جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 5 مهر 1394     
ویروسی که ۴ وزیر بهداشت‌ را برکنار کرد

تسنیم: علی اکبر سیاری در نشست روسا و معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی با بررسی چالش‌های بیماری مرس و بازگشت حجاج به کشور اظهار کرد: وزارت امور خارجه تحلیلی از علت ماندگاری سه ساله کرونا ویروس در عربستان و ریشه کنی سه ماهه این بیماری در کره شمالی ارائه داده که نشان می‌دهد ضعف و عدم دقت بیمارستان‌ها و کادر خدماتی همچنین غیرواقعی بودن گزارش‌های وزارت بهداشت این کشور عامل این موضوع بوده است.

به گفته سیاری ناتوانی در کنترل کرونا ویروس سبب شده طی این مدت وزارت بهداشت این کشور چهار وزیر عوض کند.

وی از تشکیل ستادی متشکل از مسئولان سازمان حج و زیارت، سازمان هواپیمایی، وزارت بهداشت و شماری از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها برای پیشگیری و کنترل این بیماری در کشورمان خبر داد و گفت: با توجه به فاجعه رخ داده در منا نگرانی‌ها نسبت به ابتلای حجاج ایرانی که در بیمارستانهای عربستان تحت مداوا قرار گرفتند وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه برای پیشگیری و کنترل بیماری یک تیم از کادر پزشکی درمانی در هواپیما مستقر می‌شود، گفت: در هواپیما اطلاعات فردی و سلامت زائران از طریق فرم خود اظهاری بررسی می‌شود و اگر علائمی از سرفه، تنگی نفس و تب در فردی شناسایی شد به فروگاه اعلام می‌شود تا به محض ورود به فرودگاه از طریق آمبولانس‌هایی که برای این کار در نظر گرفته شده توسط تیم آموزش دیده به بیمارستان منتقل شود.

سیاری تاکید کرد: تمام اقدامات لازم برای افراد مشکوک به بیماری مِرس از فرودگاه تا بیمارستان و حتی در خانه حجاج انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر کادر درمانی، حجاج نیز پیش از اعزام به سفر حج تحت آموزش‌های بهداشتی مراقبتی قرار گرفتند، افزود: در تمام 19 فرودگاه بین المللی تمامی حجاج مورد معاینه پزشکی قرار می‌گیرند و بیمارستان‌ها نیز باید آمادگی پذیرش بیماران را داشته باشند. ضمن اینکه در بازگشت نیز آموزش‌های لازم از طریق تیم‌های مجرب و آموزش دیده وزارت بهداشت به حجاج و خانواده‌ها داده می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: پیش بینی شده که در این 19 شهر که حجاج به آنها بازخواهند گشت، موارد مشکوک از طریق اورژانس 115 گزارش شود و در هر بیمارستان بخشی ویژه برای این افراد در نظر گرفته شود.

به گزارش وزارت بهداشت، سیاری با بیان اینکه کرونا ویروس نوعی ویروس سرماخوردگی است که از طرق عطسه و سرفه و دست دادن ممکن است از فردی به فرد دیگر منتقل شود، از مردم خواست با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت‌های اولیه در پیشگیری از کرونا ویروس همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه سرماخوردگی از طریق 200 نوع ویروس که کرونا یکی از آنهاست به وجود می‌آید، گفت: تغییراتی در کرونا ویروس به وجود آمده که باعث شده میزان کشندگی آن 30 تا 40 درصد بیشتر باشد و چون دارو و واکسنی برای درمان آن شناسایی نشده تنها راه مقابله با این ویروس پیشگیری و مراقبت است.

تسنیم:معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره اپیدمی وبا در کشور عراق هم گفت: اکنون در چهار استان این کشور وبا همه گیر و 120 نفر مبتلا شدند که با توجه به تردد بالای زائران بین ایران و عراق این موضوع از حساسیت بیشتری برخوردار است.

وی از شناسایی یک نفر مبتلا به وبا در قم خبر داد و افزود: این فرد از اهالی نجف کشور عراق است که به قصد زیارت به قم سفر کرده بود که خوسبختانه به موقع شناسایی و به سرعت درمان شد.

به گفته این مسئول وزارت بهداشت کشورمان برای پیشگیری از این بیماری به حالت آماده باش درآمده و موارد مشکوک نمونه برداری می‌شود.

سیاری با بیان اینکه باکتری وبا از طریق آب وغذای آلوده منتقل می‌شود، تاکید کرد: اگر این دو مورد رعایت شود، خطری افراد را تهدید نمی‌کند.

به گفته معاون وزیر بهداشت امروز مانوری برای بررسی میزان آمادگی بخش بهداشت و درمان کشور و رفع ضعف های موجود در این حوزه برطرف شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: