جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 18 آبان 1394     
قدیمی‌ترین قرآن وقفی+تصاویر

فارس: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1364 اولین موزه قرآن جهان توسط آستان قدس رضوی در ساختمانی به مساحت یک‌هزار متربع با نام «گنجینه قرآن و نفایس» گشایش یافت و مجموعه‌ای از قرآن‌های خطی با قدمت تاریخی از قرن سوم تا قرن سیزدهم هجری و همچنین مجموعه‌ای از مرقعات از دوره صفوی تا عصر حاضر در آن به نمایش درآمد.

 قدیمی‌ترین قرآن وقفی در بزرگ‌ترین موزه قرآن جهان+عکس


نسخ قرآن به خط کوفی منسوب به دست‌خط ائمه اطهار بر روی پوست مربوط به قرن سوم هجری، جزوات قرآنی به خط و تذهیب و تجلید استاد عثمان‌ابن حسین وراق مربوط به قرن پنجم هجری، قرآن‌های استاد یاقوت مستعصمی مربوط به قرن هفتم هجری، برگ‌هایی از قرآن منسوب به خط بایسنقر میرزا مربوط به دوره تیموری، قرآن بی‌نظیر و منحصر به فرد به خط بابر شاه از سلاطین سلسله مغولان هندوستان مربوط به قرن دهم هجری، قرآن‌هایی به خط استاد عبدالقادر حسینی شیرازی مربوط به قرن دهم هجری که توسط سلاطین قطب‌شاهی‌دکن وقف شده، برخی از آثار مهم به نمایش درآمده در این موزه است.

 قدیمی‌ترین قرآن وقفی در بزرگ‌ترین موزه قرآن جهان+عکس


در حال حاضر آستان قدس با وجود حدود 17 هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی بزرگ‌ترین مجموعه نسخ خطی قرآن را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین موزه قرآن جهان به شمار می‌رود که قدیمی‌ترین قرآن موجود در آن دارای تاریخ کتابت 327 هجری و تاریخ وقف 329 هجری است.

قدیمی‌ترین قرآن وقفی در بزرگ‌ترین موزه قرآن جهان+عکسقدیمی‌ترین قرآن وقفی در بزرگ‌ترین موزه قرآن جهان+عکس
 

قدیمی‌ترین قرآن وقفی این مجموعه اهدایی وزیر سلطان محمود و سلطان مسعود غزنوی و متعلق به سده چهارم هجری است.

 قدیمی‌ترین قرآن وقفی در بزرگ‌ترین موزه قرآن جهان+عکس


همچنین جزوه قرآنی که قدیمی‌ترین تاریخ وقف را داراست، در ربیع‌الاول 393 هجری قمری(382 شمسی) از طرف «ابوالقاسم منصور بن محمد بن کثیر» وزیر صاحب دیوان سلطان محمود و سلطان مسعود غزنوی وقف آستان قدس رضوی شده است و هم‌اکنون در موزه آستان نگهداری می‌شود.

 قدیمی‌ترین قرآن وقفی در بزرگ‌ترین موزه قرآن جهان+عکس


 این جزوه قرآن با خط کوفی در 142 ورق از جنس کاغذ ضخیم حنایی رنگ دولت‌آبادی به اندازه 10.7 در 7.8 سانتی‌متر کتابت شده و شامل جزء سیزدهم یعنی از آغاز آیه 53 سوره مبارکه «یوسف» تا پایان سوره مبارکه «ابراهیم» است. هر صفحه از این جزوه قرآن در چهار سطر به ابعاد 5.5 در 4.3 سانتی‌متر به کتابت درآمده است.

قدیمی‌ترین قرآن وقفی در بزرگ‌ترین موزه قرآن جهان+عکس



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: