جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 19 خرداد 1393     
"فوق‌العاده‌ویژه"بازنشستگان‌ممنوع‌شد/سند

فارس:  بر اساس مصوبه معاونت توسعه مدیریت، پرداخت «فوق العاده ویژه» به بازنشستگان دولتی ممنوع شد.

به گزارش صبحانه آنلاین، پرداخت «فوق العاده ویژه» به بازنشستگان دولتی ممنوع شد.

بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری اعلام می دارد «فوق‌العاده ویژه در موارد خاص با توجه به عواملی از قبیل بازار کار داخلی و بین‌المللی، ریسک‌پذیری، تأثیر اقتصادی فعالیتها در درآمد ملی، انجام فعالیت و وظایف تخصصی و ستادی و تحقیقاتی و حساسیت‌ کار با پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت وزیران امتیاز ویژه‌ای برای حداکثر (25%) از مشاغل،‌در برخی از دستگاههای اجرائی تا (50%) سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر مذکور در این فصل در نظر گرفته خواهد شد. »

 



 

یکی از مهمترین قوانین اداری و استخدامی که پس از انقلاب اسلامی به تصویب مجلس رسیده، قانون مدیریت خدمات کشوری است که تلاش کرده ضمن ترسیم نقشه راه و هدف گذاری امور مربوط به اداره دستگاههای دولتی، وضعیت پرداختی به مستخدمان دولتی را سر و سامان ببخشد.

یکی از موضوعات مهمی که در این قانون مفصلا به آن اشاره شده، مباحث مربوط به فوق العاده های پرداختی به کارمندان و مدیران اجرایی است که از تنوع و شرایط مختلفی بهره می برد و ماده های متعددی از این قانون به شرح این فوق العاده ها و افراد مشمول آن پرداخته است. البته برخی از شرایط و ضوابط این قانون در خصوص فوق العاده ها مبهم بوده و منجر به صدور چندی بخشنامه توسط مدیران اجرایی دولت دهم و یازدهم شده است.

 



 

از جمله مهمترین ابهامات در این خصوص، موضوعاتی چون عبارت «حقوق و مزایای مستمر» در ماده 107 این قانون است. در این ماده تصریح شده که «کارمندان مشمول این قانون که بازنشسته می‌شوند به ازاء هر سال خدمت یک ماه آخرین حقوق و مزایای مستمر (تا سی سال) به اضافه وجوه مربوط به مرخصی‌های ذخیره شده پرداخت خواهد شد. »

از سوی دیگر تبصره 1 ماده 122 قانون مذکور نیز اعلام می کند که «کارمندان آماده به خدمت در صورت دار بودن شرایط بازنشستگی، بازنشسته و در غیر این صورت با دریافت یک ماه و نیم حقوق و مزایای مستمر به ازاء هر سال سابقه خدمت و وجوه مرخصیهای ذخیره شده باز خرید خواهند شد.» که ذکر این 2 مورد در خصوص حقوق و مزایای مستمر باعث ابهاماتی در صدور احکام بازنشستگی کارمندان و مدیران دولتی شده است.

یکی از ابهامات مهم در این زمینه، قرار دادن فوق العاده ذکر شده در بند 10 ماده 68 قانون مذکور است که اعلام می دارد «فوق‌العاده ویژه در موارد خاص با توجه به عواملی از قبیل بازار کار داخلی و بین‌المللی، ریسک‌پذیری، تأثیر اقتصادی فعالیتها در درآمد ملی، انجام فعالیت و وظایف تخصصی و ستادی و تحقیقاتی و حساسیت‌ کار با پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت وزیران امتیاز ویژه‌ای برای حداکثر (25%) از مشاغل،‌در برخی از دستگاههای اجرائی تا (50%) سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر مذکور در این فصل در نظر گرفته خواهد شد. »

تصور کارمندان این بوده که تاکنون باید این فوق العاده ویژه نیز در احکام بازنشستگی آنها لحاظ می شده که در سال 88 نیز از سوی دولت سابق، شبیه به چنین موضوعی به دستگاهها ابلاغ شده بود اما با مخالفت دستگاههای نظارتی همراه شد.

بر اساس بخشنامه روزهای اخیر معاونت توسعه مدیریت خدمات کشوری که نسخه ای از ان به دست صبحانه رسیده، با اشاره به مخالفت سازمان بازرسی کل کشور با مصوبه سال 88 دولت دهم در خصوص این فوق العاده ویژه، اعلام شده است که در جلسه خردادماه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی این موضوع بار دیگر بررسی و تصمیم گیری شد.

بر اساس تصمیم جدید، مقرر شده فوق العاده‌ بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری (فوق العاده ویژه) مشمول محاسبه پاداش زمان بازنشستگی و بازخریدی کارمندان نخواهد بود و به نظر می رسد، اگر دستگاهی بر اساس مصوبه دولت سابق، این اقدام را انجام داده، باید از این پس، از تکرار چنین اقدام غیرقانونی خودداری کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: