جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 5 مهر 1394     
کشاورزی بر روی دریا

باشگاه  خبرنگاران: در پایین‌ترین طبقه مزارع پرورش ماهی قرار دارد؛ فضای خارجی آن شامل موج‌شکن، درگاه‌های ورودی آب، انبار، کشتارگاه، کارخانه آب‌شیرین‌کن و بخش بسته‌بندی می‌شود. در طبقات فوقانی نیز گلخانه‌ای مجهز به سیستم کشت خودکار خارج از خاک و سیستم کنترل هوای محوطه قرار دارد.

روی سقف نیز نیروگاه برق فتووالتیک (صفحات خورشیدی) و پنجره‌های سقفی برای تأمین نور کارخانه تعبیه خواهد شد. علاوه بر این از توربین‌های بادی و سیستم مبدل انرژی امواج دریا در کنار نیروگاه بیوگاز و هاضم‌هایی برای حذف پس‌ماندهای بیولوژیکی استفاده خواهد شد. به گفته معماران سالیانه این مزارع به‌صورت بالقوه توانایی تولید 8.1 تُن سبزی و 107 تُن ماهی را دارا هستند به‌گونه‌ای که بازگشت سرمایه در طی ده سال امکان‌پذیر خواهد بود.

مهم‌ترین بخش، باغ‌های کشت خارج از خاک‌اند زیرا در این شیوه کشت نیازی به آفت‌کش، کود و یا بارش‌های جوی نیست و می‌تواند الگویی باشد برای ساکنین مناطق خشک و یا مناطقی که خاک و زمین کافی ندارند. این‌گونه باغ‌ها را می‌توان به‌صورت فشرده نیز ساخت و بدین طریق فضای کمتری گرفته می‌شود.

طراحان بر این باورند که تمام فرایند ساخت‌وساز این طرح را می‌توان به‌صورت خودکار و با حداقل دخالت نیروی انسانی پیش برد. به عبارتی با قرار دادن حس‌گرهایی در تمامی نقاط و استفاده از اینترنت برای ارسال اطلاعات، مزارع را با کارایی بسیار بالایی اداره کرد.
 
بااین‌حال جزئیات بیشتری درباره این طرح بیان‌نشده و در حال حاضر تمرکز طراحان بر روی نیازهای جامعه انسانی از چنین مزارعی است. اینکه مردم بیشتر به چه نوع مواد غذایی نیاز دارند؛ کاهو یا ماهی؟










درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: