جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 19 آبان 1394     
تروريسم در فضاي هوايي خاورميانه!

اطلاعات: ماجراي سقوط هواپيماي مسافري روسيه در فضاي هوايي «شرم‌الشيخ» مصر كه هنوز در صدر اخبار بين‌المللي قرار دارد، به هشدار خطرناك و جدي از آلوده شدن فضاي هوايي خاورميانه به عمليات تروريستي رسيده است. 
 
چند ساعتي از سقوط هواپيما نگذشته بود كه گروه تروريستي داعش با صدور اطلاعيه‌اي، مسئوليت آن را به‌عهده گرفت و اعلام كرد كه اين اقدام شروع عمليات انتقامي عليه روسيه است. اگرچه در ادامه بررسي، كارشناسان روسي و مصري شليك موشك زمين به هوا را رد كردند اما كار بررسي با به‌دست آمدن جعبه سياه هواپيما، از شنيدن صداي آشفته در درون هواپيما و پس از چند ثانيه انفجار خبر داده‌اند. 
 
روسيه، فرانسه، انگليس و آلمان اطلاع داده‌اند كه شركت‌هاي هواپيمايي مسافري آنها فعلاً در فضاي هوايي مصر (شرم‌الشيخ) پرواز نخواهند داشت. روسيه به سرعت 80 هزار نفر از اتباع خود را از مصر خارج مي‌كند و اغلب آژانس‌هاي مسافري و توريستي، سرويس‌هاي مسافري خود به مصر را تعطيل كرده‌اند. علت آن را ناامني در فضاي هوايي و در فرودگاه‌هاي اين كشور معرفي كرده‌اند. دولت مصر تلاش دارد تا ضربه سختي كه صنعت توريستي اين كشور از عمليات تروريستي در انفجار هواپيماي مسافري روسيه ديده است، هرچه سريعتر برطرف سازد. اما در عمل تمامي مراكز درآمدهاي توريستي مصر كه به‌طور عمده در «شرم‌الشيخ» قرار دارد، متوقف شده است. در چند روز گذشته اين خطر كه آسمان سراسر منطقه كشورهاي عربي خاورميانه و اغلب فرودگاه‌هاي اين كشورها آلوده به تروريسم گرديده، موضوع روز سرويس‌هاي مسافري و آژانس‌هاي توريستي شده است. 
 
شركت‌هاي معروف هواپيمايي غربي يا پروازهاي خود را به اين ناحيه متوقف كرده‌اند و يا به اجبار تغيير مسير هوايي را در دستور كار خود قرار داده‌اند. 
 
تاكنون بسياري از تحليلگران سياسي مستقل در غرب، دولت‌هاي خود را نقد و مورد پرسش قرار مي‌دادند كه اين‌همه تسليحات نظامي پيشرفته در مناطق جنگي در خاورميانه از مصر تا خليج فارس، چگونه در اختيار گروه‌هاي تروريستي قرار گرفته است؟ در هفته‌هاي گذشته فروش نفت از سوي داعش از طريق تركيه و درآمد بيش از 3 ميليون دلاري آن در روزنامه‌هاي غربي، موضوع روز بود؛ در حالي‌كه همه از انواع سلاح‌هاي پيشرفته كه در اختيار داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي است، خبر و گزارش دادند. اوباما، بلافاصله بعد از نشست وين و مذاكره براي يافتن راه‌حل سياسي براي بحران سوريه، به‌طور رسمي و آشكار اعلام كرد كه آمريكا سلاح‌هاي جديد پيشرفته در اختيار معارضين سوري قرار مي‌دهد. ارسال موشك‌هاي زمين به هواي مدرن در اين محموله‌هاي تسليحاتي ديده شده است. 
 
پرواز هواپيماهاي نظامي از سوي روسيه، آمريكا، تركيه، انگليس و .... فضاي هوايي و آسمان سوريه تا عراق و از مصر تا ليبي را در بر گرفته است. جنگ و بحران در شعاع سرزمين اين كشورها از زمين تا هوا در جريان است. 
 
اكنون با سقوط هواپيماي مسافري روسيه و اخبار جاسازي بمب در داخل هواپيما، چشم‌هاي امنيتي از زمين به هوا و در عبور هواپيماهاي مسافري معطوف شده است. 
 
رسانه‌هاي غربي از گسترش شعاع تروريسم به فضاي هوايي خاورميانه خبر مي‌دهند و اغلب فرودگاه‌هاي اين منطقه را آلوده به عناصر تروريسم و ناامن معرفي مي‌كنند. بخصوص با اطلاعيه‌هاي گروه داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي و تكفيري كه گفته‌اند، از اين پس، جنگ را به داخل هواپيماهاي مسافري و ناامن‌سازي فضاي هوايي گسترش مي‌دهيم، زنگ خطر و هشدار را براي بسياري از دولت‌ها به‌صدا در آورده است. 
 
ماجراي سقوط هواپيما مسافري روسيه به شوك خبري و سياسي رسيده و رسانه‌هاي غربي از آن نتيجه گرفته‌‌اند كه تروريسم از اين پس در فضاي هوايي خاورميانه نيز حضور پيدا كرده و هر لحظه بروز فاجعه‌اي انساني را هشدار مي‌دهند. دولت‌هاي غربي، بخصوص دولت‌هاي اروپايي، از شهروندان خود خواسته‌اند كه تا اطلاع ثانوي، از مسافرت هوايي به كشورهاي خاورميانه خودداري كنند. براي دولت مصر، بروز اين حادثه (سقوط هواپيما) ضربه بزرگ مالي است كه در عمل تمامي برنامه‌هاي توريستي اين كشور از كشورهاي غربي، بخصوص از كشورهاي اروپايي را به حالت تعطيل در مي‌آورد. از سوي ديگر، طرح بالا بردن ضرايب كنترل و بازرسي در فرودگاه‌ها را بسياري از كشورها در دستور كار خود قرار داده‌اند. اجراي چنين طرحي هزينه مالي بالايي مي‌خواهد؛ آن‌هم در حالي‌كه اغلب محافل سياسي و امنيتي در روسيه و در غرب، اولين پي‌آمد انفجار هواپيماي مسافري روسيه را به استقرار تروريسم در فضاي هوايي، تفسير كرده‌اند. 
 
بحران جنگ در خاورميانه در آخرين مرحله آن،‌ آوارگان و مشكلات «پناهجويان» را براي اغلب كشورهاي اروپايي نشان داد و حالا در كنار اين مشكل،‌ بحران امنيتي فرودگاه‌ها و فضاي هوايي نيز سر بر آورده است كه تنها در حوزه خاورميانه محدود و مسدود نخواهد ماند. فرودگاه‌هاي كشورهاي غربي نيز در حالت هشدار بسر مي‌برند. تروريسم در فضاي هوايي خاورميانه، بلاي جديد بسط گروه‌هاي تروريستي است كه با حمايت برخي كشورهاي عربي در منطقه، رژيم صهيونيستي و سياست‌هاي خاورميانه آمريكا سر بر آورده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: