جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 8 مهر 1394     
در 4سال گذشته دولت یک ریال یارانه بابت خرید اتوبوس پرداخت نکرده است

به گزارش شهرداری نیوز، شهردار تهران با تاکید بر اینکه امروز شعار مرگ بر آمریکا یعنی خوب کار کردن و کار خوب کردن، تصریح کرد: به همه همکارانم عرض می کنم که ما مکلف هستیم کار و تلاش کنیم؛ امروز مجاهدت و عزت برای نظام مقدس جمهوری اسلامی یعنی ارتقا و عزت بخشی به حوزه اقتصاد کشور.

محمدباقر قالیباف، صبح امروز طی سخنانی در مراسم ورود 200 دستگاه اتوبوس دوکابین جدید، راه اندازی خطوط شبانه، ورود اتوبوس های هیبریدی و بهره برداری از سیستم جدید اتوبوس های برقی که در محل تالار استاد شهریار بوستان بزرگ ولایت برگزار شد، به اقدامات شهرداری تهران در حوزه اتوبوسرانی در طول یک دهه گذشته اشاره و اظهار کرد: روزی که توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردم، اولین مشکل و چالش بزرگ آن زمان این بود که شرکت واحد اتوبوسرانی نزدیک به 18هزار نفر پرسنل داشت. در همان 10 روز اول به خاطر مشکلاتی که وجود داشت و بعضا ناشی از رفتارهای نادرست بود شاهد بودم اتوبوسرانی در حال اعتصاب و اعتراض است.

وی افزود: یک شب در منطقه شش بازدید داشتم و دیدم تعدادی از همکاران اتوبوسرانی اعتصاب کرده اند. دوستان نیروی انتظامی گفتند شما اصلا پایت را اینجا نگذار و با اینها طرف نشو، اما حدود ساعت 11شب من به تنهایی به جمع 1500 معترض رفتم و در گاراژ با آنها صحبت کردم. بنابراین ما در چنین شرایطی وارد اتوبوسرانی شدیم که مشکلات زیادی از حیث کیفیت اتوبوس، کار، معیشت، کرامت و ... وجود داشت.

قالیباف تاکید کرد: این در زمانی است که دولت در زمینه کمک به اتوبوسرانی 82درصد پول اتوبوس ها را به عنوان سهمیه یارانه حمل و نقل عمومی پرداخت می کرده و شهرداری ها تنها 18درصد بابت هر اتوبوس پرداخت می کردند.

شهردار تهران تصریح کرد: خداوند بزرگ را شاکریم که امروز کیفیت اتوبوس ها روشن است و مردم از آن استفاده می کنند. البته هنوز اشکالاتی هم داریم و در نقاطی از شهر هستند که مردم پوشش اتوبوسرانی و یا حمل و نقل عمومی مطمئنی ندارند. در این زمینه نقاطی در جنوب، غرب و شمال شرق در مناطق 21،  18، 19، 20 و بخش هایی از مناطق 15 و 4 وجود دارد که بعضا از اتوبوس های مناسبی برخوردار نیستند، اما در آینده بسیار نزدیک این اتوبوس ها با اتوبوس های جدید تعویض شده و همه این مناطق در شبکه قرار می گیرند.

قالیباف با تاکید بر اینکه در گذشته در حوزه مدیریت اتوبوسرانی نیز استفاده بهینه و درستی از این ظرفیت نمی شد، گفت: در آن زمان هیچ پست کنترلی و مدیریتی برای اتوبوس ها وجود نداشت، اما امروز همه اتوبوس ها در کنترل هستند به نحوی که هر کسی در هر ایستگاهی می تواند با استفاده از مانیتور نصب شده در ایستگاه ها و یا اپلیکیشن موبایل بفهمد که اتوبوس چه زمانی می رسد. این حق هر کدام از شهروندان است که بدانند چه زمانی اتوبوس می آید، ایستگاه کدام است، چه زمانی می تواند به مقصد برسد و با چه قیمتی جا به جا خواهد شد. ما باید این پاسخ ها را  به صورت آنلاین به شهروندان بدهیم، این در شرایطی است که در گذشته ما اصلا نمی دانستیم اتوبوس ها کجا هستند و در کجا مسافر را جا به جا می کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه در طول 4،5 سال گذشته یک ریال یارانه بابت خرید اتوبوس از سوی دولت پرداخت نشده و شهرداری تهران باید تمامی هزینه خرید اتوبوس ها را به تنهایی پرداخت کند، تاکید کرد: همین یک دلیل کافی بود که ما اتوبوس نخریم و یا اگر می خریم به میزان یک پنجم تعداد فعلی اتوبوس خریداری کنیم. این کار در شرایطی انجام می شود که رکود اقتصادی امروز شرایط سختی را در حوزه اقتصاد کشور ایجاد کرده است چرا که بخش عمده ای از درآمد شهرداری ها از ساخت و ساز است و هم اکنون ساخت و ساز در شهر کاهش یافته است.

وی خاطرنشان ساخت: در مقایسه با نسبتی که از درآمد دولت به دلیل کاهش قیمت نفت کاسته شده است، شهرداری ها کاهش درآمد بسیار بیشتری به دلیل عدم صدور پروانه داشته اند. از دیگر سو سهم دولت در پرداخت یارانه مترو 50 درصد و اتوبوس 82 درصد است که این رقم پرداخت نمی شود.

شهردار تهران یادآور شد: ما ده ها دلیل قانع کننده برای مردم و مسئولان داریم که کار نکنیم اما باور ما این است که تنها یک دلیل برای کار کردن کافی است و آن هم این است که به مردم خدمت می کنیم و خداوند ما را می بیند. وقتی کار نکنی، دستگاه های نظارتی از تو سوال ندارند اما وقتی کار کنی، هر چه بیشتر کار کنی بیشتر باید توضیح بدهی البته هیچ اشکالی ندارد. ما حتما توضیح می دهیم و خسته هم نمی شویم.

قالیباف افزود: روحیه جهادی و مقاومت یعنی اینکه انسان هرگز خسته و ناامید نشود و متقابلا دشمن را از اینکه احساس کند می تواند برای جمهوری اسلامی چالشی ایجاد کند، ناامید کنیم. این افتخار ماست که دشمنان قطعی نظام جمهوری اسلامی که عناد آن ها در تاریخ روشن است، زمانی که وارد جمهوری اسلامی می شوند و شهر را بعد از چندین سال تحریم می بینند، ناگزیر هستند زبان باز کنند و از عظمت انقلاب و نظام اسلامی حرف بزنند.

وی با تاکید بر اینکه امروز شعار مرگ بر آمریکا یعنی خوب کار کردن و کار خوب کردن، تصریح کرد: به همه همکارانم عرض می کنم که ما مکلف هستیم کار و تلاش کنیم؛ امروز مجاهدت و عزت برای نظام مقدس جمهوری اسلامی یعنی ارتقا و عزت بخشی به حوزه اقتصاد کشور. اگر یک روز در میدان جنگ باید می جنگیدیم، امروز باید برای ارتقای اقتصاد کشور تلاش کنیم. البته تلاش ما باید با تدبیر و برنامه و منطبق بر ضوابط و مقررات باشد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آلودگی هوا در شهر تهران اشاره کرد و عنوان داشت: ما به مردم قول دادیم که نسبت به سهم خودمان در شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا تلاش کنیم، ولو اینکه شهرداری به تنهایی در این مسیر باشد اما باز هم با همه وجود ایستاده ایم تا آلودگی هوا و آلودگی صوتی را در تهران کاهش دهیم. در این میان اگر بقیه با ما همراهی کنند طول زمان را کم کرده ایم اما اگر همراهی نکنند با زمان بیشتری به مقصد می رسیم.

وی با بیان اینکه بخش مربوط به حمل و نقل پاک در دستور کار جدی شهرداری تهران قرار دارد، ابراز داشت: در این زمینه از همه سرمایه گذاران و بانک ها دعوت می کنیم چرا که باید شهر تهران را از این موتورسیکلت های بسیار قدیمی که آلوده کننده ترین وسایل در آلودگی صوتی و هوا هستند و ایمنی را کاهش می دهند، نجات دهیم.

قالیباف با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت موتورسیکلت های برقی در شهر، اظهار داشت: هم اکنون شهرداری تهران یک تنه پای این کار آمده است و 80 درصد تسهیلات موتورهای برقی را به صورت قرض الحسنه تامین می کند. همچنین برای بخش خصوصی و صنعتی تضمین می کنیم چرا که معتقدیم باید حمایت کرده و دستور العمل ها را تهیه کنیم و در ادامه نیز اجازه دهیم بخش خصوصی وارد کار شود. به عبارتی ما در اینجا باید خدمت بخریم و تسهیلات فراهم کنیم نه اینکه تولید خدمت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیش از این در شهر تهران فرهنگ دوچرخه سواری وجود نداشته است، گفت: در حال حاضر روزانه بیش از 3300 تا 3500 دوچرخه در شهر تهران استفاده مورد استفاده قرار می گیرد که باید این تعداد را به روزانه حداقل 100 هزار دوچرخه برسانیم. این کار حتما اسپانسرهای خوبی دارد که باید آن را انجام دهیم.

قالیباف همچنین به توافقات انجام شده در زمینه تاکسی های هیبریدی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: هم اکنون پیکان هایی در شهر حرکت می کنند که در سال 1200 کیلو آلودگی و ذرات معلق به شهر وارد می کنند که این میزان به اندازه وزن خود این خودرو است که در این زمینه به منظور ورود تاکسی های هیبریدی بخشی از تاکسی ها، بخش خصوصی و شهرداری به میدان آمده اند و در آینده حتما بانک ها نیز همراهی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه حمل و نقل مسافر و بار یک موضوع کاملا اقتصادی است که باید روی آن تدبیر کنیم، ابراز داشت: همه دولت ها و کشورهای پیشرفته در حمل و نقل عمومی هنوز هم به مردم خود یارانه می دهند چرا که این حوزه باز هم برای دولت اقتصادی است.

شهردار تهران یادآور شد: گاهی می شنویم و می خوانیم که انتخابات تمام شد و کار عمرانی در شهر نیز تعطیل شده است. این در حالی است که بارها گفته ایم با همه این مشکلات، امروز کار عمرانی در شهرداری تهران با سرعت بیشتری نسبت به گذشته انجام می شود. البته ما ده ها اشکال هم داریم اما وقتی عملکرد 10 ساله را دنبال می کنیم باید بدانیم چه کار می کنیم و منصفانه به موضوعات نگاه کنیم.

وی تاکید کرد: در دو سال گذشته 37 کیلومتر تونل مترو را احداث و بهره برداری کرده ایم و بیش از 400 جبهه کاری نیز در مترو به صورت شبانه روز در حال فعالیت هستند. همچنین به مردم قول داده ایم که اگر با یک همراهی از سوی دولت روبرو شویم، این ظرفیت افزایش چشمگیری خواهد یافت.

قالیباف تصریح کرد: هم اکنون این امکان و قانون وجود دارد که در صورت کمک به حوزه حمل و نقل عمومی ، به هیچ جایی آسیب نمی رسد و سهم هیچ یک از بخش ها را کم نمی کند؛ بلکه یک ظرفیت مغفولی است که وجود دارد  و در صورت استفاده از آن حمل و نقل سه میلیون نفری حوزه مترو را در نیمه اول سال 96 به 10 میلیون مسافر در روز افزایش خواهیم داد. بدون شک با اضافه شدن این هفت میلیون مسافر جدید به مترو روزانه مصرف بنزین خودرو ها، یارانه پرداختی برای بنزین  و در کنار آن آلودگی و ترافیک کاهش پیدا می کند و اتفاق بزرگی رخ خواهد داد؛ اقتصاد مقاومتی یعنی این!

شهردار تهران تاکید کرد: ما با همکاران خودمان تصمیم بسیار سختی گرفتیم که در پایان این دوره مدیریت شهری در سال 96، هفت خط مترو را به اتمام برسانیم. هم اکنون خطوط شش و هفت مترو باقی مانده است که طول این خطوط حدود 60 کیلومتر است. علاوه بر این تکمیل ادامه  خط یک تا فرودگاه امام خمینی و پرند که نزدیک به 30 کیومتر است را نیز بر عهده گرفته ایم تا آن را هم انجام دهیم. این در حالی است که از سال 63 تا 84 در مجموع 34 کیلومتر مترو در این شهر احداث شده بوده است.

وی افزود: این ظرفیت ها و فرصت ها وجود دارد و ما می توانیم با همراهی، همدلی، محبت، گذشت، انتقاد بجا و نظارت دقیق کارها را پیش ببریم تا شاهد باشیم در سه – چهار سال آینده تمامی شاخص ها در حوزه آلودگی هوا رو به کاهش باشد.

قالیباف همچنین ابراز کرد: اگر شعار آسمان آبی و زمین پاک را می دهیم و در حوزه تحقق این شعار از تفکیک زباله تر و خشک و رعایت خط سفید حرف می زنیم، باید خط سفید را مرز قانون بدانیم. البته  ما در این موضوع خیلی سخت گیری نکردیم اما در حوزه فرهنگسازی نیز متاسفانه خوب عمل نکردیم و توقع است بیش از این همراهی شود.

شهردار تهران با بیان اینکه در این مدت فرهنگ رانندگی در سطح شهر نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده است، گفت:  البته نمی گویم در این حوزه نیز به موفقیت طرح بستن کمربند ایمنی رسیده ایم اما در زمینه طرح خط سفید موفقیت نسبتا قابل قبولی داریم و باید تلاش کنیم تا این موفقیت را ارتقا دهیم چرا که اجرای درست این طرح ایمنی، آلودگی هوا و ترافیک را کاهش می دهد.

وی عنوان داشت: بخشی از ترافیک های ما به دلیل بی انضباطی در رانندگی است؛ مردم هم نشان داده اند که در تونل ها، پل ها و ... با سرعت قابل قبولی در حال حرکت هستند. بنابر این ما می توانیم این انضباط ترافیکی را به همه شهر تعمیم دهیم.

قالیباف در ادامه تاکید کرد: برنامه ما این است که هر شهروند در هرکجا از شهر حداکثر با 300 متر پیاده روی به یکی از ایستگاه های حمل و نقل عمومی دسترسی پیدا کند و وقتی به این ایستگاه رسید سه موضوع برای او روشن شود که چه زمانی به وسیله نقلیه می رسد؟ این وسیله نقلیه طی چه مدتی او را به مقصد می رساند و چقدر باید پرداخت کند؟

وی افزود: همچنین اگر کسی شهر را بلد نیست باید در هر ایستگاهی که ایستاد، در صورتی که مقصد را معلوم کند، نرم افزار به او بگوید که با چه وسیله ای و در چه زمانی به مقصد مورد نظر می رسد و چه وسیله حمل و نقلی را باید انتخاب کند. یعنی حمل و نقل شبکه ای ارزان و هوشمند باید شکل بگیرد. این افق ما برای حوزه حمل و نقل است که  در دو سال آینده برای شهر تهران قابل دسترس خواهد بود.

شهردار تهران با تاکید بر اولویت دادن به مناطق محروم و حاشیه ای شهر تهران گفت: در خط سه مترو همه طراحی ها برای اجرای عملیات عمرانی از شمال آماده بود اما با تاخیر 6 – 7 ماهه کار را از جنوب شروع کردیم و خوشحال هستیم که جنوب خط سه مترو یک سال زودتر به بهره برداری رسید، چرا که این حق جنوب شهر است. از دیگر سو باید به مرکز شهر نیز توجه داشته باشیم چرا که مردم نیاز به دسترسی دارند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: