جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 24 آبان 1394     
باد و باران تنها راه حل کاهش آلودگی هوا

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز،مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: در چند سال اخیر جهت کاهش آلودگی هوا هیچگونه اقدام موثری انجام نشده است و در صورت عدم وزش باد وضعیت آلودگی هوا بحرانی و هوای شهر برای شهروندان غیرقابل تنفس می شود.

ولی الله آذروش با بیان این مطلب افزود: افزایش و کاهش روزهای پاک در چند سال اخیر تنها به وضعیت اقلیمی و آب و هوا ارتباط داشته و اقدام خاصی از سوی مسئولین مربوطه و شهروندان نشده است.

وی با اشاره به ارتقا کیفیت سوخت از سال 92تاکنون تصریح کرد: این اقدام دولت جهت کاهش آلودگی هوا بسیار ارزشمنداست. ولی جهت مدیریت بحران آلودگی هوا به مجموعه ای از اقدامات نیاز داریم که استفاده از سوخت با کیفیت یورو 4 در خودرویی با استاندارد یورو2 که پس از گذشت سه سال همان شرایط پایین استاندارد یورو2 خود را نیز حفظ نکرده است ، به طورقطع هیچ کمکی به کاهش تولید آلایندگی خودرو نخواهد کرد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بر کارهای اصلاحی در زمینه آلودگی هوا تاکید کرد و گفت: از تردد خودروهای فرسوده و فاقد صلاحیت و شرایط معاینه فنی طبق قانون جلوگیری و استاندارد تولید خودرو و موتورسیکلت به روز رسانی و مطابق استانداردهای روز دنیا شود.

آذروش افزود: تردد خودروهای کاربراتوری که تولید آلایندگی شان 20 برابر یک خودرو با استاندارد یورو2 است و 45 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از تردد این خودروهااست، محدود شود.

وی به اصلاح قانون معافیت معاینه فنی از 5 سال به 2 سال در مجلس شورای اسلامی اشاره و اظهار کرد: تمامی خودروها ملزم به اخذ معاینه فنی شوند و پلیس طبق قانون نسبت به اعمال جریمه درخصوص خودروهای متخلف و فاقد معاینه فنی اقدام کند و این وضعیتی که در حال حاضر بالغ بر 80 درصداز خودروها در شهر تهران فاقد معاینه فنی هستند،اصلاح شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه استانداردهای حدود مجاز گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودروها توسط سازمان حفاظت محیط زیست جهت آلودگی هوا به روز رسانی و سختگیرانه شود، تصریح کرد: رعایت این حدود می تواند با توجه به شرایط آلودگی هر شهر و یا کلانشهر متغیر و قابل تعریف باشد.

آذروش برارتقا و گسترش حمل ونقل عمومی و تسهیل در دسترسی آسان آن برای شهروندان با تمرکز و کمک همه جانبه دولت تاکید کرد و افزود: با توجه به نقش 70 درصدی منابع متحرک،وسایل نقلیه در آلودگی هوای شهر تهران تاثیرگذار است.

وی با اشاره به تصمیم وزارت کشور به ادامه طرح زوج و فرد اظهارکرد: بدون شک تصمیم گیری جهت حل معضل آلودگی هوا باید با توجه به بزرگ بودن ابعاد مسئله، نیازمند ، کار تحقیقاتی و علمی با استفاده از بنیه بخش های دانش بنیان و دانشگاهی، بهره بردن از الگوهای علمی سایر کشورهای موفق در زمینه مهار آلودگی هوا و منطبق سازی آن با شرایط کشور است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: اجرای طرح های مقطعی، پاسخگوی نیاز همیشگی و رافع معضلات نبوده است و با گذشت زمان مشکلات جدیدی را به سیستم تحمیل می شود. اعمال و برقراری طرح زوج و فرد در 12 سالی که از عمر آن می گذرد به نظر می رسد که با توجه به افزایش آلودگی هوا در این چند سال، تاثیر بسزائی نداشته است و باید به طورحتم طرح های دیگری جایگزین آن شود.

آذروش در ادامه گفت: براساس یکصدو بیست و دومین جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ، الزام داشتن معاینه فنی برای تمامی خودروها جهت تردد در محدوده طرح زوج و فرد و اعمال قانون و جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین های ثبت پلاک مصوب شده است که بدون تردید این تصمیم در صورت عدم همکاری پلیس بیهوده خواهد بود.

وی تاکید کرد: در خصوص برخورد قاطع و سختگیرانه با خودروهای فاقد معاینه فنی و تاثیر مستقیم آن در کاهش آلودگی هوا تمامی مسئولین باید همکاری های لازم خود را داشته باشند.  

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: