جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 21 شهريور 1394     
افغانستان و ۱۱ سپتامبر پس از ۱۴ سال

تسنیم: در 11 سپتامبر سال 2001 میلادی به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک حمله شد که بهانه تهاجم نظامی واشنگتن به افغانستان را فراهم کرد.
پس از برخورد دو هواپیما به هریک از برج‌های تجارت جهانی، با گذشت دو ساعت برج‌ها بصورت عمودی فرو ریخته و کاملا نابود شدند که این مسئله شک و تردید کارشناسان معماری و ساختمان‌سازی را در مورد نحوه فرو ریختن برج‌های دوقلو که ناشی از یک حادثه و برنامه از پیش تعریف شده است را برانگیخت.
در حادثه 11 سپتامبر سال 2001 میلادی دو هزار و 974 نفر کشته شدند، اما نکته قابل تأمل در این باره این است که در روز حادثه به کلیه کارمندان یهودی برج‌های دوقلوی تجارت جهانی گفته شده بود تا به محل کار خود نروند.
 
 
 
«جورج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا لحظاتی پس از وقوع این حادثه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز آمریکا با یک حادثه تاریخی و یک تراژدی ملی مواجه شده است.
اما حادثه 11 سپتامبر سال 2001 میلادی زمینه را برای ایجاد یک ائتلاف جهانی به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان علیه طالبان و شبکه القاعده به رهبری آمریکا فراهم کرد که منجر به حضور بیش از 150 هزار نیروی نظامی از کشورهای مختلف جهان در این کشور شد.
 
 
 
 
ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا مدعی است که افغانستان را از لحاظ اقتصادی، نظامی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی خودکفا خواهند کرد اما با گذشت 14 سال از حضور آن‌ها در این کشور نتوانسته‌اند به تعهدات خود در قبال این کشور و مردم آن عمل کنند.
در دورانی ‌که بیش از 150 هزار نیروی نظامی کشورهای عضو ناتو به رهبری آمریکا، در افغانستان حضور داشتند، بالغ بر 45درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زند‌‌گی می‌کردند و بر این امر نیز تأثیر مثبتی از خود بجای نگذاشتند، همچنین با وجود صرف هزینه‌های بسیار و تجهیزات پیشرفته نظامی و لوجستیکی نتوانسته‌اند بر مدعای خود در مورد ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان جامه عمل بپوشانند.
 
 
 
 
آمریکا و متحدانش پس از حادثه 11 سپتامبر به بهانه مبارزه با تروریسم و شبکه القاعده و طالبان به افغانستان یورش بردند تا با این برنامه حضور خود در منطقه را مشروعیت بخشند و بتوانند خواسته‌ خود یا به عبارت دیگر نقشه راه جهانی خود را با رویکرد جدیدی در پیش بگیرند.
اخیرا نشریه «اشپیگل» چاپ آلمان مطلبی جنجال برانگیز را منتشر کرده که براساس آن آمریکا قصد داشته تا پس از حادثه 11 سپتامبر، در آغاز حضور نظامی خود در افغانستان دست به اقدام هسته‌ای بزند.
حال چرا و چگونه آمریکا و متحدانش پس از 11 سپتامبر به این نتیجه رسیده‌اند که مشکلات آمریکا هزاران کیلومتر دور از مرزهای این کشور در قاره آسیا و در افغانستان حل می‌شود مسئله‌ای است که گفته‌ها و بحث‌های فراوانی به همراه دارد.
موسسه تحقیقاتی «PBS Newshour» برنامه تحقیقاتی را در سال 2011 در مناطق جنوبی هلمند و قندهار راه‌اندازی کرد که بر اساس آن تصاویر حادثه 11 سپتامبر سال 2001 میلادی که با حمله به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی همراه بود، برج‌ها را در حال سقوط به 1000 نفر از ساکنان محلی نشان دادند و از آن‌ها پرسیدند که در مورد تصویر چیزی می‌دانند؟ که در نتیجه از آن 1000 نفر، هیچ‌کسی در مورد آن تصاویر چیزی نمی‌دانست ‌جز یک نفر که وی نیز فرماندار شهرستان «مارجه» بود.
در ادامه این تحقیق، سوالی از 1000 نفر دیگر پرسیده شد به این مضمون که «اسامه بن لادن در 11سپتامبر 2001 به مرکز تجارت جهانی در نیویورک حمله کرد و آمریکا در پاسخ به آن و برای متلاشی کردن شبکه‌ی القاعده و دستگیری «اسامه بن‌لادن» به افغانستان هجوم آورد و حالا این کشور دارای یک حکومت مقتدر و دارای قدرت مرکزی است، آیا در مورد این می‌دانید چیزی می‌دانید؟»
از مجموع رقم مذکور، 8 درصد بلی، 11 درصد خیر و 81درصد نمی‌دانم پاسخ دادند.
همچنین در بخش دیگری از این تحقیق نشان داده می‌شود که 70 درصد مردم مناطق جنوبی و شرقی افغانستان هدف آمریکا را از حمله به این کشور «شیطانی» می‌دانند.
با این وجود تعریف جنگ افغانستان از سوی آمریکا که «کشتن اسامه بن‌ لادن و تخریب پناهگاه‌های شبکه القاعده در افغانستان و جلوگیری از نفوذ دوباره‌ آن در افغانستان» بود، در جامعه غرب نیز اهمیت خود را از دست داده است.
 
 
«روح‌الله امین» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک آمریکا برای افغانستان در این باره می‌گوید: اهدافی که آمریکا و متحدانش برای حضور در افغانستان ترسیم کرده بودند در طول این 14 سال طوری انجامید که آمریکا برای به دست آوردن چیزی، بسیاری چیزهای دیگر را از دست داد و طبق انتظار این حضور نتیجه بخش نبود.
«عبدالقادر زازی» عضو کمیسیون روابط بین‌الملل پارلمان افغانستان نیز در مورد دست‌آوردهای نیروهای آمریکا در این کشور خاطرنشان کرد: هدف اصلی آمریکا و متحدانش از بین بردن تروریسم در افغانستان و منطقه و بوجود آوردن صلح و ثبات در این کشور بود، اما نه تنها تغییری ایجا نشد که هیچ تأثیری هم در پی نداشت.
این موضوع برای همه به وضوح مشخص است که آمریکا و متحدانش با گذشت 14 سال هنوز هم نتوانسته‌اند تروریست در این کشور را نابود کنند و با صرف هزینه بسیار همچنان این مسئله به عنوان مهمترین بحران افغانستان مطرح می‌شود.
«حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان در این باره اذعان داشت: جنگ در افغانستان سازمان یافته است و مردم افغانستان بخاطر منفعت طلبی دیگر کشورها قربانی می‌شوند.
وی تأکید کرد: ما جلوی منفعت طلبی و پیشرفت آمریکا و هم پیمانانش را نگرفته‌ایم، اما اگر آن‌ها افغانستان را به عنوان پلی برای منافغ خود می‌بینند، باید به منافغ این کشور نیز توجه کنند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: