جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 23 شهريور 1394     
افزایش تعداد دوربین های هوشمند ثبت تخلف و نظارتی در تهران

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک با اشاره به وضعیت سیستم های هوشمند شهر تهران گفت: سیستم های هوشمند را می توان به دو بخش زیرساخت های فیبرنوری و کاربردهای ترافیکی تفکیک نمود، ساختار فیبرنوری در حال حاضر برای سایر سیستم ها و برنامه های شهرداری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مهندس مسعود رنجبریان در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز در خصوص هدف از راه اندازی سیستم های هوشمند اظهار داشت: توسعه سیستم های هوشمند ترافیکی شهر تهران(ITS) باعث افزایش کارآئی شبکه حمل و نقل و ترافیک می گردد. سیستم حمل و نقل هوشمند به معنی استفاده و به کارگیری فناوری های نوین از قبیل الکترونیک، ارتباطات، سیستم های کنترل و سایر تکنولوژی های پیشرفته می باشد که جابجائی، ایمنی، امنیت و کارآئی را در بخش حمل و نقل اصلاح می کند و میزان دسترسی به وسائل حمل و نقل را می افزاید. سیستم حمل و نقل هوشمند برای شیوه های مختلف حمل و نقل قابل تعمیم است که با استفاده از ابزارهای خودکار و برنامه ریزی های مربوطه، انواع مختلفی از عملیات دریافت و پردازش اطلاعات و نیز مدیریت، کنترل ترافیک و حمل و نقل انجام می پذیرد. در این سیستم با محدود شدن عوامل انسانی در پردازش اطلاعات یا فرآیند های کنترل  و مدیریت باعث بهبود کیفیت در فرایند تصمیم گیری و مدیریت می شود و هدف بکارگیری آن کنترل وضعیت ترافیک و نظم بخشی به آن و کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در شبکه معابر است.

وی افزود: هم اکنون بالغ بر 1300 دستگاه دوربین نظارتی در سطح شهر تهران وجود دارد که وظیفه کنترل ترافیکی شهر را به عهده دارند، در این راستا توسط اپراتورهای مستقر در مرکز کنترل ترافیک شهر تهران  نیز  به صورت مستمر وضعیت معابر شهری تحت بررسی قرار می گیرد و براساس وضعیت شبکه معابر  دستورالعمل ها و وظایفی را برای بخش های مختلف مدیریت شهری به منظور بهبود وضعیت ترافیک مشخص خواهند نمود.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک اظهار داشت: همچنین با افزایش تعداد دوربین های ثبت تخلف وضعیت مناسب تری را به لحاظ ایمنی در بزرگراه ها شاهد خواهیم بود به طوری که تاکنون حدود 70 تا 80 درصد موجب کاهش حوادث در بزرگراهها شده است.

رنجبریان با اشاره به تعداد دوربین های هوشمند در سطح شهر تهران گفت:هم اکنون بالغ بر 310 دوربین ثبت تخلف سرعت ، حدود 170  دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، بالغ بر 40  دوربین برای ثبت تخلف ورود به مسیرهای ویژه ، حدود 1120 کیلومتر زیرساخت فیبرنوری و بالغ بر 480  تقاطع متصل به سیستم هوشمند کنترل مرکزی وجود دارد، همچنین در حال حاضر 110 معبر ورود و 104 معبر خروجی محدوده طرح ترافیک و 161 معبر ورودی محدوده زوج و فرد مجهز به دوربین های ثبت تخلف ورود غیر مجاز می باشند.

وی نصب تابلوهای VMS در بزرگراه ها را مصداق دیگری از سیستم هوشمند ترافیکی پایتخت خواند و اذعان داشت: تابلوهای VMS در واقع تابلوهای متغیر خبری بزرگراه ها هستند که اطلاع رسانی در خصوص وضعیت ترافیکی ادامه مسیر را در اختیار رانندگان قرار می دهند تا رانندگان با اطلاع از میزان ترافیک موجود در ادامه مسیر، در صورت تمایل بتوانند مسیرهای جایگزین را انتخاب نمایند.

وی تصریح کرد: اطلاع رسانی در خصوص مسیرهای جایگزین، وضعیت ترافیک مسیر پیش رو، پیش بینی زمان طی کردن مسیر در اتوبان و سایر موارد مورد نیاز  از طریق تابلوهای خبری به صورت هوشمند و با استفاده از اطلاعاتی که از وضعیت ترافیکی معابر در سامانه ثبت وقایع مرکز کنترل ترافیک موجود می باشد نسبت به راهنمایی رانندگان اقدام می گردد.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل و ترافیک در ادامه گفت: اطلاعات در مقاطع زمانی مشخص و مورد نیاز به تابلوی های مربوطه انتقال می یابد و اطلاع رسانی برای شهروندان از آن طریق صورت می گیرد.

وی با اشاره به توسعه و افزایش دوربین های هوشمند در سال جاری خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته در سال جاری حدود 100 دستگاه دوربین نظارت تصویری ، 100 دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت ، و همچنین حدود 100 دستگاه دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز ، 220 کیلومتر زیرساخت فیبرنوری و حدود 100 تقاطع به سیستم مرکزی کنترل هوشمند اضافه خواهند شد، ضمناً حدود 35 دستگاه دوربین ثبت تخلف تعرض به مسیر ویژه و حدود 6 تابلوی VMS به شبکه سیستم های هوشمند شهر تهران افزوده خواهد شد.

رنجبریان در پایان تصریح کرد: در حال حاضر  به جرات می توان گفت که طی چند سال اخیر زیرساخت های هوشمند سازی شهر تهران روند رو به رشدی را طی کرده است و همچنان برنامه های نوینی برای کنترل دقیق تر ترافیک شهری پایتخت در حال بررسی است که پس از اجرای آزمایشی و رفع نواقص احتمالی به مرحله اجرا در خواهد رسید




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: