جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 18 مهر 1394     
بخشنامه پرحاشیه تحصیل کارمندان

وطن امروز: این روزها بین کارمندان شاغل در ادارات، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی یک موضوع مهم نقل است و درباره آن اظهارنظر‌های گوناگون و متفاوت و نظرات موافق و مخالفی بیان می‌شود. مهم‌ترین دیدگاه هم حول محور چگونگی ادامه تحصیل کارمندان دولت پس از استخدام و محدودیت‌هایی مبنی بر «اعمال مدرک تحصیلی یک‌بار پس از استخدام برای کارمندان» در تمام ادارات دولتی متمرکز شده است. ماجرای اصلی این بخشنامه به مدت‌ها قبل مربوط می‌شود، زمانی که زمزمه‌هایی مبنی بر اعمال محدویت ارائه تنها یک مدرک تحصیلی برای کارمندان دولت در برخی ادارات شنیده شد و حرف و حدیث‌های گوناگونی بین کارمندان دولت درباره این موضوع به راه افتاد.  نکته قابل توجه اینجاست که اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان و اعمال این بخشنامه برای اجرا در آموزش‌و‌پرورش، به تمام حرف و حدیث‌ها پایان داد و مشخص شد نه‌تنها بخشنامه‌ای از سوی دولت برای این موضوع وجود دارد، بلکه برخی سازمان‌ها مانند آموزش‌وپرورش وارد فاز اجرایی این بخشنامه هم شده‌اند!
بخشنامه چه می‌گوید؟
آنطور که رئیس مرکز اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش اعلام کرده است، بخشنامه «اعمال مدرک تحصیلی تنها یکبار پس از استخدام» تنها برای فرهنگیان نیست و شامل تمام کارمندان دولت می‌شود. علیرضا جدایی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش در واکنش به گلایه برخی فرهنگیان مبنی بر ارسال بخشنامه‌ای درباره  «نحوه ادامه تحصیل و اعمال مدارک تحصیلی جدید کارکنان که تنها یک مدرک بالاتر پس از استخدام، اعمال می‌شود»، اظهار داشت: در تاریخ 17 شهریور 94 بخشنامه‌ای از سوی وزارت آموزش‌وپرورش صادر شد که براساس آن، کارکنان دولت پس از استخدام تنها یک مدرک بالاتر را می‌توانند جهت ارتقای شغلی خود ارائه دهند. این  در حالی است که صدور این بخشنامه نه‌تنها بین فرهنگیان باعث ایجاد نارضایتی‌هایی شده است بلکه با اعلام رسمی خبر اجرایی شدن این بخشنامه، کارمندان در ادارات دیگر هم ابهامات زیادی درباره دلایل صدور این بخشنامه پرحاشیه دارند؟ طبق اظهارات رئیس مرکز اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش، این بخشنامه در راستای ابلاغ بخشنامه 24 اسفند سال 93 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صورت گرفته که براساس بند یک بخشنامه سازمان مدیریت با استناد به بند 70 قانون مدیریت خدمات کشوری به صراحت آمده است: «آثار اعمال مدارک تحصیلی مأخوذه نسبت به مدارک تحصیلی ارائه شده در بدو استخدام کارکنان رسمی و پیمانی بالاتر در طرح طبقه‌بندی مشاغل قابل احتساب است».  به تعریفی دیگر،  برای کارکنان «زیر دیپلم به دیپلم»، «دیپلم به فوق دیپلم»، «فوق‌دیپلم به کارشناسی»، «کارشناسی به کارشناسی ارشد» و «کارشناسی ارشد به دکترا» تنها« یک بار» ارائه مدرک تحصیلی ممکن است.
مخالفت نمایندگان مجلس با بخشنامه پرحاشیه
علاوه بر این با بالا گرفتن نارضایتی‌ها بین کارمندان دولت، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخشنامه «اعمال مدرک تحصیلی تنها یک‌بار بعد از استخدام» باید بازنگری صورت گیرد، گفته است: این بخشنامه، مانع انگیزش شغلی معلمان می‌شود. ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب به فارس، اظهار داشت این بخشنامه مشتمل بر چند بند است و یکی از بندها، این است که مدارک تحصیلی کارکنان دولت در طول دوره استخدام‌شان تنها یکبار اعمال می‌شود. به گفته سحرخیز، به‌عنوان مثال ممکن است یک فرهنگی بخواهد ادامه تحصیل بدهد که باید وی در رشته‌هایی برای ادامه تحصیل هدایت شود که مورد نیاز آموزش‌وپرورش است. وی خاطرنشان کرد: اما یک بند این بخشنامه مورد اشکال است و اعلام شده برای معلمان فقط یکبار بعد از استخدام، اعمال مدرک تحصیلی می‌شود، به‌عنوان مثال اگر معلمی با مدرک فوق‌دیپلم یا لیسانس وارد آموزش‌وپرورش شد، تنها یک بار مدرک آو محاسبه می‌شود. مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معلم را با کارمند دولت قیاس کردن، مناسب نیست، افزود: معلم را باید با پژوهشگران و اساتید دانشگاه قیاس کرد و سازمان علمی- آموزشی تلقی کنیم.  فراموش نکنیم در حال حاضر با وجود دانشگاه‌های مجازی یا دانشگاه پیام نور، امکان ادامه تحصیل افراد حتی کارمندان نیز وجود دارد. سیستم آموزشی در دانشگاه‌ها از انعطاف برخوردار است که افراد می‌توانند بدون لطمه به کار، ادامه تحصیل بدهند، پس باید شرایط به صورتی برنامه‌ریزی شود تا هم کارمند بتواند ادامه تحصیل بدون دغدغه داشته باشد و هم این ارتقای تحصیلات باعث کارآیی بیشتر سیستم اداری کشور و در نتیجه بازدهی بهتر شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: