جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 11 شهريور 1394     
درمان افسردگی با داروی بیهوشی

مهر: یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه اوکلند پژوهش های گسترده ای بر عملکرد داروی کتامین بر روی مغز انجام دادند که نشان می دهد مسیر رشته های عصبی با استفاده از روش magnetoencephalography میدان های مغناطیسی مغز را مورد اندازه گیری قرار می دهند. قابل توضیح است که کتامین دارویی است که برای بیهوشی مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر «سورش مادهوکوماراسوم»، از محققان این تیم تحقیق، در رابطه با عملکرد کتامین می گوید: «در این پژوهش ها بیشترین توجه ما به مکانسیم عمل کتامین در فعال سازی مغز انسان بوده است. این مساله به عنوان یک مکانسیم در شناسایی نشانگرهای زیستی بالقوه فعالیت ضد افسردگی در بیماران، بسیار مهم است اما ما نمی توانیم آن را برای علل دیگر و درمان آنها مورد استفاده قرار دهیم. ما می دانیم که کتامین در بخش مدار پیشانی و آهیانه مغز فعال است و ارتباط این دو بخش را قطع می کند. در بیماری افسردگی این دو بخش با اتصال به هم، بیش از اندازه فعال می شوند و به نظر می رسد که کتامین با قطع این اتصال و توقف فعالیت بیش از حد آنها در مغز، به عنوان یک داروی ضدافسرگی عمل می کند.»

بر خلاف دیگر داروهای ضدافسردگی، کتامین بسیار سریع عمل کرده و تاثیر قطعی دارد اما مطالعات و آزمایش های بالینی نشان می دهد که اثر ضدافسردگی کتامین تنها برای یک هفته به طول می انجامد. بنابراین محققان برای به دست آوردن نتایج بهتر، نیازمند تحقیقات و بررسی های بیشتر هستند.

دکتر مادهوکوماراسومی در رابطه با خواص ضدافسردگی کتامین می گوید: «به تازگی خواص ضدافسردگی کتامین کشف شده که اثر خود را در آزمایش های بالینی به خوبی نشان داده است. اما متاسفانه از این دارو به صورت غیرمجاز و به عنوان یک داروی مخدر نیز استفاده می شود که بر اساس آزمایش انجام شده از اثرات نامطلوبی همچون تاثیر در ادراک و ایجاد توهم برخوردار است.»




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: