جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 1 آبان 1402     
واکنش به حکم مجازات نیلوفر حامدی و الهه محمدی

 روزنامه اعتماد، احکام صادره برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار بازداشتی را بررسی کرده است.

این گزارش را بخوانید:
 
* «نیلوفر حامدی و الهه محمدی مجموعا به 25 سال حبس محکوم شدند.» این خبری است که روز گذشته و 13 ماه پس از بازداشت این دو روزنامه‌نگار سرانجام روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. ابتدا خبرگزاری رسمی قوه قضاییه اعلام کرد: «شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب نیلوفر حامدی و الهه محمدی را در ۳ عنوان اتهامی مجرم شناخته و رای خود را صادر کرد.» و سپس سایر رسانه‌ها جزییات این خبر را منتشر کردند.
 
* کانال رسمی دستگاه قضایی همچنین فیلمی 30 دقیقه‌ای درخصوص فعالیت‌های این دو روزنامه‌نگار منتشر کرد که در آن فیلم با استناد به برخی گفت‌وگوهای شخصی این دو روزنامه‌نگار تلاش شده بود استدلالی برای صدور این احکام سنگین ارایه شود. بلافاصله پس از صدور این حکم بسیاری از فعالان سیاسی و حقوقدانان نسبت به این احکام واکنش نشان داده و آن را برخلاف اصول متعدد قانون اساسی ارزیابی کردند.
 
* بیشتر استدلال‌ها حول محور این واقعیت متمرکز شده بود که این روزنامه‌نگاران در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی فعالیت کرده‌اند و نباید به دلیل انجام وظیفه آنها را مجازات کرد. گروه دیگر از حقوقدانان هم اصل ارتباط با دولت متخاصم که مبنای صدور حکم قرار گرفته را زیر سوال برده و آن را مبتنی بر نظریه وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی بلاموضوع دانستند.
 
* اما دو حقوقدان کشورمان با بررسی عنصر مادی جرم، تفسیری از احکام صادره علیه الهه محمدی و نیلوفر حامدی ارایه کردند. صالح نقره‌کار با اشاره به اینکه رویه محاکم انقلاب در تلقی دولت متخاصم، مغایر قانون است به نقد این حکم نشستند. شیما قوشه هم با تاکید بر نظریه تفسیر وزارت خارجه در این خصوص که ایران در وضعیت جنگی با هیچ دولتی قرار ندارد، استدلال صدور این احکام را زیر سوال برد و ابراز امیدواری کرد که این احکام در مراحل بعدی قضایی نقض شوند.
 
* بنا بر حکم صادره، خانم الهه محمدی به اتهام «همکاری با دولت متخاصم امریکا به تحمل ۶ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضدامنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس» محکوم شد.
 
* دادگاه انقلاب نیلوفر حامدی را هم به اتهام «همکاری با دولت متخاصم امریکا به تحمل ۷ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس» محکوم کرد.
 
* همچنین، هر دو متهم خانم‌ها محمدی و حامدی باتوجه به اقدامات ضدامنیتی به عنوان مجازات تکمیلی به مدت دو سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محروم شدند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: