جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 31 شهريور 1394     
افزایش ظرفیت جابجایی مترو به روزانه 10میلیون مسافر در صورت تامین واگن

خط3مترو بزرگ ترین پروژه تونل سازی و از افتخارات فنی- مهندسی کشور است

به گزارش شهرداری نیوز، شهردار تهران با مقایسه آمار ساخت تونل های مترو در طول  3دهه گذشته گفت: از سال 1365 تا 1384  حدود 34 کیلومتر تونل مترو احداث شده است، اما از سال 84 تا امروز 170 کیلومتر مترو بهره برداری می شود و کارهای نهایی 60 کیلومتر دیگر از خطوط مترو نیز در حال انجام شدن است تا آماده بهره برداری شود.

محمدباقر قالیباف طی سخنانی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با اشاره به معضل ترافیک در شهر تهران تاکید کرد: البته موضوع ترافیک مختص تهران نیست، بلکه در هر کجای دنیا موضوع ترافیک یکی از معضلات جدی شهرها به شمار می رود و این یک واقعیت تلخی است که همراه زندگی شهری - خصوصا در کلانشهرها – است.

وی عنوان داشت: وقتی به تجربه دنیا نگاه می کنیم، آن ها متمرکز بر دو موضوع جدی شده اند به گونه ای که اقدامات ایجابی و سلبی را در  کنار یکدیگر انجام می دهند و در اقدامات سلبی نیز محدودیت های زیادی برای خودروهای شخصی اعمال می کنند.

شهردار تهران با اشاره به یکی از نمونه اقدامات سلبی به منظور مقابله با معضل ترافیک، گفت: در سنگاپور وقتی یک ماشین می خواهد پلاک شود، پلاک خودرو قیمتی بیشتر از خود خودرو دارد. همچنین هزینه های ورود خودرو به شهر، تردد، پارکینگ و ... را به حدی بالا می برند که کسی خودروی خود به خیابان نیاورد اما در تهران هر کسی به هر تعداد که بخواهد، می تواند خودرو پلاک کند و هیچ محدودیتی در این زمینه نیست. به گونه ای که روزانه بیش از 1200 خودرو وارد شهر می شود و از آن طرف ماشین ها به ندرت خارج می شوند.

قالیباف با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات ایجابی در شهر تهران، تاکید کرد: البته مدیران دلسوز مدیرانی هستند که اول اقدامات ایجابی را انجام دهند و در گام بعدی اقدامات سلبی را دنبال کنند. در اقدامات ایجابی نیز مهم ترین بحث، توسعه حمل و نقل عمومی است.

وی خاطر نشان ساخت: همانطور که در مسایل اجتماعی می گوییم آزادی حق مردم است و برای حقوق مالکیت و حقوق خصوصی اهمیت قائل هستیم، در زندگی شهری نیز یکی از حقوق اولویت دار مردم حمل و نقل عمومی است. یعنی دولت ها و همه مدیران اجرایی در همه سطوح - از شهرداری تا دولت، مجلس و قوه قضائیه - باید بدانیم که حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ حق مسلم مردم است.

شهردار تهران یادآور شد: در سایر شهر ها هرچقدر که مردم سطح درآمد بالایی داشته باشند اما باز هم حوزه حمل و نقل عمومی جایی است که همه دولت ها و شهرداری ها به مردم یارانه می دهند تا هزینه حمل و نقل را کاهش دهند. این یارانه نیز تنها با هدف اقتصادی نیست بلکه مهم ترین بحث غیر اقتصادی آن غیر از کاهش هزینه حمل و نقل، جلوگیری از اتلاف وقت، افزایش ایمنی، کاهش تلفات جانی، توجه به محیط زیست و آلودگی هوا است.

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اولویت شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی و مترو، عنوان داشت: ما در شهرداری تهران به گونه ای برنامه ریزی کردیم که 30 درصد بودجه صرف هزینه های جاری ، نگهداشت، حقوق و ... است و 70 درصد درآمد و بودجه شهرداری تهران متمرکز بر کارهای توسعه ای است. این آمار دقیقا با مجموعه دولت ها متفاوت است چرا که دولت ها حدود 25 تا 30 درصد بودجه خود را برای کارهای توسعه  ای می گذارند و 70 درصد صرف هزینه جاری می شود.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در بخش توسعه ای همواره اولویت اول شهرداری تهران موضوع توجه به حمل و نقل عمومی بوده است، گفت: اگر بودجه هر سال را نگاه کنید، شاهد هستید که بین 58 تا 61 درصد بودجه شهرداری تهران متمرکز بر حمل و نقل عمومی است، چرا که این را حق مردم می دانیم. همچنین از  این میزان حدود 27 تا 30 درصد از بودجه حمل و نقل عمومی خاص مترو است چرا که در حمل و نقل عمومی در کنار مترو بحث اتوبوسرانی، تاکسی ، مینی بوس ها و ... را نیز داریم.

وی با مقایسه آمار ساخت تونل های مترو در طول  سه دهه گذشته، ابراز داشت:  کار ساخت مترو در سال 1365 آغاز شد  و تا سال 1384 که ما در شهرداری تهران توفیق خدمت پیدا کردیم، 34 کیلومتر مترو تحویل گرفتیم، به این معنی که در این مدت حدود 34 کیلومتر تونل احداث شده است چرا که الان نباید قطار تهران - کرج را به حساب مترو بگذاریم؛ همانطور که ما کاری که در کهریزک برای مترو فرودگاه امام انجام دادیم را در آمار تونل های مترو حساب نمی کنیم. به همین جهت در طی 20 سال 34 کیلومتر طول خطوط مترو بوده است اما از سال 84 تا امروز با احتساب خط سه مترو تهران، 170 کیلومتر مترو بهره برداری می شود. در کنار این کارهای نهایی 60 کیلومتر دیگر از خطوط مترو نیز در حال انجام شدن است تا آماده بهره برداری شود.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگی های خط سه مترو تهران پرداخت و اظهار کرد: این خط به طول 37 کیلومتر از ابتدای اتوبان آزادگان و جاده ساوه آغاز شده و به سمت نعمت آباد، قلعه مرغی، میدان راه آهن، خیابان حضرت ولی عصر (عج)، میدان حضرت ولی عصر (عج) و خیابان شهید بهشتی می آید. البته به دلیل اینکه ما توجه به جنوب شهر را در اولویت کاری خود قرار داده ایم، بخش جنوبی این خط تا ایستگاه شهید بهشتی در انتهای سال 93 به بهره برداری رسید و  18 کیلومتر انتهایی آن نیز از ایستگاه شهید بهشتی تا اتوبان رسالت، مصلی، اتوبان شهید بابایی و میدان نوبنیاد امتداد پیدا می کند. سپس خط سه مترو از میدان نوبنیاد دو شاخه می شود، به نحوی که یک شاخه به سمت میدان تجریش و یک شاخه به سمت شهرک شهید محلاتی و میدان قائم می رود.

به گفته شهردار تهران خط سه مترو تهران با طول 37 کیلومتر، طولانی ترین خط تونلی خاورمیانه و یکی از افتخارات فنی و مهندسی کشور است که بزرگ ترین پروژه عمرانی کشور در حوزه راه و تونل به شمار می رود.

وی ادامه داد: اگر توسعه مترو را به صورت سالانه مقایسه کنید، متوجه می شوید که احداث خطوط مترو با چه رشدی صورت گرفته است؛ هم اکنون نیز کار اجرایی خط شش و هفت مترو در حال انجام است و با همان شتابی که مردم در اتوبان بابایی و پل صدر دیدند، کار مترو هم صورت می گیرد.

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره دلیل طولانی بودن سر فاصله حرکت قطار ها در خط سه مترو تهران، این مشکل را به دلیل کمبود واگن عنوان کرد و گفت:  هم اکنون هزار و 230 واگن در 170 کیلومتر از خطوط مترو در حال حرکت هستند که روزانه بیش از سه میلیون نفر را جا به جا می کنند. این در حالی است که روی همین ایستگاه ها و با همین خطوط می توان ظرفیت جا به جایی مسافر را افزایش داد.

وی تصریح کرد: هم اکنون زیر ساخت ها، توان فنی و  ایستگاه های مترو درست شده است و می توان سر فاصله حرکت قطار را به سه دقیقه کاهش داد تا از این طریق ظرفیت جا به جایی مسافر را به 10 میلیون برسانیم. این در حالی است که هم اکنون از یک سوم ظرفیت خطوط مترو استفاده می کنیم و مردم نیز به خاطر فشار جمعیت در واگن ها اذیت می شوند.

شهردار تهران هزینه ساخت خط سه مترو تهران را چهار هزار میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: اگر هزینه ساخت خط سه مترو  را با فهرست بهای سال 94 حساب کنیم، این رقم 9 هزار میلیارد تومان می شود.

قالیباف تصریح کرد: ما همیشه بین اینکه کارهای زیر ساختی را تکمیل کنیم و یا واگن بخریم، اولویت را به توسعه زیر ساخت می دهیم چرا که تجربه نشان داده است که کمتر زیر بار کارهای سخت می رویم اما با روند فعلی، هم اکنون فرصتی فراهم شده است که کار سخت را به جان دل می خریم.

وی تاکید کرد: بر اساس توافقات انجام شده و قوانین و مقررات موجود، دولت محترم باید 50 درصد این هزینه را تامین کند؛ البته دولت هم مشکلاتی دارد و نتوانسته این رقم را تامین کند.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره دلیل عدم پرداخت مطالبات توسعه حمل و نقل عمومی در دولت دهم، اظهار داشت:  موضوع دولت قبل متفاوت است چرا که در آنجا امکان بود و کمک نمی کردند اما امروز قبول داریم که دولت با مشکلاتی روبرو است. اما در عین حال معتقدیم اگر دولت مقداری دقت کند و این موضوع را مورد توجه قرار دهد، می توانیم مساله را حل کنیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: من مشکلات دولت را می دانم، اما دولت می تواند با امکانات و ظرفیت هایی که دارد، با همین شرایط مشکل واگن را حل کند. در این زمینه هم مجلس اجازه داده و هم سرمایه گذارانی که در حوزه واگن هستند، حاضرند در ازای خرید نفت خام با قیمت بسیار مناسبی به ما واگن بدهند که این مساله خارج از محدودیت فروش نفت و ... است. به همین جهت دولت شرایط سخت خودش را دارد اما با همین شرایط هم می تواند این کار را انجام دهد.

وی به فعالیت کارخانه واگن سازی تهران اشاره کرد و گفت: می توان بخشی از واگن های مورد نیاز را در کشور تولید کرد و بخشی را هم وارد کنیم؛ این مساله هم به اشتعال جوانان و هم به تولید داخلی کمک می کند؛ از این رو اگر بتوانیم 1500 واگن وارد کرده و یا در داخل تولید کنیم، به سرعت می توانیم هر ماه ظرفیت متروی تهران را توسعه دهیم.

 

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره شایعات مطرح شده پیرامون ناقص بودن تاسیسات خط سه مترو تهران نیز گفت: در ساخت خط سه مترو تهران در همه زمینه ها با استانداردها عمل کردیم و این خط با همه ظرفیت ها، تجهیزات و به صورت صد در صد ایمنی افتتاح می شود. حتی تا پیش از این مردم فشار می آوردند که برخی ایستگاه های مترو پله برقی ندارد اما  امروز همه ایستگاه ها با پله برقی افتتاح می شوند.

قالیباف همچنین به موضوع نصب پله برقی های مترو پرداخت و اظهار کرد: ما همیشه با خواست دوگانه مردم درباره پله برقی ها روبرو بودیم چرا که جوانان می گفتند باید ایستگاه ها سریع تر افتتاح شود و ما پله ها را طی می کنیم اما سالخوردگان برای عبور از پله ها دچار مشکل بودند و آن ها هم حق داشتند، به همین جهت باید همه ایستگاه های مترو را به پله برقی تجهیز می کردیم. به همین جهت امروز با سفارش هایی که انجام شده و کاری که در تولیدات صورت گرفته، پله برقی های ایستگاه های مترو نیز همزمان با ایستگاه ها افتتاح می شود.

وی در ادامه سخنان خود در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، به ویژگی های خط سه مترو تهران اشاره و تصریح کرد: این خط جنوب غرب تهران را به شمال شرق تهران وصل می کند. همچنین خط سه مترو از مرکز شهر و مراکز اداری، تجاری و دانشگاهی عبور می کند و مردم می توانند از آن برای تردد به مرکز شهر و استفاده از این مراکز استفاده کنند.

به گفته شهردار تهران خط سه مترو تهران خطوط یک، چهار و شش را قطع می کند و با این خطوط تقاطع دارد، به همین جهت مردم به راحتی می توانند در ایستگاه های تقاطعی جا به جا شده و مسیر خود را تغییر دهند.

قالیباف نقش خط سه مترو تهران را در کاهش آلودگی هوا مهم توصیف کرد و گفت: ما برای کاهش آلودگی هوا هیچ گزینه دیگری نداریم چرا که کاهش آلودگی هوا را با توسعه حمل و نقل عمومی و سپس محدودیت گذاشتن برای خودرو ها، اصلاح تکنولوژی و اصلاح فرهنگ ترافیک می توانیم انجام دهیم. در کنار آن توسعه فضای سبز و ارتقای فرهنگ ترافیک از اولویت های شهرداری تهران است.

شهردار پایتخت در بخش پایانی این گفت و گو به  به حضور یک دهه خود در مدیریت شهری تهران اشاره و تاکید کرد: یکی از ضعف های بزرگ مدیریت شهری در کشور ما این بود که طول عمر شهرداران بسیار کوتاه بود. همانطور که هم اکنون نیز در بعضی شهرهای دیگر این مشکل را داریم. در این میان این سوال مطرح می شود که آیا یک شهردار با عمر مدیریتی دو و سه ساله می تواند برای یک کلانشهر برنامه ریزی کند؟

وی یادآور شد: شهر  تهران 57 شهردار داشته است و متوسط عمر شهرداری ها تا دو دوره قبل، 14 ماه بوده است. از این میان شاید سه شهردار هستند که حدود 120 تا 130 ماه در مجموعه شهرداری بوده اند؛ این در حالی است که ثبات مدیریت در شهرداری ها یک ضرورت است.

قالیباف اظهار داشت: حتی شهرهای بزرگ دنیا که توانستند یک تحول جدی ایجاد کنند به دلیل برنامه ریزی و ثبات کاری بوده است که شهرداری را در مدار درستی قرار داده اند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: