جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 20 آبان 1394     
فصل خروج از رکود

از زمانی که دولت یازدهم بسته خروج از رکود را ارائه کرده است، همه بخش‌ها، اقشار جامعه و صنایع مختلف منتظر اجرایی شدن بندهای کامل آن و دیدن ثمرات مثبت آن هستند؛ البته هستند کارشناسانی که معتقدند این بسته نمی‌تواند دردی از اقتصاد بیمار ایران دوا کند اما در مقابل، بسیاری، هم معتقدند و هم امیدوارند که این بسته می‌تواند و بتواند دردهای اقتصادی کشور را تا حدودی التیام ببخشد و که دولت توانسته در دو سال اخیر تورم را کنترل کند، حالا هم بتواند کشور را از رکود خارج کند. این آرزویی است که آحاد مردم نیز منتظر وقوع آن هستند تا شاید بدین ترتیب قدرت خرید آنها بالا برود بتوانند بار تلمبار شده در سال‌های اخیر را کمی بر دوش خود سبک کنند.

یکی از نشانه‌های بارز اجرای برنامه‌های تازه اقتصادی دولت برای ایجاد رونق در بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور، اعطای تسهیلات 10 میلیون تومانی برای خرید کالای باکیفیت ایرانی و ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی برای خرید خودروی داخلی است. نحوه اجرای مورد آخر هرچند با انتقاداتی روبرو شده و با وعده‌های اولیه تیم اقتصادی دولت تفاوت‌هایی دارد اما میزان استقبال مردم از این طرح، نشان‌دهنده تأثیر مثبت آن بر بازار بوده است.

اسماعیل جلیلی؛ نماینده مسجد سلیمان در مجلس
دولت بعد از دو سال که دلسوزان حوزه اقتصادی چه کارشناسان دانشگاهی و چه نمایندگان مجلس اعلام کردند که فقط نگاه به حوزه تورم هرچند خوب است اما منجر به خروج ما از شرایط منفی اقتصادی نمی‌شود، وارد عرصه خروج از رکود شده است. البته تمرکز بر خروج از تورم مهم است اما در حوزه خروج از رکود، مجلس نیز تلاش خودش را برای کمک به دولت انجام داده و همه ما تمایل داریم دولت با ارائه بسته خروج از رکود بتواند کشور را از شرایط رکود خارج کند؛ چه در بحث نظام مالی، چه در نظام بانکی و چه در نظام سرمایه و بازار بورس امیدواریم با این بسته شاهد تحولاتی باشیم.

غلامرضا کاتب؛ سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
بخشی از این بسته به خروج از رکود کمک می‌کند؛ از جمله تزریق 7 هزار و 500 میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی که قطعا تحولی در این بخش صورت می‌دهد یا پرداخت تسهیلاتی که منجر به رونق واحدهای تولیدی می‌شود قطعا کمک‌ خواهد کرد، اما بخشی از اقدامات که پیشنهاد شده نظیر تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو، تاثیری در رکود ندارد و فقط مشکل صنعت خودرو را حل می‌کند.

آرمان خالقي؛ عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت
این بسته با توجه به یکسری از اقدامات اجرایی و تسهیلاتی که دولت می‌تواند ارائه کند و ما را از رکود فعلی خارج کند، پیشنهاد شده است. ما در شرایطی هستیم که رکود در کشور اتفاق افتاده و بخشی از آن به کمبود نقدینگی و کاهش توان خرید مردم برمی‌گردد و همین امر باعث شد که واحدهای تولیدی با مشکل فروش مواجه شوند. دولت این بسته را با توجه به این شرایط پیشنهاد داده است و و شامل یکسری سیاست‌هاست که امیدواریم به خوبی اجرایی شود.
موافقم کمی موافقم کمی مخالفم مخالفم

پیمان فروزش؛ استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی
هر بسته اقتصادی که دولت‌ها پیشنهاد می‌دهند با توجه به شرایط اقتصادی‌شان است و اولین مسأله‌ای که در هر بسته‌ای مهم است، این است که ضمانت اجرایی داشته باشد و همه دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌ها از آن تبعیت کنند؛ حالا چه این بسته به نفع کشور باشد و چه نباشد، دولت در ارائه بسته باید همه بخش‌ها و قسمت‌ها را با هم ببیند؛ چراکه بخشی‌نگری مشکلی را حل نمی‌کند. دولت باید بحث صادرات و وارادت صنعت و معدن و نرخ سود بانکی و همه را با هم ببیند. درواقع تا زمانی که دولت، زمان را مشخص نکند هر بسته‌ای نیز که ارائه دهد گره‌گشا نیست.


محمدحسین معماریان
بسته خروج از رکود دولت، راه دیگر بسته‌های اقتصادی دولت را می‌رود و در آن هیچ راهکار بلندمدتی برای تغییر ساختار اقتصادی کشور و مقابله با فساد ارائه نشده و یکسری راهکارهای کوتاه‌مدت است که منافع گروه‌های اقتصادی و صنعتی خاص را تامین می‌کند. این بسته به هیچ عنوان راهکار خروج از رکود نیست زیرا اقتصاد ما رانتی است و این بسته برای بانک‌ها و برخی صنایع که رانتی هستند راه حل خروج از رکود ارائه کرده است و راهکار بلندمدت برای درمان اقتصاد نیست.

حمیدرضا خان‌محمدی؛ نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس
بسته اقتصادی دولت برای خروج از رکود در کوتاه‌مدت می‌تواند اثرات لازم را در کشور بگذارد. باید برنامه‌ درازمدتی برای خروج کشور از رکود مبتنی بر مطالعه تطبیقی با کشورهای مبتلا به رکود تورمی داشت. پیش از این بارها خوب نبودن وضعیت معیشتی مردم و دچار شدن کشور به رکود را گوشزد کرده بودیم؛ روندی که به نفع کشور نخواهد بود. خوشبختانه کابینه اقتصادی دولت به این نتیجه رسید که بسته پیشنهادی را در قالب ارائه تسهیلاتی همچون خرید کالا و خودرو و تجهیزات مورد نیاز ضروری ارائه کند. ارائه تسهیلات به مردم جهت خرید کالا، خودرو و سایر تجهیزات مورد نیاز می‌تواند تحرکات لازم را در گرایش‌های پولی و مالی کشور ایجاد کند چراکه در حال حاضر کالاهای بسیار زیادی در کشور وجود دارد که به دلیل نبود اقبال به خرید و رویکرد قابل قبول در انبارها مانده و کارخانه‌ها و تولیدکنندگان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است؛ حال اینکه باید اقدامات لازم انجام شود تا چرخ اقتصاد به بهترین نحو بچرخد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: