جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 8 شهريور 1394     
همکاری بیشتر شهرهای آسیایی در عرصه مدیریت، مهندسی و آموزش

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون شهردار تهران در افتتاحیه نشست دو روزه  تخصصی حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران آسیایی که به میزبانی شهرداری تهران در پایتخت کشورمان افتتاح شد، ضمن خیر مقدم به میهمانان داخلی و خارجی این نشست گفت: در سده اخیر حضور خودرو ها پیامد های منفی در پی داشته وتراکم و ازدحام ترافیک وآلودگی های زیست محیطی بخشی از عوارض حمل ونقل بر حیات شهری بوده وساکنان شهر ها ناچار به پذیرش این امر شده اند.

سید جعفر تشکر هاشمی در نشست دو روزه  تخصصی کمیته حمل و نقل ترافیک مجمع شهرداران آسیایی که به میزبانی شهرداری تهران در پایتخت برگزار شد، بیان کرد:بدون شک آسیا کاروان علم و فرهنگ جهان است و تاریخ کهن چند هزار ساله و وجود تمدن های بزرگ از غرب تا شرق این قاره پهناور شاهد این ادعاست. آسیا 60 در صد از جعمیت کل جهان را در خود جای داده و این جمعیت عظیم  شهرها را به عنوان مراکز فعالیت ها وتعاملات اقتصادی واجتماعی خود برگزیده به طوری که 65 تا 90 درصد فعالیت اقتصادی کشور های آسیایی در محدوه شهر ها اتفاق می افتد.

 وی با اعلام این که فعالیت بشر از ابتدای تاریخ تا امروز نیازمند تحرک و جابه جایی وبه عبارتی حمل ونقل است، تاکید کرد:البته در سده اخیر حضور خودرو ها پیامد های منفی در پی داشته وتراکم و ازدحام ترافیک وآلودگی های زیست محیطی بخشی از عوارض حمل ونقل بر حیات شهری بوده وساکنان شهر ها ناچار به پذیرش این امر شده اند.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که یکی از مهم ترین وظایف مدیران شهری کاهش این عوارض نا خوشایند است اظهار کرد:مسولان شهری با ایجاد شهر های پویا ،ایمن ، جذاب وپایدار برای زیست هرچه بهتر شهروندان باید اهتمام کنند ودر این مسیر سیستم حمل ونقل شهری باید سیستمی سازمان یافته منظم قابل اعتماد ومطلوب باشد.

تشکری هاشمی با طرح این سوال که چگونه باید ارتباط بین حمل ونقل شهری و محیط شهری وشهروندان را دوستانه تر کنیم ،تصریح کرد: قطعا پاسخ به این سوال تنها در ساخت راه های جدید وافزایش ظرفیت معابر موجود خلاصه نمی شود بلکه پاسخ گویی به تقاضای حمل ونقل عمومی را باید به مدیریت حمل ونقل تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه برای این منظور باید گذر از مدیریت عرضه کاهش تقاضای سفر وهدایت تمایل مردم به استفاده از مدهای حمل ونقل عمومی را در دستور کار داشته باشیم اضافه کرد:این هدف باا فزایش چشمگیر مطلوبیت حمل و نقل عمومی دست یافتی خواهد بود.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که این اقدامات توسعه و بهبود شرایط مدهای حمل ونقلی پاک به ویژه تردد پیاده ودوچرخه واستفاده از وسایل حمل ونقل برقی می تواند راه گشا باشد اضافه کرد:به صورت  خلاصه وبه عنوان اساسی ترین راهبرد اهداف ،اندیشه مدیران شهری  باید معطوف به شهر های انسان محور باشد.

تشکری هاشمی در تعریف شهرهای انسان محور تصریح کرد:شهر های انسان مدار شهر هایی هستند که در آن ها هدف زیست و جابه جایی آن ها در اولویت اول قرار دارد و جابه جایی خودروها در اولویت دوم است. البته برخی از شهرهای آسیایی گام های بلندی در این زمینه برداشته اند و به سیستم حمل ونقل مطلوب نزدیک شده اند.

وی با بیان این که برخی شهر ها بخشی از مسیر را پیموده اند وبخش دیگری هم در آغاز راه هستند اضافه کرد: یکی از اهداف این نشست به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانسته های شهرهای آسیایی است  تا با آموختن این تجارب بتوانیم تحول در سیستم حمل و نقل شهرهای این قاره را سرعت بیشتری ببخشیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که پیش بینی بررسی این  ساز و کاری برای کارشناسی دقیق تر تصریح کرد: شناسایی و ارائه راه کارها موفق شهرها برای حرکت در مسیر دست یابی به شهرهای انسان محور و هماهنگ با الگوی توسعه های پایدار از دیگر اهداف نشست مذکور است.

تشکری هاشمی با بیان این که به این منظور ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی شبکه محور در دستور کار قرار دارد تصریح کرد: در این پایگاه ایده ها اعتبارات واطلاعات برنامه های توسعه حمل ونقل شهری به اشتراک گذاشته می شود وپایگاه مذکور به محفلی به هم افزایی وهم سویی در اجرای سیاست های توسعه پایدار وحرکت به سمت شهر های انسان محودر تبدیل خواهد شد.

وی در پایان با تاکید براین که در این نشست دو روزه ضمن آشنایی با ساختار حمل و نقل برخی از شهرهای آسیایی و برخی از نهاد های بین المللی پیرامون سازو کار برای عملیاتی کردن ایجاد پایگاه اطلاعاتی فوق بحث وتبادل نظر می شود خاطر نشان کرد:ایجاد تعامل  بین شهر های آسیایی وشناسایی راهکار های گسترش همکار های اعضا با یک دیگر در سه عرصه مدیریت، مهندسی وآموزش از جمله مهمترین موضوعاتی است که در نشست تخصصی  کمیته حمل ونقل ترافیک شهرهای آسیایی مد نظر قرار خواهیم داد

در این نشست امیر جعفرزاده مدیرکل حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها گزارشی از وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران و سایر شهرهای کشور ارایه کرد و در ادامه نیز مرتضی خشایی پور، معاون مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با معرفی سامانه های حمل و نقلی شهر تهران، پیشرفت های چشمگیر حمل و نقل عمومی تهران را در قالب توضیحاتی ارایه داد.

در ادامه سیامک مقدم، نماینده برنامه اسکان بشر سازمان ملل  متحد در ایران جابجایی در شهرها را از منظر ایمنی مورد بررسی قرار دارد و لزوم تامین حمل و نقل و ایمنی را مورد تاکید قرار دارد.

هو شاینگ، معاون دبیرکل گوانجو نیز با معرفی ناوگان حمل و نقل شهری گوانجو و مقایسه آن با تهران از ویژگی های مشترک این 2 کلان شهر یاد کرد و لزوم استفاده از تجربیات این 2 شهر آسیایی را مورد تاکید قرار داد.

در ادامه جیک کنگ چان رییس سازمان شهروندان جهانی (wco) که مقر آن در هنگ کنگ قرار دارد، در ارتباط با حمل و نقل و ریلی و آبی و هوایی  و در مجموع حمل و نقل برون شهری توضیحاتی را ارایه داد و بر اهمیت حمل و نقل درون شهری به موازات سایر مدهای حمل و نقلی تاکید کرد.

در پایان نشست سیدغلامرضا شیرازیان، دبیر علمی جلسه با طرح اولویت ها و توصیه های مطرح شده در جلسه مذکور در خصوص متن بیانیه پایانی این نشست و مواردی که در لحاظ کردن در متن مذکور مورد تاکید اعضا قرار دارد، توضیح داد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: