جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 8 آبان 1402     
آیا تهدیدهای آمریکا ایران را می‌ترساند؟!

دوران ایجاد رعب و وحشت با لشکر کشی و حرکت دادن ناوها حداقل علیه ایران و متحدانش دیگر به سر آمده است؛ در غرب آسیا مردمان زیادی برای جنگ با اسرائیل و آمریکا لحظه شماری کرده و منتظر پیدا کردن فرصتی برای ورود به جبهه ها هستند.

به گزارش ایسنا، عیدالرحیم انصاری، تحلیلگر سیاسی در یادداشتی در کانال خود در ایتا نوشت:

تنش‌ها در غرب آسیا بالا گرفته و درگیری های اخیرِ مقاومت فلسطین با اشغالگران اسرائیلی شرایطی جنگی را در منطقه حکمفرما کرده است؛ رژیم اسرائیل هفتم اکتبر ۲۰۲۳ در یک غافلگیری تمام عیار بزرگترین شکست خود در ۷۵ سال گذشته و از زمان اشغال فلسطین را تجربه کرد؛ اتفاقی که در آن به اعتراف سران اسرائیل ۱۴۰۰ صهیونیست کشته، چند برابر این تعداد زخمی و صدها تن نیز به اسارت مبارزان فلسطینی درآمدند. این شکستی است که به باور بسیاری تحلیلگران جبران نخواهد شد و اسرائیل هرچند در واکنش به شکست فضاحت بار خود کشتار زنان و کودکان غزه با بمب های اهدایی آمریکا را آغاز کرد، اما دیگر نمیتواند اوضاع را به ایام قبل از این حمله بازگرداند!

آمار کشته شدگان مظلوم و محصور غزه که بیشتر آنها را کودکان و زنان بی گناه تشکیل میدهند تا این لحظه از ۵ هزار تن عبور کرده و تصاویر هولناک منتشر شده از آن خشم ملت های آزاده جهان را برانگیخته است.

امروز در حالی که مردم در سراسر دنیا به حمایت از فلسطینیان برخاسته و تظاهرات میکنند، دولت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نظیر انگلیس، آلمان و فرانسه تمام قد از کودک کشی رژیم صهیونیستی حمایت میکنند. در این میان تنها دولتی که حمایت های خود از مظلومان فلسطینی را در اشکال مختلف ادامه میدهد، دولت جمهوری اسلامی ایران است؛ کشوری که آمریکا و اسرائیل او را مقصر شکست های خود در منطقه میدانند.

نیویورک تایمز بیست و دوم اکتبر در گزارشی با عنوان " آمریکا سامانه های دفاع موشکی بیشتری به خاور میانه میفرستد" نوشت: بایدن به ایران هشدار داده تا به جنگ حماس علیه اسرائیل نپیوندد! آندرس مارتینز نویسنده این مطلب با اشاره به حضور ناو آیزنهاور در منطقه ی تحت اشراف سنتکام و بیانیه آمریکا در این خصوص مینویسد در صورت دخالت ایران، آمریکا و اسرائیل جبهه های جدیدی را باز میکنند؛ این در حالی است که آمریکایی ها از آغاز درگیری ها تا کنون بارها از نبود نشانه های دست داشتن ایران در این درگیری ها اعتراف کرده اند. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی نیز اخیرا با رد دست داشتن ایران در طراحی و اجرای حمله به اشغالگران، در یکی از سخنرانی های خود تصریح کرد این اتفاق مهم را فلسطینی ها رقم زده اند.  

با این وجود به نظر نمیرسد ایران اگر قصد دخالت داشته باشد، تهدیدهای آمریکا را مانعی جدی تلقی کرده و برای آن اهمیتی قائل شود. اسرائیل در حد و اندازه ای نیست که ایران رأساً بخواهد علیه‌اش اقدام نماید؛ اجزای مختلف مقاومت از جمله حزب الله لبنان، انصارالله یمن، مقاومت در عراق، سوریه و غیره به اندازه کافی برای برخورد با اسرائیل قدرت دارند و احتمالا در صورت نیاز به کمک حماس خواهند رفت.

به نظر می‌رسد ایران در صورتی به این جنگ ورود میکند که آمریکا نیز از آن طرف به کمک اسرائیل آمده باشد، و اِلّا جمهوری اسلامی نشان داده اسرائیل را به عنوان یک حریف واقعی جدی نمی‌گیرد. همانگونه که از گزارش نیویورک تایمز بر می آید، جبهه مقاومت آنقدر قوی است که بایدن حتی صهیونیستها را از جنگ با حزب الله لبنان نیز بر حذر داشته است؛ حال تصور کنید اگر ایران وارد معرکه شود چه اتفاقی خواهد افتاد.

آنچه مسلم است جمهوری اسلامی نه از تهدیدات آمریکا میترسد و نه از استقرار سامانه های دفاع موشکی یا گسیل ناو و افزایش تعداد تفنگداران آمریکایی در منطقه؛ یعنی اگر قرار به تقابل مستقیم باشد، همانگونه که قبلا نیز در حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق یا انهدام پهپاد گلوبال هاوک تردید نکرد، این بار هم در زدن ناوها و پایگاه های نظامی آمریکایی تردیدی به خود راه نخواهد داد.

ایران و متحدانش جغرافیای وسیعی از منطقه را در اختیار دارد و در طول سالها از دستیابی به پیشرفته ترین سلاح ها نیز بهرمند شده اند؛ این فرق میکند با آمریکایی که نهایتا با چند ناو و چند پایگاه استیجاریِ آسیب پذیر میخواهد با قدرت اول نظامی در منطقه مقابله نماید.

دوران ایجاد رعب و وحشت با لشکر کشی و حرکت دادن ناوها حداقل علیه ایران و متحدانش دیگر به سر آمده است؛ در غرب آسیا مردمان زیادی برای جنگ با اسرائیل و آمریکا لحظه شماری کرده و منتظر پیدا کردن فرصتی برای ورود به جبهه ها هستند؛ البته سرنوشت جنگ غزه بنا به عقیده برخی صاحبنظران، دورنمایی از اضمحلال اسرائیل و پایان اشغالگری آمریکا در آسیای غربی را نشان خواهد داد؛ به هر حال باید منتظر ماند و دید چه میشود!




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: