جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 5 مهر 1394     
رانندگان سرويس مدارس فورا به مراكز معاينه فني مراجعه كنند

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز،مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران هم‌زمان با آغاز سال جديد تحصيلي، لزوم انجام معاينه فني براي عموم خودروها به ويژه خودروهاي سرويس مدرسه را مورد تأکید قرار داد و گفت: امكانات ويژه‌اي براي معاینه فنی خودروهای مخصوص مدارس اختصاص داده‌ايم و خانواده‌ها نيز صرفاً به خودروهاي دارای برچسب معاينه فني اعتماد كنند و فرزندان خود را با اطمینان به آن‌ها بسپارند.

ولي آذروش افزود: براي اينكه خودروهاي سرويس مدرسه  در انتظار انجام معاينه فني نمانند، يك خط ويژه در همه مراكز مكانيزه به اين منظور اختصاص داده‌ شده تا آنها خارج از نوبت خدمات دريافت كنند.

وي با اعلام اين كه تعداد خودروهاي سرويس مدرسه تهران در سال جديد تحصيلي بالغ بر 16 هزار دستگاه است، تأكيد كرد: يك سوم اين خودروها تاكسي هستند كه عموما به مراكز مكانيزه مراجعه كرده‌اند اما خودروهاي غير تاكسي، مراجعه چنداني به این مراکز نداشته اند که انتظار مي‌رود در هفته جاری، شاهد انجام معاينه فني خودروهاي شخصي سرويس مدرسه نيز باشيم.

آلايندگي بالا اصلي‌ترين ايراد خودروهاي داخلي است

مدير عامل ستاد معاينه فني تهران با اشاره به اين كه 27 درصد از خودروهايي كه به مراكز مكانيزه مراجعه مي‌كنند، در تست آلايندگي، 18 درصد در آزمون هم‌راستايي چرخ‌ها و 11 درصد در عملكرد ترمز مردود مي‌شوند، اظهار كرد: 39 درصد خودروها نيز داراي عيوب ظاهري هستند.

آذروش با بيان اين كه با وجود رشد تكنولوژي ساخت خودرو در جهان، کماکان شاهد عيوب فني و ظاهري خودروهاي تولید داخل هستیم، تصريح كرد: در اين ميان، همواره شاخص ميزان آلايندگي در صدر ايرادات اصلي خودروهاي داخلي بوده است.

وي با تأكيد بر اين كه خودروسازان از سال‌ها قبل در تولیدات خود، هيچ اهميتي به ایمنی خودرو و سلامتي مردم نداده‌اند، اضافه كرد: به عنوان نمونه، خودروسازان در هيچ جاي دنيا بدون نصب «كاتاليست» يا «كنستر» بر روي خودرو اجازه توليد ندارند، در صورتي كه در كشور ما، خودروسازان نسبت به توليد انبوه خودرو بدون نصب اين وسيله حياتي اقدام مي‌كنند.

افزايش انواع سرطان از آثار آلودگي بالاي خودروهاي داخلي است

مدير عامل ستاد معاينه فني تهران با اشاره به اين كه در حال حاضر انبوه خودروهاي فاقد «كاتاليست» يا «كنتسر» در سطح شهر در حال تردد هستند و آثار و تبعات آن را در افزايش انواع سرطان در شهروندان مي‌بينيم، اظهار كرد: اين وسيله حياتي جلوي خروج انواع آلاينده‌هاي سمّي از اگزوز خودرو را مي‌گيرد و حذف آن باعث توليد بيش از حد آلودگي خودرو مي‌شود.

 آذروش با بيان اين كه دولت و مجلس در يك تصميم اشتباه، فاصله معاينه فني را از 2 سال به 5 سال افزايش دادند، در صورتي كه در كشورهاي اروپايي كه استاندارد بالايي در توليد خودرو دارند،‌ عمر معاينه فني دو سال است، تصريح كرد: مشكل اين است كه آلايندگي بسياري از خودروهايي كه همين حالا از كارخانه‌هاي داخلي بيرون مي‌آيند نيز بسيار بيشتر از حد مجاز است.

وي با تأكيد بر اين كه معاينه فني نه الزام قانوني دارد و نه سود مادی دارد تا مجموعه‌هاي خصوصي ترغيب و تشويق به ورود به اين عرصه شوند، اضافه كرد: در حال حاضر، تعداد مراجعات روزانه به هر يك از مراكز مکانیزه گاهي به تعداد انگشتان دو دست هم نمي‌رسد و از طرفي، نرخ انجام معاينه فني نيز آن‌قدر پايين است كه انگيزه‌اي براي بخش خصوصي ايجاد نمي‌كند.

نرخ موجود كفاف چاپ برچسب معاينه فني را هم نمي‌دهد

مدیرعامل ستاد معاينه فني تهران با اشاره به اين كه 1500 تومان از 11 هزار توماني كه بابت انجام معاينه فني دريافت شده، تحت عنوان ارزش افزوده كسر مي‌شود، اظهار كرد: مابقي اين پول حتي كفاف چاپ برچسب معاينه فني را هم نمي‌هد و ما در پرداخت حقوق پرسنل و هزینه نگهداشت دستگاه‌ها و نگهداري مراكز مكانيزه خود نيز مانده‌ايم.

آذروش با بيان اين كه همين بهاي پايين هم مردم را ترغيب و تشويق نمي‌كند تا معاينه فني را سر وقت و در موعد مقرر انجام دهند، تصريح كرد: قانون، الزامي براي اين كار نگذاشته‌ و پليس هم با دو و نيم ميليون دستگاه خودروي فاقد مجوز معاینه فنی كه در سطح شهر تهران تردد مي‌كنند، برخورد لازم را ندارد.

وي با تأكيد بر اين كه لايحه اجباري شدن نظارت و كنترل معاينه فني در شوراي اسلامي شهر تهران مورد تصويب قرار گرفته، اظهار كرد: در عين حال، سامانه ملي معاينه فني هم به زودي عملياتي مي‌شود كه كمك بزرگي به مراكز معاينه فني تهران و سایر شهرها خواهد كرد و علاوه بر اين‌، افزايش نرخ معاينه فني در دولت تصويب شده كه منتظر ابلاغ آن هستيم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: