جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 23 شهريور 1394     
پرفروش ترین رمان های دنیا کدامند؟

سرویس فرهنگی فردا - مهدی بوشهریان؛ هر روزه کتاب‌های زیادی در دنیا به بازار نشر عرضه می‌شود. صنعت کتاب و نشر یکی از صنایع پیشرو در اقتصاد به‌شمار می‌رود که ارتباط مستقیمی‌ با پیشرفت وضعیت فرهنگی یک جامعه دارد چنانچه برای بسیاری از برنامه‌ریزان فرهنگی و جامعه‌شناسان، تعداد کتاب‌های منتشر شده و تیراژ آن، یکی از فاکتورهای بررسی وضعیت فرهنگی است. با این همه کمتر کتابی می‌تواند بیش از یک میلیون نسخه فروش کند با این حال کتاب‌هایی نیز در تاریخ نشر بوده‌اند که رکورد نسخه‌های فروش رفته را شکسته‌اند و به پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ دنیا تبدیل شده‌اند. با توجه به گسترش جمعیت و پیشرفت در صنعت چاپ، امکان جابه‌جایی و تغییر در این فهرست  چندان دور از انتظار نخواهد بود.

"داستان دو شهر"، اثر چارلز دیکنز

پرفروش‌ترین کتابی که تاکنون در تاریخ به فروش رفته، رمانی است از چارلز دیکنز به نام «داستان دو شهر». این رمان نخستین  بار در سال 1859 میلادی چاپ شد و تاکنون توسط ناشران مختلف به چاپ رسیده و در سال 2014 توسط انتشارات پنگوئن با تیراژ بالا به چاپ رسید. این رمان، جوانی کشاورز زاده را تحت تعالیم اشرافیگرائی‌های فرانسوی در سال‌های منتهی به انقلاب و خشونت‌های انقلابیون را نسبت به اشراف سابق، در سال‌های اول انقلاب فرانسه به تصویر می‌کشد. در این جریانات ماجرای چند نفر دنبال میشود، از همه مهمتر چارلز دارنه، اشرافی فرانسوی سابق که با وجود ذات خویش، قربانی هیجانات ضد تبعیض انقلاب می‌شود و سیدنی کارتن، وکیلی بریتانیایی که فراری است و تلاش می‌کند زندگی ناخوشایندش را با عشق به همسر دارنه، لوسی مانه نجات دهد.

"ارباب حلقه‌ها"، اثر جان رونالد تالکین

رمان ارباب حلقه‌ها نخستین  بار در سال 1954 میلادی به چاپ رسید و تاکنون بیش از 150 میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته است. تاکلین استاد زبانشناسی دانشگاه اکسفورد با استفاده از دانشش درزمینه زبان، رمانی سه گانه خیالی و حماسی نوشت. از شآخصیت‌های معروف داستان می‌توان به آراگورن و سائورون اشاره کرد. آراگورن پسر آراتورن که از نژاد نومه نور است، وارث پادشاهی فراموش شده الندیل و ایزیلدور در سرزمین میانه ‌است. آراگورن بعد از نابودشدن سایرون به عنوان شاه ا...سار تاجگذاری کرد و صلح را به ارمغان اورد. ارباب تاریکی یا سائرون شخصیت منفی اصلی اثر است و کسی است که حلقه‌ یکتا را برای کنترل نوزده حلقه دیگر قدرت ساخته ‌است و بنابر همین مساله «ارباب حلقه‌ها» خوانده می‌شود.

"هابیت"، یا آن‌جا و بازگشت دوباره، اثر جان رونالد تالکین

سومین کتاب پرفروش تاریخ نیز نوشته تالکین نویسنده ارباب حلقه‌هاست. این رمان در فضایی اوهامی‌ و تخیلی و در اصل برای کودکان نوشته شده بود. این کتاب داستان یک‌هابیت است به نام بیلبوبگینز.‌هابیت‌ها گونه‌ای از موجودات تخیلی در رمان‌های تالکین هستند که در سرزمین میانه زندگی می‌کنند. وی درگیر ماجرایی می‌شود تا سهمی‌ از گنجی را به دست آورد که به دست اژدهایی به نام اسماگ افتاده است. کتاب در ۲۱ سپتامبر ۱۹۳۷ منتشر شد و برنده جایزه نیویورک هرالد تریبون برای بهترین داستان تخیلی جوانان شد. این کتاب هنوز هم پرطرفدار است و به عنوان یک نمونه کلاسیک کتاب‌های کودکان شناخته می‌شود.

رؤیای تالار سرخ، اثر کائو ژوکین

رؤیای تالار سرخ یا رویای خانه سرخ رمانی است نوشته کائو ژوکین، نویسنده چینی قرن هجدهم. این کتاب از شاهکارهای ادبیات کلاسیک چین بشمار می‌آید که در زمان دودمان چینگ نوشته شده‌ است. در مورد این کتاب دو دیدگاه وجود دارد. یکی آنکه کتاب براساس زندگی نامه شاعر منچو قرن هفدهم نالان هیسنگ ته نوشته شده‌ است و دیگر آنکه کتاب زندگی نامه خود نویسنده است.

اهمیت این رمان به سبب شخصیت‌پردازی برای تعداد زیادی از قهرمانان داستان، ساختار روانشناسانه قابل‌توجه ‌است.

  "و سپس هیچ کس نبود"، اثر آگاتا کریستی

آگاتا کریستی نویسنده انگلیسی مشهور داستان‌های جنایی و ادبیات کارآگاهی است و هر کتابی که می‌نوشت به سرعت و با نسخه‌های بالا به فروش می‌رفت. او درمجموع 66 رمان جنایی نوشت. داستان‌های آگاتا کریستی، به‌خصوص آن دسته که درباره ماجراهای کارآگاه هرکول پوآرو یا خانم مارپل هستند، نه‌تنها لقب «ملکه جنایت» را برای او به ارمغان آوردند بلکه وی را به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مبتکرترین نویسندگانی که در راه توسعه و تکامل داستان‌های جنایی کوشیده‌اند نیز معرفی و مطرح کردند. از روی رمانهای او فیلم و سریال‌های زیادی نیز ساخته شده است.

"شیر، جادوگر و گنجه"، اثر کلایو لوئیس

نویسنده مشهور ایرلندی در سال 1950 کتابی منتشر کرد که به سرعت به یکی از کتاب‌های محبوب انگلیسی‌زبانان تبدیل شد.وی استاد کرسی انگلستان قرون وسطی و رنسانس در دانشگاه کمبریج بود و در طول عمر خود درزمینه‌های گوناگون ادبیات آثار بسیاری پدید آورد که بیشتر کتاب‌های او درباره الاهیات مسیحی، و ادبیات قرون وسطا و دوران رنسانس است.

"او: تاریخ یک ماجراجویی"، اثر هنری هگارد

این رمان در سال 1887 به‌صورت سریالی در مجله گرافیک ارائه شد و به دلیل استقبال فوق العاده خوانندگان به صورت کتاب به چاپ رسید و تاکنون نیز در حال تجدید چاپ است. این اثر یکی از آثار کلاسیک ادبیات تخیلی است. این رمان که زاویه راوی اول شخص بیان می‌شود شرح سفر شخصی به نام هوراس هولی و همراهش به یک سلسله پادشاهی گمشده در قاره آفریقا است. آنها با قبایل اولیه و ملکه‌ای رازآمیز برخورد می‌کنند و عبارت او در واقع اشاره به همین ملکه است.

"شازده کوچولو"، آنتون دو سنت اگزوپری

شازده کوچولو یا شهریار کوچولو داستانی است به زبان فرانسوی نوشته آنتوان دو سنت اگزوپری است. این داستان از معروف‌ترین داستان‌های کودکان و سومین داستان پرفروش قرن بیستم در جهان همچنین یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تمام دوران‌هاست. در این داستان اگزوپری به شیوه‌ای سورئافهرست ی و به بیان فلسفه خود از دوست داشتن و عشق و هستی می‌پردازد. این کتاب ترجمه‌های متعددی به زبان فارسی دارد که در این میان ترجمه‌های احمد شاملو (که وی نام مسافر کوچولو را برای ترجمه خود برگزید)، محمد قاضی و ابوالحسن نجفی معروف‌ترند.

"رمز داوینچی"، اثر دن براون

رمز داوینچی، نام رمانی کارآگاهی و ماجرایی است از نویسنده آمریکایی، دن براون که از فروش و استقبال گسترده‌ای در سراسر جهان برخوردار بوده‌است و در فاصله چند سال پس از چاپ آن در سال 2003 میلادی، یک فیلم سینمایی و یک بازی ویدئویی هم بر اساس آن ساخته شده‌است. این کتاب شدیدا علیه کلیسای کاتولیک، واتیکان، پاپ و گروه مذهبی اپوس دئی است و از همین‌رو گروه‌های مختلف مسیحی و علیه آن واکنش نشان داده‌اند.

ماجرای داستان حول یک تئوری خاص درمورد تاریخ مسیحیت می‌گردد که پیش از این کتاب نیز در موردش صحبت شده است و تاریخ‌دانانی با آن موافقند. لازم به ذکر است که کتاب «خون مقدس، جام مقدس» منبع اصلی براون برای این تئوری‌ها بوده است. طبق این تئوری عیسی مسیح با مریم مجدلیه ازدواج کرده است و صاحب فرزند شده است و کلیسای کاتولیک و واتیکان با اطلاع از این قضایا قصد در پنهان‌کردن آن‌ها داشته‌اند. در ضمن «جام مقدس» نه یک شیئی بلکه خود مریم مجدلیه است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: