جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 5 آبان 1394     
سنگ شکن بهترین راه درمان سنگ کلیه

باشگاه خبرنگاران: محمدحسن امیدوار برنا با بیان اینکه ذرات کوچک و سخت که در یک یا هر دو کلیه تشکیل شده را سنگ کلیه می نامند که گاهی به داخل حالب ها (لوله های عضلانی باریکی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند) انتقال می یابند، اندازه آنها را از یک دانه شن تا حدود یک توپ گلف متغیر دانست و افزود: تعداد سنگ ها نیزممکن است منفرد یا متعدد باشد .

وی دوره های درد شدید و پیچشی (متناوب )به فاصله هر چند دقیقه، تهوع مکرر و دفع مقادیر اندک خون در ادرار را از نشانه های سنگ کلیه دانست و در خصوص دلایل بوجود آمدن آن نیز گفت: علل ایجاد سنگ کلیه متعدد است و از آن جمله دفع مقادیر بیش از حد کلسیم از ادرار، مصرف بیش از حد کلسیم و ویتامین D ، نقرس، انسداد ادراری ،در بستر افتادن طولانی مدت، سابقه خانوادگی سنگ کلیه، کاهش حجم ادار ناشی از بی آبی یا آب وهوای گرم و خشک نیز از علل ایجاد سنگ کلیه است.

امیدوار برنا افزود: پس از تشخیص بیماری توسط متخصص ارولوژی بیمار تحت سنگ شکن قرار می گیرد. طول عمل سنگ شکن معمولا 30تا 40 دقیقهاست وپس از آن بیمار به مدت کمتر از یک ساعت تحت نظر وسپس از بیمارستان مرخص می شود .

این متخصص ارولوژی افزود: به این بیماران توصیه می شودپس از ترخیص، مایعات فراوان (ساعتی یک لیوان)بنوشند وسنگهای دفع شده در ادرار را جمع آوری وبرای تشخیص جنس سنگ به آزمایشگاه بفرستند ودستورات دارویی تجویز شده را اجرا کنند .

وی با بیان اینکه سنگ شکن معمولا عارضه ای جزمختصری درد وادرار خونی ندارد، اظهارکرد: در مادران باردار ومبتلایان به اختلال خونریزی دهنده یا انعقادی یا بیمارانی که عفونت یا سرطان کلیه در آنها ثابت شده است وهمچنین در سنگهای تحتانی حالب وسنگ شاخ گوزنی وسنگهای انسدادی طولانی مدتاز سنگ شکن استفاده نمی شود .

امیدوار برنا در خصوص شیوه انجام سنگ شکن نیز گفت: در این روش با استفاده از دستگاهی امواج صوتی پرقدرت از بیرون به سمت سنگهای کلیه فرستاده می شود تا سنگهای بزرگتر به سنگهای کوچکتر تبدیل شده، بگونه ای که بدن قادر به دفع این سنگ ها از طریق مجاری ادراری باشد.

وی افزود: ابتدا از امواج با قدرت کم استفاده می شود و چنانچه این امواج ناموفق باشد برقدرت آنها افزوده می شود تا سنگ بشکند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: