جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 4 مهر 1394     
سرم زدن دوپینگ محسوب می‌شود؟

فارس: دکتر زهره هراتیان مدیر مرکزپزشکی مورد تایید فیفا (ایفمارک)  اعلام کرد: بازیکنان و مربیان فوتبال موظفند از مصادیق تخلف دوپینگ آگاه باشند چرا که در صورت تخلف، هیچ بهانه‌ای پذیرفته نمی‌شود.

افسر کنترل دوپینگ فیفا ادامه داد: متاسفانه خبرهای رسیده حاکی از آن هست که هنوز آگاهی لازم بین مربیان و بازیکنان درباره مواد ممنوعه و دوپینگ کامل نشده و همچنان نگرانی از دوپینگ نا آگاهانه وجود دارد. تصور بسیاری از بازیکنان این است که حتما باید داروی خاصی در سرم ریخته شود تا دوپینگ محسوب شود در حالیکه سرم زدن بدون حضور ماده ممنوعه، خود از روش‌های ممنوعه محسوب می‌شود.مواردی که توجیهی برای سرم زدن وجود دارد بسیار محدود و تحت شرایط خاصی و البته با اطلاع ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) است.

هراتیان تصریح کرد: متاسفانه برخی از بازیکنان از نظر ذهنی قبل و یا بعد بازی به سرم زدن باور پیدا کرده‌اند که پزشکان تیم‌ها موظفند آگاهی لازم در این مورد را به بازیکنان بدهند.قوانین مبارزه با دوپینگ هر سال سختگیرانه‌تر به این مقوله می‌پردازد.مربیان و اعضا کادر فنی و اجرایی باشگاه‌ها مراقب باشند چراکه سرپوش گذاشتن ، توصیه کردن و تشویق بازیکنان به استفاده از مواد ممنوعه و سرم زدن نیز محرومیت و مجازات‌های سنگینی به دنبال دارد.

دکتر هراتیان افزود: اگر دوپینگ به شکل سیستماتیک و گروهی صورت بگیرد می‌تواند مجازات‌هایی مانند کسر امتیاز ،سقوط تیم به دسته‌های پایین‌تر و محرومیت‌های مادام العمر را برای خاطیان به همراه داشته باشد.

عضو کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا در پایان تاکید کرد: بازیکنان فوتبال هیچ دارو و مکملی را بدون مشورت با  پزشک تیم استفاده نکنند و دنیای حرفه‌ای بازی خود را بی‌دلیل به مخاطره نیندازند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: