جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 21 شهريور 1394     
توضیح مهندس تشکری هاشمی به اظهارات اخیر محسن هاشمی رفسنجانی

 

به گزارش شهرداری نیوز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص اظهارات اخیر محسن هاشمی رفسنجانی مبنی بر عملکرد مدیریت شهری در متروی تهران، توضیحاتی را ارائه داد.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در ابتدا با تأکید بر این که اگر اظهارات ایشان، یک دهه خدمات خستگی ناپذیر و زحمات طاقت فرسای خدمت­گزاران مردم در مدیریت شهری و ده سال تلاش شبانه­روزی هزاران مهندس و ده­ها هزار کارگر در اعماق زمین­های تهران را زیر سوأل نمی­برد، از ارائه این توضیحات صرف نظر می­کردم، گفت: به نظر می­رسد ادامه سکوت در مقابل اظهاراتی از این دست، جفا بر انبوه تلاشگرانی است که هدفی جز سرافرازی کشور اسلامی­مان و خواسته­ای جز آرامش و رفاه مردم عزیزمان ندارند.

 روایت مهندس سید جعفر تشکری هاشمی خطاب به محسن هاشمی رفسنجانی از یک دهه مدیریت جهادی در متروی تهران به شرح زیر است:

در ابتدا به نظرم یک مقایسه­ ساده بین عملکرد مترو در طی دو دوره 18 ساله (66 تا 84) و 10 ساله (84 تا 94) قبل و بعد از حضور آقای دکتر قالیباف، جناب­عالی را در یادآوری اطلاعات فراموش شده­ عمدی و سهوی­تان کمک نماید و البته مطمئن هستم همشهریان قدرشناس تهران و به طور کلی هموطنان عزیزمان، به خوبی نسبت به این موضوعات واقف بوده و خود، بهترین داوران و راویان آن هستند.

در طول 18 سال قبل از حضور مدیریت فعلی شهر تهران، شبکه متروی تهران مجموعاً 45 کیلومتر خط روی زمین و 34 کیلومتر زیر زمین، 36 ایستگاه و 287 دستگاه واگن داشت و میانگین جابه­جایی روزانه آن از حدود 600 هزار سفر فراتر نمی­رفت. به عبارتی، عملکرد سالانه دوره قبل از مدیریت فعلی شهرداری تهران، سالانه کمتر از دو کیلومتر تونل­سازی بود. این در حالی است که با افتتاح بخش شمالی خط سه مترو در چند روز آینده، طول خطوط بهره­برداری شده متروی تهران به 170 کیلومتر و تعداد ایستگاه­های راه­اندازی شده مترو نیز به 96 باب می­رسد، ضمن این که امروز تعداد واگن­های مترو به 1200 دستگاه رسیده و متوسط جابه­جایی روزانه مترو، دو و نیم میلیون مسافر است که البته رکورد روزانه سه میلیون مسافر نیز در مترو به ثبت رسیده است.

به بیان دیگر، در دوره مدیریت آقای دکتر قالیباف، به طور متوسط سالانه 9 کیلومتر تونل، 6 ایستگاه و 91 دستگاه واگن به شبکه مترو و ناوگان ریلی تهران اضافه شده که به معنای چهار و نیم برابر شدن سرعت ساخت تونل، سه برابر شدن سرعت احداث ایستگاه، پنج و نیم برابر شدن میزان تأمین واگن و چهار برابر شدن میزان جابه­جایی مسافر است.

 این در حالی است که عملیات ساخت بخش عظیمی از خطوط 6 و 7 مترو و همچنین خطوط متروی فرودگاه حضرت امام (ره)، فرودگاه مهرآباد و پرند در طول این مدت انجام شده و ظرف سال جاری و سال آینده به سرانجام خواهد رسید و شبکه درون شهری طراحی شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که توسط دولت وقت نیز مصوب شده بود به اتمام رسیده و دسترسی به مترو، در اقصی نقاط شهر برای تمام شهروندان فراهم خواهد شد.

جناب­عالی خوب می­دانید که در دوره مدیریت آقای دکتر قالیباف، علاوه بر موارد فوق، کارخانه واگن­سازی راه­اندازی و ساخت واگن در داخل کشور آغاز شد، 4 دستگاه حفار تونل مترو (TBM)  با قدرت حفاری و ساخت مکانیزه تونل مترو به قطر 9 متر در هر شبانه روز برای سرعت بخشیدن به حفر و احداث تونل­های مترو به کار گرفته و خطوط تولید سگمنت به منظور ساخت تونل­های مترو  راه­اندازی شد و در مجموع حدود 60 درصد قطعات واگن­ها و تأسیسات و تجهیزات برقي، الكترونيكي، مخابراتي، سيگنالينگ، سيستم‌هاي هواساز و ... در مترو بومي‌سازي شد، ضمن این که و توسعه مترو باعث ایجاد ده­ها هزار شغل مستقیم و صدها هزار شغل غیر مستقیم در صنعت کشور گردید.

مطمئن هستم كه جناب­عالی به خوبی مي‌دانيد دامنه فعاليت در مترو بسيار فراتر از اين بوده و در اين مجال، فرصت شرح همه آن‌ها و نیز طرح سختي‌هاي كار در مترو نيست، ضمن این که خدمت­گزاران مردم با خدای خود معامله كرده و ايمان و باور دارند كه عزت و ذلت از سوي خداوند است که می­فرماید «تعز من تشاء و تذل من تشاء».

همه می­دانند که عملكرد آقاي دكتر قاليباف صرفاً به مترو خلاصه نمي‌شود. تبدیل شهرداری تهران از سازمانی اجرایی و خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی و نیز احداث تونل‌ها و پل‌هاي شهري، ساخت و توسعه شبکه بزرگراهی از جمله بزرگراه‌هاي بسیار از جمله آزادگان،‌ امام علي (ع)، شهيد صياد شيرازي، شهيد خرازي، شهيد زين‌الدين، يادگار امام (ره)، شهيد كاظمي، شهید دوران، شهید ياسيني، شهید باقري و شهید شوشتري، بوستان بزرگ ولایت، بوستان بزرگ یاس، مجموعه برج ميلاد، درياچه بزرگ شهدای خليج فارس، باغ پرندگان، باغ موزه دفاع مقدس، بوستان نهج‌البلاغه، بوستان آب و آتش، باغ موزه كتاب، باغ موزه قصر و پلانتاريوم، ساماندهی رود - دره‌هاي تهران، راه­اندازی سامانه اتوبوسرانی تندرو (BRT)، ايجاد سراهاي محلات و تشكيل شوراياري‌ها و فراهم آوردن امکان مشاركت مستقيم مردم در تصميم­گیری­های محلي، ارائه خدمات آموزشی، فرهنگي، هنری و ورزشي به اقشار مختلف مردم، توجه ويژه به آمد و شد معلولان و جانبازان عزيز، ارائه خدمات حمایتي به طبقات ضعيف و متوسط جامعه، تهيه و تصويب طرح جامع و تفضیلی و نیز طرح جامع حمل و نقل و ترافيك شهر تهران، شفاف­سازي مالي، مبارزه با فساد اداري و كسب مقام اول در اين مبارزه و ده­ها و صدها طرح و پروژه دیگر که در ابعاد ملي و بین­المللی مطرح هستند، نه تنها برای هموطنان ايراني و همشهریان تهراني باعث مباهات است، بلكه موجب افتخار و سربلندي كشور اسلامی­مان نزد افکار عمومی جهان و محافل علمی و مجامع اجرایی معتبر دنیا شده است.

حال فرض كنيم جناب‌عالي آگاهانه يا از سر اشتباه، از عبارات سخيف شهر فروشي و قانون فروشي براي بیان دیدگاه­های خودتان استفاده کنید، آيا واقعاً نمي‌دانيد در دوران قبل از مديريت فعلي، شهر تهران فاقد طرح­های جامع و تفصيلي بود و با همت شهردار تهران اين مهم محقق شد و در حال حاضر، تمامی ساخت و سازها در تهران بر مبناي آن که فصل­الخطاب تمامی دستگاه­های دولتی است، انجام مي‌شود.

اما در خصوص پيشنهاد جناب­عالی براي دو سال آينده شهر تهران و مهم‌ترين اولويت شما یعنی امكان رزرواسیون هتل و خدمات هتلينگ، پیشنهاد مطروحه برای درک دقیق واقعیت­های ذهنی، تدابیر مدیریتی و تشخیص اولویت­های جناب­عالی برای اداره و مدیریت کلان­شهر تهران و مقایسه آن با کلان­نگری، دوراندیشی و عملکرد شهردار محترم تهران در دهه اخیر، شاخص بسیار خوب و قابل قضاوتی به منظور ارزیابی و مقایسه تفکر جهادی و تفکر مقابل آن است.

و اما نكته آخر؛ جناب­عالی به خوبي نسبت به عملكرد خود در مترو واقف هستید. آيا بهتر نيست به ادامه همين سكوت راجع به دوره مدیریت شما بسنده کنیم و به جاي نفی ديگران در سالي كه با تدبیر مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي)، به شایستگی سال «دولت و ملت؛ همدلي و همزباني» نام‌گذاري شده، به کار خود بپردازید؟»




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: