جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 11 شهريور 1394     
کمربندهایتان را ببندید

روزنامه «جوان» در یادداشتی به قلم «فرهاد نظریان‌سامانی» نوشت:

اندکی پیش، اولین پیام امام(ره) را پس از قطعنامه 598، مرور می‌کردم. تمام بندهای این پیام تاریخی، سرشار از انقلابی‌گری و تحفظ مصرانه و عامدانه بر گفتمان اصیل انقلاب اسلامی است. در آن روزها که تنها یک دهه از انقلاب گذشته بود برخی اما خسته ادامه دادن راه شدند و فشار پشت فشار که باید جنگ خاتمه پیدا کند که متأسفانه در بین این عده، شاخص‌ترین و مؤثرترین افراد نظام نیز مشاهده می‌شدند.

آن روز از بابت این تفکر موهوم که انقلاب اسلامی چاره‌ای جز سازش با استکبار ندارد، ذوق‌مرگی در لیبرال‌های داخلی و اردوگاه استکبار موج می‌زد. آن روز شاید بسیاری بر اینکه دیگر پس از قطعنامه598 استکبارستیزی معنایی ندارد، آینده‌ای آسوده و عافیت‌مدارانه را برای خود ترسیم می‌کردند و شاید هدف از رنج و مشقت‌های خود برای پیروزی انقلاب اسلامی را در حال تحقق می‌دیدند امام امت هر‌چند با اجماع تمام مسئولان کشور و نه با رأی و نظر خود، تن به پذیرش قطعنامه 598 دادند ولی درایت و تدبیرشان در فضای پسا‌قطعنامه واقعاً نشانگر روح انقلابی‌گری و بصیرت وافرشان بود.

ایشان در فرازهایی از این پیام تاریخی پس از پذیرش قطعنامه می‌فرمایند:

راهی جز مبارزه نمانده است و باید چنگ و دندان ابرقدرت‌ها و خصوصاً امریکا را شکست.

معتقدین به اصول انقلاب اسلامی ما در سراسر جهان رو به فزونی نهاده است و ما اینها را سرمایه‌های بالقوه انقلاب خود تلقی می‌کنیم و هم آنهایی که با مرکب خون تومار حمایت از ما را امضا می‌کنند.

امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد شروع شده است و من دست و بازوی همه عزیزانی که در سراسر جهان کوله‌بار مبارزه را بر دوش گرفته‌اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلای عزت مسلمین را نموده‌اند می‌بوسم.

ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم... ما برای احقاق حقوق فقرا در جوامع بشری تا آخرین قطره خون دفاع خواهیم کرد. جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد و ما باید در جنگ اعتقادیمان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم.

ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم.

امروز روز هدایت نسل‌های آینده است. کمربندهاتان را ببندید که هیچ چیز تغییر نکرده است.

این وظیفه اولیه ما و انقلاب اسلامی ماست که در سراسر جهان صدا زنیم که ‌ای خواب رفتگان! ‌ای غفلت‌زدگان! بیدار شوید و به اطراف خود نگاه کنید که در کنار لانه‌های گرگ منزل گرفته‌اید. برخیزید که اینجا جای خواب نیست! و نیز فریاد کشیم سریعاً قیام کنید که جهان ایمن از صیاد نیست! امریکا و شوروی در کمین نشسته‌اند و تا نابودی کاملتان از شما دست برنخواهند داشت.

امروز یکی از افتخارات بزرگ ملت ما این است که در برابر بزرگ‌ترین نمایش قدرت و آرایش ناوهای جنگی امریکا و اروپا در خلیج فارس صف‌آرایی نمود.

خودتان و کشور و مردم اسلامی را در برابر امریکا این‌قدر ذلیل و ناتوان نکنید. اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید.

بحمداللّه از برکت انقلاب اسلامی ایران دریچه‌های نور و امید به روی همه مسلمانان جهان باز شده است و می‌رود تا رعد و برق حوادث آن، رگبار مرگ و نابودی را بر سر همه مستکبران فرو ریزد.

من به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند.

بغض و کینه انقلابی‌تان را در سینه‌ها نگه‌دارید، با غضب و خشم بر‌دشمنانتان بنگرید و بدانید که پیروزی از آن شماست.

این پیام حضرت امام(ره) آب سردی بود بر تمام یاوه‌گویی‌ها و ذوق‌مرگی‌های لیبرال مسلکانه عده‌ای که فضای عمومی جامعه را مملو از افکار خود کرده بودند. هر چند امام تن به قطعنامه 598 داد و آن را جام زهر تلقی نمود ولی بصیرتشان اجازه واگذاری فضای پساقطعنامه را به نیت‌های شوم نداد و مقتدرانه و انقلابی‌تر از گذشته یک بار دیگر خطوط و اصول انقلاب اسلامی را بازخوانی کرده و به همه دنیا اعلام داشتند که چیزی تغییر نکرده است.

گرفتن هوشمندانه فرصت از فرصت طلبان داخلی و خارجی که قصد هضم گفتمان انقلاب اسلامی در هاضمه استکبار را داشتند و هر چند بعضاً این راه را خائنانه پیش نگرفته و از روی اعتقاد به این امر مبادرت ورزیده بودند، از خطر چاشنی شدن یاوه گویی‌ها و اندیشه‌های مضمحل‌کننده غربی برای اداره کشور و تبدیل شدن آنها به گفتمان در جامعه ممانعت به عمل آمد.

قصد نویسنده از بیان این فضای تاریخی رسیدن به این نکته است که شباهت عجیبی بین دوران پساقطعنامه 598 و پسا توافق هسته‌ای وجود دارد.

بازخوانی راهبردی‌ترین خطوط انقلاب را امروز پس از پایان مذاکرات هسته‌ای از زبان رهبر معظم انقلاب می‌شنویم. دائما موضوع استکبار و مفهوم‌شناسی و ذکر مصادیق آن در فرمایشات این روزهای معظم‌له دیده می‌شود.

دائماً بر این نکات تأکید می‌شود که مبادا دشمنی دشمن را کم انگاریم یا حمایت ما از مظلوم در دایره شریعت و مذهب نیست و ما از همه مظلومان عالم حمایت می‌کنیم. همچنین بارها از خطر نفوذ و حضور امریکا در کشور صحبت به میان آمده است و فرموده‌اند که در فضای پس از پایان مذاکرات مراقب رخنه‌ها و منافذ باشید.

به نظر جریان مذاکرات هسته‌ای می‌بایست روزی به پایان می‌رسید و سوای اینکه چه داده‌ایم و چه گرفته‌ایم و آیا قبول شود یا رد، مهم این است که پایان پذیرفته است و الان باید قدم‌ها را قدری فراتر از برجام و قطعنامه برداشت و فضای پسا‌مذاکرات را به دقت رصد و تحلیل کرد.

نقش امت حزب‌الله در این میان باید نقشی بی‌بدیل باشد و هیچ‌گاه نباید پایان مذاکرات، خلأیی را برای استکبار فراهم آورد و با حضور و نفوذ خود در صدد ربایش گفتمان انقلاب اسلامی شود.

امروز روزی است که تمام متفکرین و دغدغه‌مندان حوزه‌های مهم و تأثیرگذار نظام باید محفلی اتخاذ کرده و تمام منافذ و رخنه‌های دشمن را شناسایی کنند و این چنین نیست که برخی ‌بنمایانند که در روند انقلاب تغییری ایجاد شده است و پس از آن باید بعضی از اصول انقلاب را بی‌فروغ کرد، اینطور نیست و به فرموده رهبر معظم انقلاب باید خود را پس از این آماده مبارزه با استکبار کنیم و مفهوم و مصداق دشمن را بار دیگر بازخوانی و فضا و بستر حضور تفکر و اندیشه لیبرالی را نابود کنیم.

امریکا دو هدف اصلی را در فضای مذاکرات و پسامذاکرات دنبال می‌کند و این دو هدف تکمیل‌کننده هم‌یکی مقدمه رسیدن به دیگری است: ابتدا رسوخ و نفوذ در لایه‌های مهم و تأثیرگذار کشور است و ایجاد تغییر و اصلاحات سیاسی در ابعاد حاکمیت و پس از آن احیای قدرت و نفوذ سابق در کشورهای منطقه غرب آسیاست که امریکا و مستکبرین غربی به خوبی می‌دانند که باید قله‌ای چون ایران اسلامی را فتح کنند تا به این هدف نایل شوند. لذا نباید به دست خود اجازه چنین نقشه شومی که در پرتوی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای قرار است پیاده شود را بدهیم و باید با تمام قدرت و بینش و فهم سیاسی، نخبگان و جامعه عمومی را از این خطر آگاه کرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: