جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 16 شهريور 1394     
دولت برای جایگزینی موتورسیکلت های برقی سرمایه گذاری کند

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز، در طرح کاهش سن فرسودگی کامیون‌ها20سال، اتوبوس های بین شهری 12 سال، اتوبوس های شهری 8 سال و مینی‌بوس ها 12 سال اعلام شده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران بر ضرورت همکاری مشترکی بین شهرداری و دولت برای اجرای طرح های زیست محیطی تاکید کرد و گفت: دولت باید به عنوان حامی این طرح وارد شود و امکان خرید موتورسیکلت های برقی برای مردم به ویژه گروه های کم درآمد که توان مالی لازم برای جایگزینی موتورهایشان با موتوهای برقی را ندارند، فراهم شود.

«محمد حقانی» عضو شورای شهر تهران، با تاکید بر ضرورت اجرای برنامه هایی که به کاهش آلودگی هوای تهران منجر می شود، گفت: یکی از این برنامه ها طرح محدوده کاهش است که برای تردد خودروهای کاربراتوری و آلاینده محدودیت پیش بینی کرده است و با توجه به تاثیری که اجرای این طرح در کاهش آلاینده ها دارد به عنوان جایگزینی برای طرح زوج و فرد پیشنهاد شده است.

او گفت: چندی پیش شورای ترافیک تهران مصوبه ای به وزارت تجارت و معدن ارائه کرد که طبق بند اول می بایست تمهیدات لازم و قانونی برای منع تولید، واردات و پلاک گذاری موتورسیکلتهای بنزینی صورت گیرد.

به گفته او براساس مصوبه هیئت وزیران در سال 87، برخی خودروها براساس کاربری و سن جزو ناوگان فرسوده محسوب می شوند و مالکان آنها 7 سال زمان داشتند که این خودروها را از رده خارج کنند اما متاسفانه در این زمینه اقدامی نکردند.

 او گفت: از ابتدای اجرای طرح کاهش خودروهای فرسوده مانند خودروهای سواری بالای 20 سال  به عنوان کلاس آلایندگی قرمز حق تردد در محدوده کاهش را ندارند. این خودروها 7 سال فرصت داشتند از چرخه حمل و نقل شهری خارج شوند و الان میزان آلایندگی آنها در تهران بسیار بالاست و سلامت مردم را در خطر قرار داده است.

او افزود: در این طرح سن فرسودگی کامیون‌ها20سال، اتوبوس های بین شهری 12 سال، اتوبوس های شهری 8 سال و مینی بوس ها 12 سال اعلام شده است که فعالیت این وسایل نقلیه حتی با پلاک غیر تهران نیز از زمان اجرای طرح در سطح مناطق 22گانه  تهران ممنوع خواهد شد.

این عضو شورای شهر تهران درباره رده بندی خودروها در طرح محدوده کاهش گفت: در این طرح، خودروهای هیبریدی و برقی ، در دسته رنگ آبی قرار گرفته اند و در تمام ساعات روز و ایام سال مجاز به عبور و مرور در این محدوده هستند.

او گفت: خودروهایی که گواهینامه ی استاندارد یورو 2 به بالا دارند و مجهز به موتورهای انژکتوری هستند در گروه سبز قرار می گیرند، اما در روزهای اضطرار که میزان آلودگی هوا از 200 ppm تجاوز می کند، این خودروها براساس طرح زوج و فرد در محدوده طرح کاهش تردد خواهند داشت.

حقانی ادامه داد: کلاس زرد، شامل همه خودروهایی است که دارای استاندارد پایین تر از یورو 2 هستند و معاینه فنی دارند. خودروهای کاربراتوری اگر به سن فرسودگی رسیده باشند، مشمول عدم تردد در محدوده کاهش خواهند شد.

عضو شورای شهر تهران، بر اساس مصوبه هیئت وزیران، خودروهای بالاتر از سن فرسودگی را در رده قرمز قرار داد و گفت: تردد خودروهای کلاس آلایندگی قرمز در تمام ایام سال ممنوع است.

حقانی با اشاره به تبدیل تاکسی‌های فرسوده به تاکسی های جدید افزود: از 17000 تاکسی فرسوده، 7000 خودرو پیکان از رده خارج شده اند که دولت و شهرداری در فرصتی 10 ماهه به صاحبان این خودروها امکان تعویض خودرو داده است.

او با بیان اینکه باید عبور و مرور چرخ های دستی، موتورها و وانت ها در این محدوده مدیریت و ساماندهی شود، گفت: باید برای موتورسیکلت‌ها پارکینگ فراهم شود و حمل و نقل عمومی توسعه بیشتری پیدا کند که این مسئله جز با آموزش، اطلاع رسانی و همراه کردن مردم امکان پذیر نیست.

به گفته  این عضو شورای شهر تهران، ورود موتورسیکلت ها به بازارهای مسقف در طول روز ممنوع است و با استقرار نیروهای انسانی در دروازه های ورودی، موتورسیکلت ها حق ورود به محدوده بازارها را نخواهند داشت.

حقانی در پایان گفت: باید همکاری مشترکی از سوی شهرداری و دولت صورت بگیرد و با ارائه راهکاری، قیمت موتورسیکلت های برقی کاهش پیدا کند و دولت هم به کمک بیاید و برای موتورسیکلت های برقی سرمایه گذاری کند که امکان خرید آن برای مردم به ویژه راکبان موتورسیکلت فراهم شود




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: