جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 28 مهر 1394     
بافت فرسوده تار و پود شهر را تهدید می‌کند

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،احیای بافت‌های فرسوده در زیباسازی شهر و ارائه خدمات امدادی و شهری به مردم نقش موثری دارد که باید به عملیات احیای آن‌ها سرعت دهیم.

بافت‌های شهری با کوچه‌ها و معابر تنگ یا پیچ و خم‌ها به هم جوش خورده، مناسب با نیازهای زمان خود و تابع شرایط جغرافیایی محیط ساخته شده‌اند.

موضوع بافت‌های فرسوده و پایدار کردن بافت‌های قدیمی شهر یک مساله اصلی است و از آنجا که این بافت‌ها یک تهدید بالفعل و بالقوه شهر و شهروندان است و  بیشتر ساختمان‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی در بافت‌های فرسوده شهری تمرکز یافته‌اند،می‌توان با روش‌های مختلف بهترین راهکار را مورد توجه قرار دارد و با رعایت فرهنگ و هویت اقلیمی و تاریخی این وضعیت را اصلاح کرد.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران دراین باره می‌گوید: دغدغه من به عنوان شهردار تهران از نوسازی بافت‌های فرسوده تنها درست کردن کالبر و نمای شهر، ساختمان سازی و ایجاد اصلاحات و رونق اقتصادی نیست؛ بلکه در بافت‌های فرسوده بحث انسانیت ،شرافت و کرامت شهروندان مطرح است و مورد تاکید قرار دارد.

وی در این باره معتقد است: درحوزه نوسازی بافت‌های فرسوده تجربیات مختلفی در دنیا وجود دارد و کشور ما نیز درسال‌های اخیر تجربیات و اقدامات مختلفی در این حوزه داشته است که ما نمی‌توانیم آن‌ها را کنار بگذاریم، بلکه باید سعی کنیم تا از تمامی ظرفیت‌ها استفاده  و اگر جایی احساس کردیم که تصمیمات ما در این حوزه نیاز به اصلاح دارد آنها را اصلاح کنیم.

شهردار تهران افزود: بعد از ابلاغ آیین نامه و قوانین ،شهرداری تهران پایبند اجرایی شدن ماموریت‌های ستاد بازآفرینی شهری پایدار کلان شهر تهران است و این کار را با قوت دنبال می‌کند.

وی در این باره تصریح کرد: دفاتر خدمات نوسازی در بافت‌های فرسوده با رویکرد اجتماعی مباحث نوسازی را در مناطق پیگیری می‌کنند و در همین راستا نوسازی بافت‌های فرسوده موضوعی اجتماعی، حقوقی، فرهنگی، اقتصادی است و دفاتر خدمات نوسازی دقیق‌ترین اطلاعات را در همه این حوزه‌ها دارا هستند.

وی معتقد است:به نظر من اگر خروجی ستاد ملی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده بر اساس هماهنگی و همدلی و همزاد پنداری شکل بگیرد ،شاهد اتفاقات مثبتی در بافت های فرسوده خواهیم بود.

قالیباف در ادامه با اشاره به انواع آسیب‌ها و معضلات اجتماعی موجود در بافت‌های فرسوده ،گفت: شهرداری منطقه تهران به منظور رفع همه این معضلات به بحث نوسازی بافت‌های فرسوده وارد شده است و لحظه‌ای از این بحث غافل نخواهد شد.

وی مداخله مستقیم و تصدی‌گری شهرداری ، وزارتخانه و دستگاه‌های دولتی را در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده ،سمی مهلک دانست و شهرداری تهران از سهم خود را در نوسازی بافت‌های فرسوده 100 درصد چشم پوشی کرده است.

شهردار تهران در خصوص بسته های تشویقی در این باره می‌گوید: درحوزه اقتصادی معتقد هستم که تسهیلات بانکی می‌تواند به ما کمک کند و شهرداری تهران باید سیاست‌های خود را به گونه‌ای دنبال کند که ساکنان بافت‌های فرسوده انگیزه لازم را برای نوسازی پیدا کنند.

وی در پایان بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اهمیت مدیریت یکپارچه،افزود:آنچه ما از مدیریت یکپارچه لازم داریم این است که به یک عقلانیت و خرد در اداره شهر برسیم و با جلوگیری ازخود پرستی قرن 21، دور یک میز نشسته و با خرد جمعی مسائل و مشکلات را برطرف کنیم.

امید است توجه ویژه‌ای که مردم و مسئولات به موضوع تعالی توسعه همه جانبه بافت‌های فرسوده خواهند داشت زمینه تحقق چشم انداز مناطق از جمله برخورداری ازکانون‌های شهری مجهز و پویا و بهره‌مند از محیطی و با هویت، ارتقای مدیریت منطقه و بهبود از یکپارچگی و انجام پهنه فعالیتی و با پهنه مختلف توسعه یافته فعال و ارتقای جایگاه عملکرد مناطق متناسب با فعالیت‌های اقتصادی از پیش فراهم شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: