جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 4 آبان 1394     
سهم 6 یا 60درصدی شهرداری تهران از اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی؟

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز،در حالی که برابر قانون 60 درصد از جرايم راهنمايي و رانندگي در محدوده شهري به شهرداري‌ ها اختصاص می یابد، سهم شهرداری تهران از اخذ جرایم نقدی راهنمایی و رانندگی سال 93 تنها 6 درصد بوده است.

برابر قانون راهنمايي و رانندگي که در سال 1389 تصويب شد، مقرر شد 60 درصد از جرايم راهنمايي و رانندگي در محدوده شهري به شهرداري‌ ها اختصاص یابد تا شهرداری ها هم این مبلغ را جهت افزایش ایمنی و بهره وری معابر، توسعه سیستم های حمل و نقل و بهبود و روان سازی ترافیک شهری و... هزینه کنند.

اما آن طور که پیداست سهم شهرداری ها از این منبع درآمد نقدی یا پرداخت نمی شود یا این که  اندک و اندک  و گویی که قرار است نسیه ای داده شود، در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد.

اکثریت راننده ها وقتی به هر دلیلی جریمه می شوند، خواسته یا ناخواسته، نقدا آن را به خزانه دولت واریز می کنند و آن هایی که جریمه نپردازند، یا مبالغ جرایم چند برابر می شود یا این که خودروهای آن ها توسط پلیس متوقف می شود. پس دولت در دریافت جرایم رانندگی با مشکل خاصی مواجه نیست اما وقتی نوبت به توزیع این درآمد که حالا برای خود در بودجه سالانه کشور ردیفی دارد، می رسد، این حق مسلم شهرها هم تمام و بموقع پرداخت نمی شود. این در حالی است که نپرداختن حق شهرداری‌ها کم‌لطفی نسبت به مردم است زیرا شهرداری این مبالغ را در جهت تقویت حمل و نقل عمومی و کاهش بار ترافیک شهری استفاده می‌کند.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهرنوشت با اشاره به میزان جرایم رانندگی که نقدا توسط مردم  تهران به خزانه واریز شده و مبلغی که دولت باید به عنوان سهم شهرداری پرداخت کند، گفت: بر اساس ماده 23 جرایم راهنمایی و رانندگی مصوب مجلس شورای اسلامی، 60 درصد از جرایمی که بابت تخلفات رانندگی از مردم اخذ می‌شود مربوط به ساماندهی امور شهری است.

وی با بیان اینکه در سال93 بر اساس اعلام پلیس 515 میلیارد کل جرایم رانندگی اخذ شده شهر تهران بوده است، تصریح کرد: بر این اساس سهم شهرداری تهران 309 میلیارد تومان بوده که با وجود ابلاغ 180 میلیارد تومان در دو مرحله توسط سازمان مدیریت، متاسفانه استانداری تهران تنها 19 و 5 میلیارد تومان پرداخت کرده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: جرایم راهنمایی و رانندگی از ابتدای امسال 261 میلیارد تومان بوده است که سهم شهرداری تهران از این رقم 156 میلیارد تومان است که متاسفانه تا کنون پولی بابت سهم شهرداری تهران واریز نشده است .

وی با تاکید براینکه در سال93 تنها طی دو نوبت مبلغ 19 میلیارد تومان و 5 میلیارد تومان واریز شده است، گفت: جرایم راهنمایی و رانندگی تهران براساس قانون باید صرف حل مشکلات تهران اعم از توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه مترو شود و هر مبلغی که از جرایم راهنمایی و رانندگی پرداخت شود مجددا به جیب مردم پایتخت برمی‌گردد.

مسعود رنجبریان با بیان اینکه شهرداری تهران مشکلات مالی دولت را درک می‌کند، گفت:‌ با این حال این جرایم راهنمایی و رانندگی از جیب مردم پرداخت شده و در خزانه دولت قرار دارد و تنها با یک مکاتبه ساده می‌توان آن را پرداخت کرد.اما این درآمد نقدی که در خزانه دولت موجود است هم کامل پرداخت نمی شود .

نکته اینجاست که وقتی پول واریزی از سوی مردم برای پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی در خزانه دولت وجود دارد  و تنها حدود 6 درصد آن پرداخت شده ، پول های باقی مانده را چه شده است؟!

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: