؟ سنندجی در پاسخ به این سوال توضیح می دهد: برای ایجاد انگیزه اعطای تسهیلات مالی و امکان بازگشایی فاینانس ها برای سرمایه گذاران و شرکت های خصوصی در بند «ق» قانون بودجه پیش بینی شده است. در واقع دولت بر اساس این ماده قانونی موظف است تا تسهیلات مالی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

وی با بیان اینکه همچنان مشکلات بند«ق» به ویژه در اعطای تسهیلات مالی به سرمایه گذاران از سوی دولت رفع نشده است، بیان می کند: امیدواریم مشکلاتی که پیش روی شرکت های خصوصی برای دریافت تسهیلات مالی وجود دارد، به زودی حل شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات این قانون تضامینی است که وزارت نفت باید ایجاد کند تا بانک ها بتوانند بابت خرید اتوبوس به بخش خصوصی وام دهند، تاکید می کند: تامین این تضامین از سوی وزارت نفت برای دریافت تسهیلات بانکی از سوی سرمایه گذاران بسیار مهم است. مدیریت شهری پیشنهادهایش را به دولت برای اجرایی شدن این قانون داده است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در گام نخست و برای شکسته شدن طلسم بند«ق» قانون بودجه93 دولت قرار است 30 دستگاه اتوبوس از پایه گازسوز را خریداری کند، یادآور می شود: پیش بینی ما بر این است که با حل مشکل تضامینی که بر سر راه دریافت تسهیلات مالی این قانون وجود دارد، صد راه مقابل بخش خصوصی شکسته خواهد شد. به عبارتی تصور ما بر این است اگر شرایط اجرایی شدن بند«ق» فراهم شود و این تسهیلات در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گیرد، می توان در مدت کوتاه ناوگان اتوبوسرانی را نوسازی کنیم در غیر این صورت با ورود 200 یا 300 دستگاه اتوبوس نمی توان معضل بزرگ فرسودگی را حل کرد.

آنطور که پیمان سنندجی توضیح می دهد، در حال حاضر مقرر شده تا با خرید 30 دستگاه اتوبوس از پایه گاز سوز از سوی شهرداری تهران اجرایی شدن بند«ق» به صورت پایلوت بررسی شود و این اقدام مدیریت شهر تهران به مبنایی برای چگونگی اجرای این قانون تبدیل شود.

وی در این رابطه اظهارمی دارد: در حال حاضر مشغول رایزنی هم با دولت و هم با چند شرکت خصوصی هستیم. بعد از اینکه بتوانیم اتوبوس های از پایه گازسوز را خریداری و وارد پایتخت کنیم، نتایج اجرای آزمایشی بند«ق» را استخراج خواهیم کرد تا بر مبنای آن بتوانیم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را انجام دهیم. واقعیت این است با توجه به  اینکه در 4 سال اخیر اتوبوسی به تهران تحویل داده نشده و بعید می دانیم در سال های آتی نیز این اتفاق روی دهد؛ تنها راه حل این است که بخش خصوصی را وارد طرح نوسازی ناوگان کنیم چرا که این اقدام می تواند تحول بزرگی را در خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار شهرنوشت که مشکل پرداخت مابه التفاوت قیمت اتوبوس خریداری شده به گمرک کشور برای ترخیص آن با ورود بخش خصوصی نیز حل خواهد شد، یا خیر نیز توضیح می دهد: شاید بتوان گفت یکی از تفاوت هایی که میان بخش خصوصی و عمومی ای مانند شهرداری تهران وجود دارد، در همین مساله است که سازمانی مانند شهرداری تهران موانع موجود در این بخش را از میان برمی دارد تا بخش خصوصی به راحتی سرمایه گذاری خود را انجام دهد. تصور بنده بر این است همانطور که بخش خصوصی می تواند به راحتی اتوبوس های جدید را بدون موانع دست و پا گیر وارد کشور کند به مانند سهولتی که دولت برای ورود خودروهای با  کیفیت و گران قیمت در مقابل بخش خصوصی قرار داده است!

پیمان سنندجی یا بیان اینکه تمامی اتوبوس هایی که قرار است توسط بخش خصوصی خریداری شود، براساس استانداردهایی خواهد بود که شهرداری تهران و شرکت واحد تعیین می کند، تاکید می کند: این استانداردها در شورای عالی ترافیک نیز به تصویب رسیده است. در این صورت با انواع مدل های غیر استاندارد اتوبوس ها در شهر تهران روبه رو نمی شویم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: