جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 23 مهر 1394     
نماینده مجلس شدن آسان‌تر شد

 

آرمان: جلسه علني صبح چهارشنبه نمايندگان مجلس به رياست علي لاريجاني رئيس مجلس با حضور 197 نفر از وكلاي ملت آغاز شد كه بر اين اساس كرسي 90نماينده مجلس خالي بود. ایرنا نوشت؛ بررسي گزارش كميسيون فرهنگي مجلس درباره طرح جمعيت و تعالي خانواده مهم‌ترين دستور كار نشست علني امروز پارلمان بود. طبق مصوبه نمايندگان: منتخبان انتخابات مجلس در مرحله اول بايد حداقل 20 درصد آرا را كسب كنند، در ادامه نمايندگان پارلمان طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس را مورد بحث و بررسي قرار داده و ماده 2 اين طرح را به تصويب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، در انتخابات مجلس شوراي اسلامي فرد منتخب در مرحله اول انتخابات بايد حداقل 20 درصد آرا را كسب كند. وكلاي ملت با 146 رأي موافق، 33 رأي مخالف و 8 رأي ممتنع از مجموع 212 نماينده حاضر در صحن علني، اين ماده را مصوب كردند. 
 بيانيه نمايندگان در اعتراض به برجام
در اين ميان جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بيانيه‌اي را در اعتراض به تصويب طرح برجام به امضا رسانده‌اند. اين افراد در بيانيه مذكور دلايل خود را از نامطلوب بودن طرح برجام كه جزئيات آن در نشست سه‌شنبه خانه ملت تصويب شده، عنوان كردند. حجت‌الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران در حال جمع‌آوري امضا از نمايندگان بود. اين خبر حاكي است ابراهيم كارخانه‌اي نماينده مردم همدان در مجلس نيز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، با اشاره به بيانيه اعتراضي نمايندگان در ارتباط با مصوبه ديروز مجلس درباره طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام در بيان جزئيات آن گفت: در اين متن امضاي نمايندگاني كه به طرح مذكور راي منفي داده‌اند ثبت شده است تا افكار عمومي بدانند كدام يك از نمايندگان به طرح مذكور راي منفي و كدام يك راي مثبت داده‌اند. وي افزود: اين اقدام در جهت شفاف‌سازي براي افكار عمومي انجام مي‌شود تا مردم بدانند كه در روند بررسي اين طرح مهم نمايندگان به چه شكل عمل كرده‌اند. 
 اصلاح دومرحله‌اي شدن انتخابات
نمايندگان در بررسي طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي به اصلاح ماده 3 اين طرح پرداختند. بر اساس اصلاحيه‌اي كه از سوي نمايندگان به تصويب رسيد اگر در مرحله اول انتخابات يك يا چند نفر از نامزدها يك پنجم آرا را كسب نكردند انتخابات دو مرحله‌اي خواهد شد و از بين نامزدهايي كه يك پنجم آرا را به دست نياوردند به تعداد دو برابر نمايندگان مورد نياز از ميان كساني كه بيشترين آرا را در مرحله اول داشتند در مرحله دوم شركت مي‌كنند. مصوبه نمايندگان تصريح مي‌دارد در صورتي كه تعداد نامزدهاي باقيمانده كمتر از دو برابر مورد نياز باشد تمامي آنها در مرحله دوم انتخابات شركت خواهند كرد. به موجب تبصره يك ماده 3 طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات، اگر تعداد نامزدهاي باقيمانده مساوي يا كمتر از نمايندگان مورد نياز باشد انتخابات مرحله دوم انجام نخواهد شد و نامزدي كه حداقل يك پنجم آرا را كسب كرده باشد به مجلس راه خواهد يافت. تبصره 2 ماده مذكور نيز عنوان مي‌دارد هيچ يك از داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي نمي‌توانند در بيش از يك حوزه انتخابيه خود را نامزد كنند، در غير اين صورت نامزدي آنها به كلي باطل مي‌شود و از شركت در انتخابات آن دوره محروم مي‌شوند. با تصويب نمايندگان و بر اساس تبصره 3 اين طرح، وزارت كشور با هماهنگي شوراي نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف مدت يك ماه پس از اعلام نتيجه مرحله اول و تاييد صحت انتخابات توسط شوراي نگهبان تعيين و اعلام خواهد كرد. گزارش‌ها حاكي است بر اساس تبصره‌هاي 4، 5، 6، 7 و 8 طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي در انتخابات ميان‌دوره‌اي حوزه‌هاي انتخابيه 7 دوره مجلس، كساني حق راي دارند كه در انتخابات قبلي آن دوره در همان حوزه راي داده باشند يا در هيچ يك از حوزه‌هاي انتخابيه راي نداده باشند. همچنين وزارت كشور موظف است ظرف مدت 6 ماه از زمان تصويب اين قانون نسبت به مدرن‌سازي شيوه‌هاي اخذ راي و شمارش آرا براي دقت، سلامت و نظارت بهتر بر اصل شمارش و اعلام نتايج و همين‌طور استاندارد‌سازي صندوق‌هاي اخذ راي در حدود اعتبارات مصوب پس از تاييد شوراي نگهبان اقدام كند. 
 مخالفت با مسكوت‌ماندن اصلاح قانون انتخابات
سپس نمايندگان پارلمان درخواست 25 نفر از وكلاي ملت براي مسكوت ماندن طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس كه در راستاي اجراي ماده 195 آيين‌نامه داخلي مجلس ارائه شده بود، را مورد بحث و بررسي قرار داده و با آن مخالفت كردند. وكلاي ملت با 46 رأي موافق، 100 رأي مخالف و 13 رأي ممتنع از 195 نماينده حاضر با اين درخواست نمايندگان مخالفت كردند. 
 حضور هيات پارلماني بلغارستان در مجلس
در ادامه جلسه، ‌رئيس گروه دوستي - پارلماني بلغارستان و ايران به همراه هياتي از پارلمان، امروز ميهمان نشست علني مجلس بود. ضرغام صادقي عضو هيات رئيسه مجلس با قرائت اسامي اين هيات پارلماني، حضور آنان در صحن علني را خوش‌آمد گفت. 
 تعيين ملاك براي اخذ رأي الكترونيكي 
نمايندگان مجلس گزارش كميسيون شوراها و امور داخلي كشور پيرامون طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي را بررسي و تصويب كردند. طبق ماده 4 اين طرح در ماده 10 قانون و تبصره يك آن باید عبارت «و كارت ملي» بعد از كلمه شناسنامه اضافه شود. همچنين يك تبصره به شرح زير به عنوان تبصره 6 اضافه مي‌شود: تبصره 6 - در انتخابات الكترونيكي ملاك اخذ رأي از رأي‌دهندگان، احراز عدم ثبت رأي در سامانه انتخاباتي پيش از مراجعه فرد به حوزه انتخابيه است و در اين خصوص عدم درج مهر در شناسنامه ملاك نيست. 
 كنايه رسايي به نحوه تصويب برجام
حجت‌الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران در مجلس هنگام صحبت در موافقت با پيشنهاد اصلاحي درباره ماده 28 قانون انتخابات مجلس كه درخواست مي‌كرد كلمه بينايي از بند 6 اين ماده كه ناظر به شرايط انتخاب شوندگان است حذف شود، خطاب به ابوترابي‌فرد كه اداره جلسه را بر عهده داشت گفت: ما از شما تشكر مي‌كنيم كه اخلاق گرا هستيد و براي عبور نمايندگان از پيشنهادات‌شان درباره طرح‌ها از آنان اجازه مي‌گيريد. چرا كه ديروز مهم‌ترين طرح سياست خارجي كشور را در عرض 15 دقيقه تصويب كردند و به پيشنهاد نمايندگان توجه نكردند. وي در ادامه و در دفاع از حذف شرط بينايي براي نامزدهاي انتخابات مجلس گفت: اتفاقا كسي كه بينايي ندارد خيلي از مسائل از جمله قانون‌شكني رئيس جلسه علني را نمي‌بيند. 
 اعلام وصول تشكيل سازمان مبارزه با مفاسد 
به دنبال آن عليرضا منادي عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي موارد اعلام‌وصولي را قرائت كرد. بر اين اساس، طرح تشكيل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي اعلام وصول شد. در صورتي كه اين درخواست (بررسي طرح تشكيل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي طبق اصل 85 قانون اساسي) در صحن علني رأي آورد، طرح مذكور پس از بررسي و تصويب در كميسيون مربوطه، مستقيما براي تطبيق با قانون اساسي و شرع مقدس اسلام به شوراي نگهبان ارسال مي‌شود و ديگر در صحن علني بررسي نمي‌شود. درخواست بررسي طرح‌ها يا لوايحي به صورت اصل 85 قانون اساسي ارائه مي‌شود كه متن آنها بسيار طولاني و پراهميت باشد و مجال بررسي آنها در صحن علني وجود نداشته باشد. ضرغام صادقي عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي اسامي تعدادي از ميهمانان صحن علني خانه ملت را اعلام كرد. بر اين اساس، «اسقف مارآوا روئيل» دبير شوراي جهاني اسقفان كليساي شرق آشوري و «اسقف مار نرساي بنياميني» اسقف كليساي شرق آشوري ايران ميهمان نشست علني ديروزپارلمان بودند. 
 شروط داوطلبان نمايندگي مجلس تغيير نكرد 
نمايندگان در ادامه ماده 5 طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي را با اصلاحاتي تصويب كردند. اين ماده كه به اصلاح دو بند از ماده 28 قانون انتخابات مي‌پرداخت خواستار حذف شرط برخورداري از نعمت بينايي براي داشتن حداكثر 75 سال تمام براي كانديداهاي انتخابات مجلس بود كه اين دو پيشنهاد اصلاحي با مخالفت نمايندگان مواجه شد. همچنين نمايندگان مجلس با راي موافق خود بند 1 ماده 28 قانون انتخابات را كه در اعتقاد و التزام عملي به اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران تصريح داشت به صورت دو بند، يك «اعتقاد و التزام عملي به اسلام» و دو «اعتقاد و التزام به نظام مقدم جمهوري اسلامي ايران» اصلاح كردند. 
 جلسه علني بعدي خانه ملت؛ 4 آبان
نشست علني چهارشنبه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اعلام ابوترابي‌فرد نايب رئيس اول مجلس كه در غياب لاريجاني اداره صحن علني را بر عهده داشت، پايان يافت. ابوترابي‌فرد پيش از پايان جلسه اعلام كرد كه جلسه بعدي مجلس دوشنبه 4 آبان‌ماه تشكيل مي‌شود. وكلاي ملت هفته آينده براي سركشي به حوزه‌هاي انتخابيه مي‌روند و مجلس نشست علني نخواهد داشت. نمايندگان در اين جلسه چند ماده از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را پس از بحث و بررسي به تصويب رساندند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: