جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 9 آبان 1394     
آماده ایم طرح کاهش را از فردا اجرا کنیم

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،قائم مقام شركت كنترل كيفيت هوای تهران  در تازه ترين اظهار نظر در مورد طرح كاهش موسوم به طرح ال اي زد گفت: نه ديگر وقتی برای آزمون و خطا داريم و نه فرصتي براي فكر كردن به طرح هاي مطالعه نشده، چون زمان تمرين سپري شده و ما در حال حاضر وسط میدان مسابقه ای سخت هستيم كه در صورت پيروزي در آن، موفق به كاهش آلودگي هوا مي‌شويم و در صورت شکست، وضعيت آلودگي هوا از اين كه هست نیز بدتر خواهد شد.

مهندس حسين شهيدزاده افزود: طرح كاهش، 18 ماه با همكاري معتبرترين دانشگاه‌هاي كشور مورد مطالعه قرار گرفته و بر اساس اين مطالعات، مشخص شده 82 درصد آلودگي هواي تهران مربوط به حمل و نقل است و در اين ميان، خودروهاي كاربراتوري از يك طرف و خودروهاي فاقد معاينه فني از طرف ديگر، دو متهم اصلی آلودگي هوا در شهر تهران هستند که بیشترین مرگ و میر شهروندان تهرانی را رقم می زنند.

وي با اشاره به اين كه ميزان توليد آلودگي خودروهاي كاربراتوري بسيار بيشتر از خودروهاي انژكتوري است، اظهار كرد: اگر بخواهيم طرح كاهش را در مقايسه با طرح زوج و فرد در يك جمله خلاصه كنيم، بايد بگوييم: «در طرح كاهش به جاي نگاه كردن به زوج و فرد بودن پلاك خودرو، به ميزان آلايندگي كه از اگزوز خودروها خارج مي‌شود، نگاه مي كنيم.»

شهيدزاده با بيان اين كه خودروهايي كه معاينه فني دارند و عمدتاً انژكتوري هستند و ممكن است يك دستگاه پرايد مدل 82 را نيز در بر گيرد، مي توانند وارد محدوده زوج و فرد شده و در این محدوده تردد كند، تصريح كرد: خوردوهايي كه آلايندگي خيلي زيادی توليد مي كنند و نمي توانند وارد محدوده مذکور شوند، تنها حدود 10 درصد از خودروهاي تهران را در بر مي گيرند.

از حق خودمان می گذریم اما از حق مردم نمی گذریم

قائم مقام شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به اين كه اين محدوده شامل تمام خودروها از جمله خودروهاي ناوگان حمل و نقل عمومي مي‌شود و بر این اساس، تاكسي هايي كه آلايندگي بالايي توليد مي كنند، بايد خارج از محدوده زوج و فرد فعلی كار كنند، اظهار كرد: در جريان مطالعات اين طرح، 225 شهر جهان مورد بررسي قرار گرفتند و وضعیت آنها را قبل و بعد از اجرای طرح های مشابه طرح کاهش مطالعه کردیم و نتایج آن را بر اساس شرايط كشورمان و تهران، بومي ‌سازي كرديم.

شهيدزاده در پاسخ  به اين پرسش كه آيا در صورت اجراي طرح كاهش، شهروندان کم درآمدی كه خودروهاي مدل پايين دارند، در پشت دروازه هاي محدوده زوج و فرد فعلی مي‌ مانند و اجازه ورود به داخل این محدوده را نخواهند داشت، تصريح كرد: قرار نيست كسي حتماً خودروهاي يورو 4 یا يورو 5 داشته باشد تا بتواند وارد طرح شود، بلكه فردی كه يك دستگاه پرايد مدل 82 انژكتوري دارد كه معاينه فني آن را انجام داده نيز مي تواند وارد طرح شود.

وي با اعلام اين كه طرح كاهش مي‌ گويد كسي اجازه دارد وارد طرح زوج و فرد فعلی شود كه کمتر هوا را آلوده می کند، تأكيد كرد: كسي که پرايد كاربراتوري آلاينده خود را می فروشد و به جای آن، پرايد انژكتوري با آلايندگي كمتر می خرد، مگر چقدر بايد هزينه كند، ضمن این که اين هزينه در مقابل صدمه اي كه وي به سلامتي خودش و جامعه مي زند، غير قابل مقايسه است.

قائم مقام شركت كنترل كيفيت هوای تهران در پايان با تأكيد بر اين كه ممكن است، بتوانيم از حق فردی خودمان بگذریم اما نمي‌توانيم از حقوق عمومی مردم بگذريم و اجازه نداريم به وسيله اي كه به جامعه صدمه مي زند اجازه تردد بدهيم، خاطرنشان كرد: همان طور كه بارها اعلام كرده‌ايم، آمادگي كامل داریم تا طرح کاهش را از همين فردا اجرا كند و فراموش نكنيم كه ترافيك ممكن است شهروندان را آزار بدهد و اذيت كند اما آلودگي هوا سلامت آنها را به خطر می اندازد و جان آنها را مي گيرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: