جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 23 آبان 1394     
افتتاح تونل های شهدای غزه تا پايان سال ٩٤

به گزاش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،طول تونل‌های دو قلوی شهدای غزه در حدود هزار و 80 متر بوده كه با احتساب مسیر ورودی و خروجی در حدود 3 هزار متر است.

در سال‌های اخير و با توجه به مهاجرت افراد و به دنبال آن ازدياد جمعيت ترافيك های سرسام آوری در پايتخت به وجود آمده است از اين رو مسئولان مربوطه به منظور كاهش حجْم ترافيك و آسان شدن تردِّد مردم برآن شدند تا با احداث آزاد راه ها و بزرگراه ها تا حدودی اين مشكلات را بكاهند و از جمله بزرگراه هايی كه به همين منظور احداث شد می توان به بزرگراه حكيم اشاره كرد.

بزرگراه حکیم یکی از بزرگراه‌های اصلی پایتخت است که به موازات بزرگراه همت از محدوده شرق به غرب امتداد پیدا کرده‌ است. این بزرگراه پیش از این به علت اینکه در امتداد مسیر بزرگراه رسالت قرار داشت به همین نام، نامیده می‌شد اما بعدها به نام سیدمحمدباقر حکیم تغییر کرد.

بزرگراه حکیم ۹ کیلومتر طول دارد که از تونل رسالت در غرب بزرگراه رسالت آغاز می‌شود. این بزرگراه در طول مسیرش به سمت غرب بعد از عبور از محل‌های یوسف آباد، کوی نصر، برج میلاد ،پارک جنگلی پردیسان، شهرک ژاندارمری و باغ فیض به پل علامه جعفری می‌رسد. در ادامه با امتداد به سمت غرب در نهایت پس از گذر از بزرگراه شهید باکری (بلوار آسیای سابق) و جاده شرقی ورزشگاه آزادی به بزرگراه آزادگان ختم می‌شود. البته امتداد این بزرگراه تا تقاطع کاروانسرا سنگی واقع در جاده مخصوص کرج در دست ساختمان است.

بزرگراه حکیم که یکی از شریان‌های اصلی شهر محسوب می‌شود و تا حدود بسیار زیادی بار ترافیکی نوار شرقی – غربی را کاهش داده‌است.

این بزرگراه در طول مسیر خود با بزرگراه‌های کردستان، شیخ فضل الله نوری، یادگار امام، اشرفی اصفهانی، ستاری و باکری تقاطع دارد و پل‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح متعددی از آن‌ها عبور می‌کند و باعث می‌شود ترافیکی تقریبا روان داشته باشد. تونل حكيم پنجمین تونل ترافیکی شهر تهران به شمار می‌رود و امکان احداث ادامه بزرگراه شهید حکیم، بدون قطع درختان بوستان جنگلی چیتگر را فراهم کرده است.

 تونل حکیم با نام جدید تونل شهدای غزه با صرف بودجه ۷۰۰ میلیارد تومان که به صورت یک تونل دوقلو طراحی و احداث شده است قابل بهره برداری است.

وسایل حمل و نقل در حال تردد از اتوبان حکیم به سمت غرب به بن بست می‌رسیدند که با احداث تونل شهدای غزه، انتهای اتوبان حکیم از غرب به آزاد راه تهران- کرج وصل می‌شود.

این تونل بدون احتساب رمپ های ورودی و خروجی، 2049 متر طول دارد و اجرای آن امکان احداث ادامه بزرگراه شهید حکیم، بدون قطع درختان بوستان جنگلی چیتگر را فراهم کرده است.

*پيشرفت ٩٥ درصدی تونل دو قلوی  شهدای غزه

مهدی چمران رئيس شورای شهر تهران در خصوص بهره برداری از اين تونل می گويد: در حال حاضر این پروژه پیشرفتی 95 درصدی داشته و پیش بینی می‌شود این پروژه در دهه فجر آماده بهره‌برداری شود.

 در حال حاضر تمامی کارهای تونل از جمله لاینینگ به اتمام رسیده و در صورت نصب سیستم‌های تاسیساتی مورد نیاز و برچیدن کارگاه این پروژه آماده بهره برداری است.

وی مدت زمان اجرای پروژه را 9 ماه دانست و افزود: در ابتدا قرار بود که اتوبان شهید حکیم از روی دریاچه چیتگر عبور کند که به دلیل مشکلات زیست محیطی و سایر مشکلات مرتبط با بزرگراه ها، مکان عبور این اتوبان به جنوب دریاچه شهدای خلیج فارس در نظر گرفته شد و با توجه به اینکه عبور اتوبان تاثیرات منفی بسیار زیادی را بر جنگل دارد تصمیم گرفته شد که این اتوبان از زیر زمین و از طریق تونل به مسیر خود ادامه دهد.

علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نيز در خصوص سرانجام ساخت تونل دوقلوی شهدای غزه با بیان اینکه ساخت این تونل پیشرفت 95 درصدی داشته است، می گويد: تنها نصب تجهیزات روشنایی و کنترلی آن نظیر دوربین باقی مانده است و امیدواریم تا پایان سال روند تکمیل و نصب این تجهیزات انجام شود.

وی در خصوص اعلام زمان‌های متعدد برای افتتاح این تونل افزود: احداث یک تونل شهری نیازمند کامل شدن محورهای مواصلاتی و معابر است و تا زمانی که دسترسی‌های مواصلاتی آن تکمیل نشود امکان بهره برداری از تونل وجود ندارد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه بزرگراه حکیم دارای 16 کیلومتر طول و 17 تقاطع غیرهمسطح است ،بيان كرد:باید این محور به صورت یکپارچه مورد بهره برداری قرار گیرد و تا زمانی که دسترسی‌های مواصلاتی آن تکمیل نشود نمی‌توان این محور را افتتاح کرد و در حال حاضر شاهد پیشرفت‌های خوبی در این محور هستیم و به نظر می‌رسد تا پایان امسال مورد افتتاح قرار گیرد.