جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 19 خرداد 1393     
حضورپلیس فتا درعملیات بین المللی پانجیا7

مهر: رئیس پلیس جرایم سایبری از اجرای عملیات پانجیا 7، با حضور ایران به منظور مقابله با قاچاق دارو و داروخانه های اینترنتی غیر مجاز خبر داد.

سردار کمال هادیانفر اظهار داشت:جامعه جهانی با محوریت سازمان اینترپل در خصوص مبارزه و پیشگیری از وقوع جرایم سایبری به این نتیجه رسیده است که با انعقاد تفاهم نامه ها و برگزاری نشست ها و اجرای عملیات مشترک برای همکاری های بین المللی نسبت به کاهش تهدیدات در عرصه های مختلف اقدام جدی کنند. یکی از این عملیات ها تمرکز برای خدمات پزشکی اینترنتی و داروهای تقلبی در دنیا است.با ورود خدمات پزشکی و دارویی به فضای مجازی و اینترنت مجرمان نیز با سوء استفاده از فرصت پیش آمده اقدام به فروش داروهای غیر مجاز و تقلبی به صورت آنلاین می کنند.

 رئیس پلیس جرایم سایبر افزود: سازمان اینترپل با درک اهمیت این موضوع وتأثیرات سوء آن بر سلامت و بهداشت عمومی به مقابله با این پدیده بر آمده است و از سال 2008 با حضور 8 پلیس سایبری از کشورهای مختلف شروع شد.از آن سال به بعد هرساله و در هفته ای به نام اقدام در اینترنت،عملیاتی جهانی را که معروف به پانجیا است برای مبارزه با فروش آنلاین داروهای تقلبی و غیرمجاز با حضور پلیس های سایبری در فضای مجازی کشورهای عضو سازمان اینترپل برگزار می کنند.

به گفته هادیانفر، سازمان جهانی گمرک دارویی، انجمن دارویی بین المللی، موسسه امنیت دارویی یوروپل و سازمان های دیگر نیز در این عملیات بین المللی شرکت دارند.

وی با اشاره به اهداف اجران این عملیات گفت:هدف از انجام این عملیات کشف محصولات تقلبی و غیر مجاز، مسدود کردن وب سایت های متخلف، جلوگیری از فعالیت تجاری غیر قانونی، افزایش آگاهی عمومی از خطرات خرید و مصرف محصولات دارویی و پزشکی از وب سایت های غیر قانونی، شناسایی تولید وتوزیع کنندگان محصولات دارویی تقلبی و غیر قانونی و شناسایی شبکه های جنایی فعال در این حوزه و ارتقای همکاری های بین المللی در خصوص مبارزه با فروش آنلاین داروهای غیر مجاز و تقلبی است.

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه هفتمین عملیات بین المللی پانجیا امسال برگزار شد، تاکید کرد:  این عملیات با حضور 200 سازمان اجرایی و 111 کشور جهان برگزار شد و در آن شبکه های جنایی مورد هدف قرار گرفتند. با اجرای این عملیات فعالیت هزاران داروخانه اینترنتی متوقف و  دستگیری تعدادی زیادی از مجرمان در سطح جهان و کشف داروهای غیر مجاز به ارزش 36 میلیون دلارشد. با توجه به مشارکت 111 کشور در عملیات سایبری مشترک شاید بتوان گفت این عملیات یکی از بزرگترین
عملیات های جهانی است.

هادیانفر در مورد جزییات کشفیات این عملیات گفت: در خصوص کشف داروخانه  غیر مجاز اینترنتی و داروها و خدمات تقلبی در این عملیات می توان به داروهای خاص و سرطانی ،داروهای جنسی،مکمل های غذایی و داروهای لاغری ورژیمی اشاره کرد.

وی ادامه داد:پلیس ایران نیز همپای با جامعه جهانی و کشورهای عضو سازمان اینتزپل همواره حضور فعالی در عملیاتهای پانجیا داشته است و پلیس فتا با توجه به وظایف ذاتی و محوله به عنوان نماینده ایران از سال 2011 هر ساله از سویایران در این عملیات شرکت می کند.

به گفته وی، پلیس فتا در طول حضور خود توانسته است با فعالیت های شبانه روزی در گام اول بیش از 8022 سایت داخلی و خارجی را شناسایی کند که پس از بررسی کارشناسان این پلیس 52درصد  سایت ها مربوط به سایر کشورها  یا دارای مجوز بوده اند و در نهایت 48 درصد مابقی شناسایی شدند که در این عملیات 53 هزار و 420عدددارو  به ارزش پنج میلیارد  و 942 میلیون ریال توقیف شد.

هادیانفر افزود:در این رابطه 111 متهم نیز دستگیر و سایت های آنها مسدود و متهمان به مرجع قضایی تحویل داده شدند.

رئیس پلیس فتا با انتقاد از برخی سازمانهاافزود: نکته حائز اهمیت این است که مسئولان  بهداشت و درمان، گمرک و سایر سازمان های مسئول باید بر اساس الگوهای جهانی در عملیات پانجیا نقشی جدی تری را ایفا کنند.پلیس فتا در این عملیات در کشور تنها عمل کرده است.

وی اضافه کرد:  باید تلاش کنیم سازمان های مسئول داخلی که در پیشگیری و مقابله با خدمات پزشکی غیر مجاز و داروهای تقلبی نقش به سزایی در کشور با مسئولیت و وظایف خود مسئولانه تر عمل کنند. بهداشت و سلامت جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است.

هادیانفر با اشاره به کوچ مجرمان به فضای سایبر گفت:همان طوری که همه مردم و مسئولان کشور مطلع هستند با توسعه فناوری و اطلاعات و زیر ساخت های کشور ها، مجرمین هم سعی کردند که در کوچ سازمان یافته ای بطور جدی وارد عرصه سایبری شوند و از فرصت های سرشار فضای مجازی سوء استفاده کنند.

وی تأکید کرد:امیدواریم وزارت بهداشت درمان و سازمان گمرک در عملیات های بعدی همگام با پلیس وارد عرصه عملیات پیشگیری و مبارزه شوند زیرا در این گونه عملیات ها نقش این سازمان ها در پیشگیری اجتناب ناپذیر است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: