جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 23 آبان 1394     
نصب 1880 سامانه ثبت تخلف عبور و مرور در راه‌های شریانی

به گزارش گروه اخبار کلان شهرها شهرداری نیوز،رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از مرگ سالانه یک میلیون و 250 هزار نفر در جهان بر اثر تصادفات رانندگی خبر داد و گفت: سهم کشور ما از این تعداد 1.4 درصد است.

داوود کشاورزیان با اشاره به این که جمعیت ایران اندکی بیش از یک درصد جمعیت جهان محسوب می‌شود، گفت: این در حالی است که طبق آمار سهم ما از خودرو موجود در جهان حدود 1.6 درصد است که بیش از سهم جمعیت ما به شمار می‌رود.

وی افزود: میزان مصدومان سالانه 50 میلیون در جهان نفر اعلام شده است که خوشبختانه سهم کشور ما کمتر از دنیاست.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به آمار ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد: در این دسته‌بندی کشور ما در ردیف واقعی خود قرار داده نشده و با توجه به آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی که از دقت بالایی برخوردار است، ضریب کشور ما در این آمار 1.42 درصد است.

کشاورزیان با بیان اینکه سهم ما در تصادفات جاده‌ای بیشتر از سهم ما از جمعیت جهان است، گفت: کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته سهم به مراتب کمتری دارند و هدفگذاری آن‌ها کاهش تلفات رانندگی و به صفر رساندن آن است.

وی با اشاره به اینکه در چهار سال اول برنامه پنجم توسعه، تصادفات رانندگی سالانه 7 درصد کاهش یافته است، گفت: این در حالی است که امسال تا پایان شهریور تصادفات رانندگی 3.4 درصد کاهش داشته است که کمتر از 7 درصد چهار سال گذشته به حساب می‌آید، البته بیشترین کاهش مربوط به سال 90 است که به دلیل افزایش میزان جرایم راهنمایی و رانندگی، میزان تصادفات رانندگی حدود 15 درصد کاهش یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی دیگر از سخنان خود، یکی از عوامل مهم در تصادفات رانندگی را رفتار پرخطر رانندگان ذکر کرد و افزود: در حمل‌ونقل درون‌شهری رفتار پرخطر رانندگان به دلیل بار ترافیکی زیاد است، این در حالی است که در برون‌شهری نیز با وجود ترافیک کمتر، کماکان شاهد رفتار پرخطر رانندگان با عدم رعایت سرعت مطمئنه، سبقت غیرمجاز و یا استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی هستیم.

وی همچنین کیفیت خودروهای مورد استفاده را عاملی مؤثر در میزان تصادفات بیان کرد و ادامه داد: تجهیزات ایمنی در راه‌ها نیز از عوامل دیگر است که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درصدد است با بخشنده کردن راه، شرایطی فراهم شود که یک خطای کوچک انسانی مجازات سنگینی به همراه نداشته باشد. هرچند در حال حاضر هزینه‌های راهداری و راهسازی بسیار سنگین شده است و اعتبارات دولتی تکافوی راهداری مناسب را نمی‌دهد و کمبود بودجه می‌تواند در این مهم تأثیرگذار باشد.

کشاورزیان اولویت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را برغم محدودیت اعتباری، ارتقای ایمنی به عنوان امری واجب ذکر کرد و گفت: سهم اندک راه در تصادفات را می‌توان با انجام اقداماتی همچون خط‌کشی، نصب علایم و حفاظ و گاردریل و اقداماتی از این دست به حداقل ممکن رساند.

وی از نصب 1880 سامانه ثبت تخلف عبور و مرور دیگر در راه‌های شریانی خبر داد و افزود : قرار است در سه سال، این سامانه‌ها به فاصله 20 کیلومتر نصب شوند که قادر خواهد بود سرعت لحظه‌ای و سرعت میانگین را ثبت کند.

کشاورزیان ؛ ضعف اعمال قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را در تصادفات و تلفات رانندگی مؤثر ارزیابی کرد و گفت: وقتی میزان جرایم رانندگی بازدارندگی لازم را نداشته باشد، سایر اقدامات ایمنی نیز تأثیرگذاری لازم را نداشته و پلیس نیز به لحاظ قانونی پشتوانه لازم را نخواهد داشت.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به نقش پررنگ دانشگاه به لحاظ علمی و فرهنگی در علل میزان تصادفات رانندگی اظهار کرد: راه‌اندازی کمپین چهارراه ایمن و ورود گروه‌ها هنری و ورزشی به این عرصه می‌تواند به ارتقای فرهنگی رانندگی در کشور کمک کند و امیدواریم با کمک اساتید و کارشناسان بتوانیم درجهت ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی اقدامات مؤثری انجام دهیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: