جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 23 مهر 1394     
پیش‌دبستانی دوره‌ای غیراجباری اما ضروری است

ایسنا: "رخساره فضلی" پیرامون ضرروت‌ گذراندن دوره پیش دبستانی اظهار کرد: یافته‌های علمی و معارف بشری نشان می‌دهد که دوران قبل از تولد تا چهار سالگی دوران بسیار مهمی است و تربیت کودک در این دوران در خانه و برعهده خانواده است.

وی افزود: ترجیح این است که کودکان تا سن چهار سالگی در دامان پرمهر مادران تربیت شوند و در عین حال لازم است تجارب اجتماعی و... هم در تربیت آنان مدنظر گرفته شود.

مدیرکل دفترآموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از سن چهار تا شش سالگی دوره رسمی و ضروری پیش دبستانی قلمداد می‌شود اظهار کرد: بر اساس اسناد و قوانین موجود این دوره بعد از خانواده، سهم مهمی در رشد فردی و تحول اجتماعی دارد و مبنای عدالت آموزشی است.

فضلی افزود: در حال حاضر دوره‌ پیش دبستانی دوره‌ای رسمی غیراجباری اما ضروری است که بستر رشد همه جانبه و تعالی کودکان را فراهم می‌کند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده‌اند در همه زمینه‌های رشدی نسبت به همسالان مشابه خود که این دوره را نگذرانده‌اند؛ متفاوت هستند و برتری دارند، اظهار کرد: مطالعات طولی نیز نشان می‌دهد ماندگاری تاثیر آموزش‌های دوره پیش دبستانی در درازمدت بسیار بالاست.

فضلی تصریح کرد: بر این اساس لازم است والدین فرزندان خود را در کلاس‌های پیش دبستانی ثبت‌نام کنند و مربیان هم در رابطه با روش‌های تربیتی و فعالیت‌های آموزشی دقت بیشتری داشته باشند. کودکان پس از چهار سالگی نیازمند توسعه روابط اجتماعی و داشتن فرصت‌هایی برای تجارب یادگیری هستند.

وی با بیان اینکه کیفیت آموزش در این دوره مهم و سرنوشت‌ساز، مقوله‌ای جدی و درخور اهمیت است، گفت: این دوره به عنوان بخشی از نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور دارای هویت مستقلی بوده و ماهیت خاص خود را دارد. گرچه از آن به عنوان دوره‌ گذار از خانه به دبستان تعبیر می‌شود اما لازم است توجه داشته باشیم که این بخشی از ماموریت و رسالت این دوره است.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دوره پیش دبستانی علاوه بر بسترسازی برای گذار امن و آرام از خانه به دبستان؛ می‌تواند بستر رشد همه ‌جانبه و تعالی کودکان را فراهم کند و اثرات آن با ماندگاری بالا در دوره‌های تحصیلی و سال‌های بعد نمایان خواهد شد.

فضلی به برنامه‌های آموزشی این دوره نیز اشاره و عنوان کرد: برنامه‌های آموزشی در دوره پیش دبستان باید با تاکید بر مهارت‌های مبنایی از جمله تسلط به مهارت‌های ارتباطی؛ زبان فارسی، تربیت بدنی و مهارت‌های اجتماعی با رویکرد انس با قرآن؛ طراحی و اجرا شود و دارای اهداف خاصی باشد که متناسب با ویژگی‌های نوآموزان دوره پیش دبستانی است. اهدافی که بسیار ارزشمندتر از آن است که جای خود را به توانایی خواندن و نوشتن بدهد.

وی افزود: بر این مبنا برنامه‌های این دوره شامل بازی، قصه، شعرو سرود، نمایش، گردش علمی و... است. کار با کودکان دوره پیش دبستانی از پیچیدگی خاصی برخوردار است و اجرای برنامه‌ها نیازمند نیروهای متخصص، مجرب و علاقه مندی است که بتوانند بستر بروز و پرورش توانایی‌های کودکان دوره پیش دبستانی را فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، فضلی در پایان تاکید کرد: بدیهی است کودکانی که چنین آموزش‌هایی را در کلاس‌های پیش دبستانی دریافت کرده باشند؛ نسبت به همکلاسی‌های خود در دبستان و دوره‌های بعد پیشی بگیرند، با همکلاسی‌ها، معلمان و سایر عوامل انسانی مدرسه ارتباط بهتری برقرار کنند و تصور مثبتی نسبت به خود، یادگیری و مدرسه داشته باشند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: