جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 19 خرداد 1393     
فقر فضای سبز علت طوفان‌های پایتخت‌

به گزارش شهرداری نیوز،محمدهادی حیدرزاده گفت: کمبود فضای سبز در تهران باعث سرعت باد می‌شود و منشاء آن عدم تثبیت باد است.

محمدهادی حیدرزاده، با اشاره به اینکه یکی از دلایل طوفان همراه با گردو خاک ضعف و فقر فضای سبز اطراف شهرها  بوده است عنوان کرد: مشخصا منشاء این مشکل عدم تثبیت باد بوده است.

وی با اشاره به وزش باد و طبیعی بودن آن در فصل بهار گفت: سرعت باد بیش از حد معمول افزایش یافته بود و این مساله که همراه با گرد و خاک بوده، نشان دهنده این است که ما در پروژه‌های آب خیزداری موفق نبودیم و همچنین مدت‌ها است که این پروژه‌ها رها شده‌اند.

حیدرزاده گفت: متاسفانه کشور‌های دیگر در احیای  تالاب‌های خود جلوتر بوده‌اند و ما همواره مشکل را از بادهای عراق می‌دانستیم، اما طوفان اخیر نشان داد که منشاء داخلی کشور ما بسیار قوی بوده و در واقع اگر سرعت باد افزایش یابد طوفان‌های زیادی ایجاد می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست با اشاره به گسترش فضای سبز شهر‌ها به عنوان سد شکن‌های باد اظهار داشت: ایجاد این سد‌ها می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

حیدر زاده گفت: لازم به ذکر است که طوفان‌ها در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد و یکی از خصوصیات آن تخریب و تلفات آن است. بلایای طبیعی یک اتفاق عجیب نیست، اما باید ریشه یابی شود که چرا توانسته هجمه‌ای از  ذرات معلق را جا به جا کند و این مساله حاکی از آن است که نتوانستیم تثبیت خاک را در بیابان‌ها انجام دهیم.

 وی نشست زمین و کمبود آب را یکی از مشکلات حاد دانست و گفت: نشست زمین آخرین مرحله قبل از ایجاد بیابان است و این نشان دهنده آن است که اکوسیستم ما به سمت بیابانی شدن پیش می‌رود.

 وی با اشاره به اقدام سازمان محیط زیست برای برطرف کردن این مشکل گفت: محیط زیست در بحث آب خیزکاری برنامه هایی را از وزارت جهاد کشاورزی درخواست داشته تا بتواند تثبیت سازی را انجام دهد.

وی ادامه داد: با اشاره به قوانین وضع شده، 25 درصد از فضای سبز باید در اختیار باشد، اما صنایع و وزارت کشاورزی این ظرفیت را ندارد که 25 درصد مصالح خود را به فضای سبز تبدیل کند، بنابراین با هماهنگی صنایع  برنامه کمربند سبز را با گونه‌های مقاوم به باد و گردو غبار خواهیم داشت.

 حیدر زاده اولین طوفان را غافلگیر کننده دانست و اطلاعات هواشناسی را مقایر خواند و گفت طوفان‌های بعدی به درستی اطلاع رسانی شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: