جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 22 شهريور 1394     
افزایش سلامت عمومی دانش‌آموزان با استفاده از شیوه‌های حمل‌ونقل فعال

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،مدیر امور حمل‌ونقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: استفاده از شیوه‌های حمل‌ونقل فعال در سفرهای تحصیلی فرصتی برای افزایش سلامت عمومی دانش‌آموزان، کاهش اثرات زیست‌محیطی و کاهش تأخیر در شبکه حمل‌ونقل است.

امیر روحی با بیان این مطلب افزود: در چند سال اخير، نگراني مسئولان حمل‌و‌نقل و برنامه‌ريزان شهري بر تغییر الگوهای سفر تحصیلی دانش آموزان از شیوه‌های فعال مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به غیرفعال مانند استفاده از خودرو یا سرویس مدرسه، منجر به شناسایی عوامل مؤثر بر این جهت‌گیری شده است.

وی ادامه داد: دانش‌آموزاني که از شيوه‌هاي حمل‌ونقل فعال مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در سفرهاي تحصيلي خود استفاده مي‌کنند در مقايسه با دانش‌آموزاني که شيوه‌هاي ديگر را انتخاب کرده‌اند فعاليت جسماني بيشتري دارند. بنابراین ایجاد فضایی مناسب برای بهبود شیوه‌های فعال نه‌تنها فرصت افزایش سطح سلامتی دانش‌آموزان را ایجاد می‌کند، بلکه تهدیدهایی ازجمله آلودگی‌های زیست‌محیطی و افزایش حجم شبکه حمل‌ونقل را نیز کاهش می‌دهد.

روحی  در ادامه به تغییر شیوه حمل ونقل در سفرهای تحصیلی از شیوه فعال به شیوه غیرفعال اشاره کرد و افزود: تغییر الگوی شهرسازی به سمت الگوی اتومبیل محور موجب افزایش ترافیک و کاهش ایمنی شده است که درنتیجه نگرانی والدین برای مجاز دانستن سفر پیاده دانش آموزان به مدارس را به همراه داشته است.

وی با تأکید بر اینکه شناسایی عوامل مؤثر بر کاهش استفاده از شیوه‌های حمل‌ونقل فعال می‌تواند در ارائه هرچه بهتر سیاست‌ها کارآمد باشد، گفت: بررسی‌ها نشان داد ويژگي‌هاي دانش‌آموز، ويژگي‌هاي خانوار، ويژگي‌هاي ساخت شهري و ويژگي‌هاي سیستم حمل‌ونقل بر انتخاب شیوه حمل‌ونقل دانش آموزان تأثیرگذار است و در این میان ایمنی سفر، راحتی، هزینه و زمان سفر، فاصله محل سکونت تا مدرسه و مالکیت خودرو، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر کاهش استفاده از شیوه‌های فعال سفر دانش آموزان تهرانی است.

مدیر امور حمل‌ونقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به عوامل یادشده، ارتقاء سطح ایمنی معابر، ایجاد مسیرهای پیاده امن، اعمال محدودیت سرعت در مناطق هم‌جوار مدرسه و ثبت‌نام دانش آموزان در نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونت، ازجمله فعالیت‌های کارآمد در افزایش استفاده از شیوه‌های فعال در سفرهای تحصیلی برای شهر تهران خواهد بود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: