جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 28 مهر 1394     
لزوم تسهیل ارائه وام 20میلیونی بانک صادرات توسط ستاد حمل و نقل و سوخت

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز، معاون شهردار تهران با اشاره به توافقات صورت گرفته با ایران خودرو از ادامه روند نوسازی 6 هزار تاکسی پیکان شهر تهران خبر داد .

يکي از علل اصلي آلودگي هوا در کلانشهر تهران‌، تردد خودروهاي فرسوده‌اي است که چندين برابر خودروهاي استاندارد‌، آلايندگي دارند. هر چند آمار قابل اتکايي از تعداد خودروهايي که در تهران تردد مي‌کنند وجود ندارد ولي شايد برآورد 5/4 ميليون خودرو‌، به واقعيت نزديک باشد.

از اين تعداد‌، قريب به يک ميليون خودرو عمري بالاي 20 سال دارند و در حالي که همسالان آنها در تمام دنيا‌، منسوخ  شده‌اند، اينان همچنان در شهر جولان می دهند و با آلوده کردن هوا مردم را بیمار می کنند .

خودروهاي فرسوده‌، ازجمله تاکسی های فرسوده که مختص تهران نيستند و شهرهاي ديگر نيز از شرّ آنان امان ندارند، سالهاست که در گیر و دار مشکلات ستاد مدیریت سوخت و خودروساز معلق مانده اند . از یک سو ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در شهر و از سوی دیگر عدم جایگزینی خودروهای نو مشکلی است که گریبان مالکان این خودروها را گرفته است. این فرایند اما در ناوگان عمومی شهر (تاکسی های تهران) بیشتر مشهود است چرا که بر اساس  مصوبه شورای شهر از ابتدای دی ماه تاکسی های فرسوده پیکان اجازه تردد در شهر را ندارند .

مطابق قانون تاکسی‌های ده ساله فرسوده محسوب می‌شوند، این در حالی است که عمر بسیاری از تاکسی های موجود در شهر تهران که روزانه صدها کیلومتر پیمایش دارند، بیش از این‌هاست. از این رو فعلا خروج تاکسی پیکان فرسوده طی سال جاری با جدیت در شهرداری تهران پیگیری شده است. معاون شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از مهمترین سیاست های شهرداری تهران برای کاهش آلاینده های هوا، ممنوعیت تردد تاکسی های پیکان در شهر تهران است، می گوید: اکنون در شهر تهران نزدیک به 6 هزار تاکسی پیکان فرسوده تردد می کنند.

سید جعفر تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه روند نوسازی تاکسی های فرسوده شهر به دلیل عدم همکاری بین بخشی  از آذر ماه سال گذشته متوقف شده بود، ادامه می دهد: روند نوسازی تاکسی های فرسوده شهر تهران با توافقات صورت گرفته با ایران خودرو از سر گرفته شده است .

به گفته تشکری هاشمی تاکنون بالغ بر 200 دستگاه از تاکسی های پیکان فرسوده وارد چرخه نوسازی شده و بطور حتم تا پایان سال جاری 6 هزار تاکسی پیکان شهر تهران نوسازی می شوند .

تشکری هاشمی تصریح کرد: در موضوع تاکسیرانی به دنبال ارتقا کیفیت ناوگان تهران هستیم. به همین منظور بخشی از تاکسی های فرسوده با خودروهای با کیفیت داخلی تامین خواهند شد. در عین حال به ان دسته از کسانی که بخواهند خودروهای وارداتی به چرخه عمومی شهر وارد کنند نیز مجوز خواهیم داد .

در همین رابطه میثم مظفر مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم با تاکید بر اینکه نوسازی نقدی خودروهای تاکسی فرسوده آغاز شده است، تصریح می کند: هنوز مشکلات موجود در مسیر نوسازی وجود دارد. به طوری که ستاد حمل و نقل باید مسیر وام 20 میلیونی بانک صادرات را تسهیل کند.

وی تصریح کرد: انتظار داریم ستاد مدیریت سوخت با هماهنگی روند پرداخت وام را تسهیل کند در عین حال خودرو ساز هم شرایط اقساطی مناسبی را برای تاکسی های فرسوده ارایه کند .

واقعيت اين است که هر اندازه در خروج تاکسی های فرسوده تسريع شود به همان اندازه در مصرف سوخت و هزينه‌هاي ارزي و ريالي ناشي از آن صرفه‌جويي مي‌شود و مهمتر از آن‌، مردم‌، کمتر دچار بيماري‌هاي مهلک ناشي از آلودگي هوا مي‌شوند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: