جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 16 مهر 1394     
طرح LEZ از آبان ماه اجرا می‌شود

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،شهرداری نیوز، طرح کاهش آلودگی هوا LEZ با هدف حذف خودروهای آلاینده‌ در سطح شهر تهران جایگزین طرح زوج و فرد خواهد شد.

مشکل آلودگی هوا و تغییر اقلیم در ایران به یکی از پرچالش‌ ترین مباحث این روزها بدل شده است و از این رو هر ارگان و سازمانی درصدد برآمده است تا برحسب وظیفه و در حد توان اندکی از این مشکل را بر طرف کند.

اما در خصوص شاخص در نظر گرفته شده برای تشخیص ناسالم بودن هوا می‌توان گفت که شاخص مورد استفاده AQR است که هوا در آن به 6 رده هوای پاک سالم، ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و وضعیت خطرناک تقسیم می‌شود و اگر این شاخص بالای 150 قرار گیرد هوا ناسالم است که تقریبا با شرایط اضطرار در گذشته برابر است در همین راستا و بنابر  توضیحات داده شده شورای عالی ترافیک کشور برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا پیشنهاد طرح ترافیکی LEZ را ارائه دادند.

**طرح LEZ چیست؟

با گذشت بیش از 10 سال از اجرای طرح زوج و فرد کردن خودروها که هزینه‌های پیدا و پنهان بسیاری در طول این سال‌ها برای کاهش آلودگی هوا و برطرف شدن ترافیک در تهران ارائه شد خبرها حکایت از ارائه طرحی تحت عنوان محدوده کم آلاینده LEZ  توسط شهرداری تهران دارد که قرار است جایگزین طرح زوج و فرد شود.

مهدی یوی همدانی دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در خصوص وضعیت نهایی طرح LEZ در این شورا می‌گوید: طرح کاهش آلودگی هوا به جای طرح زوج یا فرد در این شورا به تصویب رسید و در این طرح برای اجرای آسان تر خودروها به سه گروه قرمز، زرد، سبز، تقسیم می‌شوند که گروه قرمز شامل خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، گروه زرد که اکثر خودرو‌ها را شامل می‌شوند در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار گیرد محدودیت تردد زوج و فرد اعمال می‌شود و گروه سبز که خودروهای پاک هستند تابع وضعیت هوا نیستند و در همه‌ شرایط می‌توانند وارد محدوده شوند.

**ورود طرح کاهش آلودگی هوا در تهران

 به منظور حل معضل آلودگی‌هوا در پایتخت بهتر است همکاری و هماهنگی‌های لازم میان مدیریت شهری دولت و مردم صورت پذیرد چرا که در صورت محقق شدن این هماهنگی معضل آلودگی هوا نیز به خودی خود رفع و بر طرف می‌شود.

محمد باقر قالیبافت شهردار تهران در خصوص زمان اجرای طرح LEZ در پایتخت می‌گوید این طرح با هدف حذف خودروهای آلاینده در مناطق مرکزی تهران از آبان ماه سا ل94 اجرایی می‌شود بر اساس مصوبات و قوانینی که وجود دارد، همزمان با اجرای این طرح از نیمه‌ی دوم امسال از ورود برخی از اتوبوس‌ها و کامیون‌ها که حرکت آن‌ها در جاده‌ها غیر قانونی است اما متاسفانه وارد شهر می‌شوند، جلوگیری خواهیم کرد البته با همکاری مردم و بخش خصوصی که قطعا گامی موثر در جهت ارتقای حمل و نقل  عمومی خواهد بود .

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: