جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 9 مهر 1394     
ابهام در زمان انتقال قربانیان فاجعه منا

ایران: رئیس ستاد مکه از کارشکنی سعودی‌ها برای ترخیص پیکر جان‌باختگان منا از سردخانه مکه خبر داد. مسعود مجردی در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: پیکر همه جان‌باختگان آماده ترخیص است و همه مدارکی که سعودی‌ها از ما درخواست کرده بودند ارائه شده است اما تاکنون اجازه ترخیص نداده‌اند.
وی افزود: موضوع انتقال اجساد از سوی سفارت و کنسولگری ایران در عربستان و وزارت امور خارجه کشورمان در حال پیگیری است و به محض حل مشکل اجساد به ایران انتقال داده می‌شود.
به گفته مجردی، متأسفانه پیکر جان‌باختگان باید از سه روز پیش به ایران انتقال می‌یافت ولی کشور میزبان در این خصوص همکاری نمی‌کند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عربستان در حادثه منا مقصر است ولی هم در شناسایی اجساد و هم در انتقال آنها کارشکنی می‌کند.
رئیس ستاد مکه با اشاره به مجروحان حادثه منا بیان داشت: خوشبختانه تعداد مجروحان در حال کاهش است و افرادی که حال آنها مساعد است از طریق پروازها به ایران فرستاده می‌شوند.
وی که مدیر حج استان خراسان رضوی است خاطرنشان کرد: 56 نفر از جان‌باختگان در حادثه منا از خراسان رضوی هستند و این استان تاکنون 30 مفقود و 10 مجروح دارد که سه نفر آنها مرخص شدند.
وی درباره ارسال اجساد حادثه منا گفت: نمی‌توان زمان دقیقی برای ارسال اجساد اعلام کرد وهنوز زمان دقیق انتقال اجساد به ایران مشخص نیست.
وی همچنین در خصوص اینکه چرا عربستان مجوز ترخیص پیکر جان‌باختگان را نمی‌دهد افزود: سعودی‌ها دلیل این مخالفت را اعلام نکرده‌اند و به نظر می‌رسد با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای انتقال اجساد باز هم قصد اذیت ما را دارند. وی همچنین یادآور شد: تاکنون هیچ یک از اجساد جان‌باختگان به ایران ارسال نشده است.
این درحالی است که عربستان تاکنون حتی برای خروج 130 جسد شناسایی شده که مقامات کنسولی ایران چند روزی است از پایان تشریفات قانونی آن خبر داده‌اند، مجوزی صادر نکرده است.
طبق آنچه سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت به ایسنا گفته، قرار بوده سه‌شنبه شب دو فروند هواپیما برای انتقال اجساد شناسایی شده به فرودگاه جده برود، اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات تاکنون هیچ هواپیمایی از ایران به این منظور و به مقصد جده بلند نشده است. از سوی دیگر عربستان اعلام کرده، به دلیل شرایط آب و هوایی در این کشور، حجم زیاد اجساد و احتمال انتقال بیماری از این طریق، می‌خواهد خاکسپاری را زودتر آغاز کند. عربستان نمایندگان برخی کشورها را برای حضور در مراسم خاکسپاری خواسته است، با این حال وزیر بهداشت ایران اطمینان داده که تا به حال هیچ یک از پیکرهای متعلق به حجاج ایرانی اینجا (عربستان) دفن نشده است.
حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه نیز گفته از نظر فرهنگ ایرانی به هیچ‌وجه نمی‌توانیم بپذیریم حتی یک پیکر زائر جان باخته ایرانی در عربستان بماند.
مقاومت و اصرار عربستان برای خارج نشدن اجساد از این کشور و از سوی دیگر درخواست و اصرار خانواده‌های جان‌باختگان برای برگشت آنها به کشور، شرایط را به گونه‌ای پیچیده کرده که معاون کنسولی وزارت خارجه در چنین شرایطی گفته است، این کار کمی به تشریفات و تعامل بیشتر با سعودی‌ها نیاز دارد. قشقاوی حتی از رسانه‌ها خواسته برای تسهیل این امور، فضا را تلطیف‌ کنند و دست از تندروی‌ها بردارند. قشقاوی گفته، هر نوع حرکت و شعار و تندروی که این موضوع را مخدوش کند، خلاف مصلحت ملی ماست.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: