جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 7 مهر 1394     
چپ چشم هستید یا راست چشم؟

باشگاه خبرنگاران: دکتر کی‌پور چشم‌پزشک و اپتومتریست، با اشاره به رابطه غالب و مغلوب بین چشم‌ها گفت: معمولا رابطه غالب و مغلوب بین چشم‌ها به ترجیح داده‌های بینایی یک چشم به چشم دیگر اطلاق می‌شود و گاهی با راست دستی و چپ دستی در افراد متناظرند، به این ترتیب که در اکثر افراد راست دست چشم راست وضعیت غالب را دارد و در افراد چپ دست عموما چشم چپ غالب است.

وی افزود: لزوما تناظر و هماهنگی بین چشم و دست غالب برقرار نیست و ممکن است چشم و دست غالب با هم متفاوت باشند. عموما چشم غالب بیش از چشم مغلوب در فرآیند ادراک بینایی مشارکت می‌کند و رابطه غالب و مغلوب بین چشم‌ها پدیده‌ای نورولوژیکی می‌باشد و با قدرت چشم‌ها مترادف نیست. این رابطه در هنگام بلوغ نورولوژیکی و تکامل سیستم عصبی مرکزی و در حدود سنین طفولیت (10 سالگی) شکل می‌گیرد.

دکتر کی‌پور با اشاره به اهمیت دانستن چپ چشم یا راست چشم بودن اظهار داشت: معمولا در نظر گرفتن چشم غالب در برخی از ورزش‌ها و از جمله ورزش تیراندازی از اهمیت خاصی برخوردار است و در عملکرد فرد ورزشکار تاثیرگذار می‌باشد، همچنین در موارد اصلاح تک چشمی برای افرادی که دچار عارضه پیرچشمی‌اند، باید قبل از هر نوع اقدامی رابطه بین چشم غالب و مغلوب در نظر گرفته شود تا عملکرد درمانی مورد نظر متناسب با پتانسیل بینایی بیمار امکانپذیر باشد.

این اپتومتریست خاطرنشان کرد: اگر با چشمان باز و از یک فضای مثلثی شکل به مرکز شیء هدف نگاه کنیم و در همین حین چشم چپ را ببندیم، اگر شیء مورد نظر در میدان دید ما باقی بماند، چشم راست بعنوان چشم غالب تلقی می‌شود و اگر با بستن چشم راست شیء مزبور قابل رویت بود، چشم چپ غالب می‌باشد و به این ترتیب می‌توانیم چشم غالب را با این تست ساده تعیین کنیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: