جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 17 آبان 1394     
فاصله بین غذا خوردن و خواب چقدر باید باشد؟

باشگاه خبرنگاران: کوروش جعفریان متخصص تغذیه ، با اشاره به اینکه تنظیم فاصله زمانی خواب و تغذیه بستگی به وزن و خصوصیات فردی دارد اظهار کرد: به طور معمول بعد از صرف غذا مواد غذایی در مدت زمان 15 دقیقه تا یک ساعت تخلیه می‌شود. به طوری که بین یک تا 13:30 کربوئیدرات‌ها، 1 تا 2:30 پروتئین و بیش از 3 ساعت غذاهای پر چرب تخلیه می‌شوند. در حقیقت باید با توجه به این فرآیند فاصله میان تغذیه و خواب تنظیم شود.

وی افزود: به طور استاندارد فاصله میان تغذیه و خواب باید 3 ساعت،‌ در افراد لاغر یک ساعت و در افراد چاق 3 ساعت یا بیشتر باشد. خون‌رسانی در معده بستگی به برنامه تنظیم تغذیه و خواب دارد.

جعفریان تصریح کرد: افراد چاق با مصرف غذا زیاد دچار عارضه‌های بسیار شامل خواب بد، انرژی زیاد، واکنش‌هایی نامناسب در مقدار هضم یا مصرف مواد غذایی می‌شوند.

در این مواقع اگر فعالیت انجام و یا مواد غذایی مصرف نشود این افراد دچار اختلالاتی در بدن خود خواهند شد و این متخصص تغذیه ادامه داد: در مجموع انتخاب مواد غذایی بسیار مهم است به طور مثال اگر افراد مواد غذایی سنگین مانند غذاهای چرب، فست‌فودها، محرک‌ها یا تحریک کننده‌ها را استفاده کنند.

وی در پایان گفت: توجه به مصرف مواد غذایی و نوع آن قبل از خواب اهمیت بسیار دارد افراد چاق نباید غذاهای سنگین و تحریک کننده و یا چرب مصرف کنند و یا افراد لاغر نباید غذاهای سبک مصرف کنند.

به طور کلی مصرف غذاهای سنگین هنگام شب باعث حذف صبحانه می‌شود زیرا در این هنگام ممکن است معده تخلیه نشود و کیفیت خواب پایین بیاید.

مصرف غذاهای محرک، چای پر رنگ، قهوه، کاکائو، ادویه مضر است و کیفیت خواب را از بین می‌برد و غذاهای ساده باعث افت شدید قند خون می‌شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: