جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 5 آذر 1402     
سی‌ان‌بی‌سی: اقتصاد غزه تنها با کمک خارجی احیا می‌شود

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی‌ آمریکا به نقل از کارشناسان گزارش داد که جنگ رژیم صهیونیستی علیه گروه مقاومت فلسطینی حماس، اقتصاد غزه را به طور کامل نابود کرده است.

به گزارش ایسنا،‌ براساس این گزارش، جدیدترین دور درگیری‌ها که هفتم اکتبر آغاز شد، منطقه غزه را از تنها منبع درآمد خود یعنی دسترسی به بازار کار در اراضی اشغالی محروم کرده است.

طبق گزارش سازمان بین‌المللی کار، طی ماه گذشته تقریبا ۱۸۲ هزار سکنه غزه شغل خود را از دست داده‌اند که ۶۱ درصد از نیروی کار آن را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه نرخ بیکاری در غزه حتی قبل از آغاز درگیری در ماه گذشته یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در جهان با بیش از ۴۰ درصد است، این امر تقریبا کل جمعیت غزه را بیکار کرده است.

مارکو پاپیک، استراتژیست ارشد در شرکت مشاوره مالی «کلاک‌تاور گروپ» به سی‌ان‌بی‌سی گفت: اقتصاد غزه ۱۰۰ درصد به دو منبع درآمد وابسته است؛ کمک‌های خارجی و دسترسی به بازار کار اسرائیل. مورد دوم اکنون از بین رفته، احتمالا هم برای همیشه. تنها چیزی که باقی می‌ماند کمک‌های خارجی است.»

بر اساس گزارش سازمان ملل، قبل از هفتم اکتبر ۸۰ درصد از ساکنان غزه برای امرار معاش خود به کمک‌های بین‌المللی متکی بودند و از نظر غذایی در وضعیت ناامن قرار داشتند. دور جدید درگیری‌ها و حملات رژیم صهیونیستی تاکنون موجب به شهادت رسیدن نزدیک به 15 هزار فلسطینی و آوارگی حدود ۱.۵ میلیون فلسطینی شده که اکثریت جمعیت غزه را تشکیل می‌دهد.

طبق گزارش «موسسه تحقیقات سیاست اقتصادی فلسطین»، در حالی که اقتصاد غزه در ۱۵ سال گذشته تقریبا راکد بوده، از زمانی که رژیم صهیونیستی پس از روی کار آمدن حماس محاصره هوایی، زمینی و دریایی را بر این منطقه تنگ‌تر کرد، «اقتصاد غزه از کار افتاد... و تا ابد ادامه خواهد داشت.»

کارشناسان هشدار می‌دهند که فلسطین تنها با کمک خارجی قادر به احیای اقتصاد این منطقه تحت محاصره خواهد بود.

مارکو پاپیک، استراتژیست ارشد در شرکت مشاوره مالی «کلاک‌تاور گروپ» همچنین گفت، در نهایت، نوعی از توافق برای پایان دادن به درگیری باید انجام شود اما این توافق احتمالا باید شامل این باشد که پادشاهی‌های عربی حوزه خلیج‌فارس و عربستان سعودی بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را برای دوام غزه در آینده بر عهده بگیرند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: