جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 7 آبان 1394     
گسترش قیام در فلسطین

دنیای اقتصاد: سرزمین‌های اشغالی روزهای ناآرامی را می‌گذرانند. روزهایی که فلسطینی‌ها را خشمگین‌تر از پیش کرده است. آنها معترضند که اسرائیلی‌ها پیکر شهدای آنها را بازنمی‌گردانند. به همین دلیل آنها روز سه‌شنبه در کرانه باختری به خیابان‌ها آمدند و با شعار دادن علیه مقامات صهیونیستی خواستار پس دادن شهدای خود شدند. به گزارش الجزیره، روز سه‌شنبه معترضان فلسطینی با حضور در خیابان‌ها خواستارپس گرفتن پیکرهای شهدای خود شدند. اسرائیل پیکر 11 تن از شهدای فلسطینی‌ را به خانواده آنها باز نمی‌گرداند. این 11 تن به ضرب گلوله ارتش رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند. اسرائیل مدعی است که این افراد با چاقو به آنها و یا غیرنظامیان حمله کرده و ناگزیر از شلیک شده‌اند.
 
در این راستا هزاران فلسطینی روز سه‌شنبه به خیابان‌ها آمدند و در روزی که آن را «روز خشم» نامیدند، علیه مقامات این رژیم شعار دادند.
 
پیش از برگزاری تظاهرات خانواده شهدا نیز در بیانیه‌ای خواستار حضور مردم فلسطین شده بودند و از آنها خواسته بودند برای همدردی به جمع اعتراضی آنها بپیوندند: «پیکر فرزندان قهرمان این دیار در دست اشغالگران است، به خیابان‌ها بیایید و خواستار بازپس‌گیری عزیزانمان باشید.»
 
گفته می‌شود سوای این 11 تن، پیکر 5 شهید دیگر نیز در دست رژیم اشغالگر است. این 16 تن همگی به اتهام حمله به نیروهای نظامی اسرائیل و یا غیرنظامیان مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.
 
صلیب سرخ فلسطین می‌گوید: اسرائیل در دور تازه تهاجم خود علیه فلسطینی‌ها 143 تن را زخمی کرده است.
 
یکی از فعالان فلسطینی در مورد حضور مردم فلسطین در شهر الخلیل چنین می‌گوید: تاکنون در عمرم این همه معترض را یکجا ندیده بودم.» عیسی عمر که مسوول هماهنگی جوانان برای حضور در این راهپیمایی اعتراضی بوده است، ادامه می‌دهد: اشغالگران فلسطین در واکنش به حضور عظیم مردم در این تظاهرات از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند و سعی داشتند با اعمال خشونت معترضان را متفرق کنند.
 
عمر می‌گوید: سربازان اسرائیلی دست‌کم 10 تن را با شلیک این گلوله‌ها و سایر ادوات نظامی مجروح و 11 نفر دیگر را نیز بازداشت کردند.
 
وی در پاسخ به این سوال که اسرائیل چه کسانی را بازداشت کرده است، گفت که بیشتر دستگیر شدگان فعالان حقوق بشری بودند که به طرز وحشیانه‌ای بازداشت شدند. او همچنین یادآور شد: خانواده شهدای انتفاضه تازه نیز به محل استقرار یکی از ایست و ‌بازرسی‌های رژیم صهیونیستی در شهر الخلیل تحویل داده شدند. عمر می‌گوید: «به‌رغم خشونت‌های موجود، راهپیمایی روز سه‌شنبه بسیار پرشکوه بوده است. در آن می‌توانستی حضور زن، مرد، کودک و کهنسال را مشاهده کنی.»
 
اما یکی از سخنگویان پلیس شهر الخلیل به الجزیره می‌گوید: «راهپیمایان فلسطینی روز سه‌شنبه با سنگ و کوکتل مولوتوف به آنها حمله کردند.»
 
ناظران سیاسی اعتقاد دارند که درگیری‌های اخیر بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها یکی از وسیع‌ترین درگیری‌ها بوده است و برخی می‌گویند احتمال بالا گرفتن درگیری‌ها نیز وجود دارد. رویترز گزارش می‌دهد در روز سه‌شنبه و همزمان با راهپیمایی مردم فلسطین، سه نفر از فلسطینی‌هایی که به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی راهی بیمارستان شده بودند، شهید شده‌اند. گفته می‌شود با شهادت این سه تن تعداد شهدای انتفاضه تازه به 67 تن رسیده است. رویترز می‌نویسد: پس از فاجعه غزه در سال 2014، این شدیدترین درگیری بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است.
 
یکی از مقامات ارتش اسرائیل در مورد این سه تن که به تازگی در بیمارستان درگذشته‌اند، گفت: دو نفر از این افراد به طرزمشکوکی در نزدیکی تاسیسات اسرائیلی در حال رفت و آمد بودند و یکی از آنها قصد حمله با چاقو داشته است. این در حالی است که خانواده این سه تن با رد ادعای این نظامی اسرائیلی گفتند فرزندان آنها بین 17 تا 22 سال سن داشتند و هرگز قصد حمله نداشتند.
 
از اول اکتبر نزدیک به 67 فلسطینی شهید شده‌اند. اسرائیل مدعی است که 59 تن از این افراد مجهز به سلاح سرد بوده‌اند.
 
سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای با محکوم کردن اعمال خشونت از سوی اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «این سازمان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که کشتن برخی از فلسطینی‌ها توسط ارتش اسرائیل غیر قابل توجیه، خشن و غیرقانونی بوده است.» در این بیانیه آمده است: «دست‌کم 4 مورد از پرونده‌هایی که در دسترس آنها بوده نشان می‌دهد شلیک به سمت فلسطینی‌ها بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای بوده است. این پرونده‌ها نشان می‌دهد این 4 فلسطینی هرگز تهدید محسوب نمی‌شدند.»
 
حالا به نظر می‌رسد با بالا گرفتن درگیری‌ها در بیت‌المقدس، این خشونت‌ها به سایر نقاط کرانه باختری در حال گسترش است.
 
جان کری پیشنهاد داده است برای جلوگیری از خشونت و خونریزی فراوان در مسجدالاقصی دوربین نصب کنند و از این طریق این نقطه را تحت‌نظر داشته باشند.
 
برخی می‌گویند: ورود یهودی‌ها به قسمت‌هایی که برای مسلمانان مقدس است، موجب تحریک فلسطینی‌ها شده است. عربستان سعودی نیز خواستار منع ورود یهودی‌ها به بخش‌های مقدس مسلمان شده است. در این راستا نیز روز سه‌شنبه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای با محکوم کردن رفتارهای تحریک‌آمیز از سوی یهودیان خواستار آن شد تا مقامات صهیونیستی مانع ادامه اینگونه تعرضات به مکان‌های مقدس مسلمانان شوند.
 
در این بیانیه همچنین از فلسطینی‌ها خواسته شده است تا به‌طور مسالمت آمیزی به اعتراضات خود ادامه دهند تا اسرائیل به سرزمین‌های سال 67 بازگردد. گفته می‌شود که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته است با احقاق 4 شرط می‌توان آرامش را به سرزمین‌های اشغالی بازگرداند. اعزام ناظران بین‌المللی به مسجدالاقصی، بازگشت وضعیت مسجدالاقصی به قبل از سال 2000 و توقف ورود شهرک‌نشینان به آن، ضرورت توقف شهرک‌سازی اسرائیلی و آزاد کردن اسرای گروه چهارم بر اساس توافق «اسلو»، مفاد این 4 شرط است.
 
بر اساس گزارش‌های رسیده این 4 شرط به دفتر نخست‌وزیری اسرائیل فرستاده شده ولی هنوز بنیامین نتانیاهو به آن پاسخ نداده است.
 
حکم شیخ رائد
 
در بحبوحه بالا گرفتن درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی، دادگاه رژیم صهیونیستی رئیس جنبش اسلامی فلسطین در سرزمین‌های اشغالی را به 11 ماه زندان محکوم کرد. به گزارش الجزیره، حکم شیخ رائد صلاح روز سه‌شنبه صادر شد؛ علت محکومیت وی ایراد سخنرانی در منطقه وادی الجوز در سال 2007 عنوان شده است.
 
دادگاه مرکزی اسرائیل اعلام کرد شیخ صلاح در این سخنرانی فلسطینیان را به مقاومت در برابر صهیونیست‌ها تشویق کرده است. وی در این سخنرانی گفته بود اسرائیل با اشغال قدس و مسجدالاقصی رو به زوال است.
 
بنابر اعلام دادگاه، حکم زندان رئیس جنبش اسلامی فلسطین از اوایل ماه نوامبر آغاز می‌شود. این درحالی‌ است که دادستانی رژیم تل‌آویو در جلسات قبلی خواستار صدور حکم 18 تا 40 ماه زندان برای شیخ صلاح شده بود. وی پیش‌تر صدور هرگونه حکم علیه خود را «باطل» خوانده و گفته بود این اقدام رژیم در تلاش برای یهودی‌سازی قدس و مسجدالاقصی صورت می‌گیرد.
 
شیخ صلاح افزود: اگر رژیم اشغالگر قدس او را زندانی کند، از مسجدالاقصی دفاع خواهد کرد زیرا «اسارت کمترین کاری است که می‌توان در راه مسجدالاقصی و حمایت از آن متحمل شد.»

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: