جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 29 مرداد 1394     
با اطمینان خاطر شنا کنید

باشگاه خبرنگاران: شنا کردن در استخر آن هم در فصل گرما تنها زمانی لذت بخش است که با رعایت مسائل بهداشتی از بیماری‌های پوستی جلوگیری کنید.

علیرضا تقی زاده متخصص پوست و مو گفت: از شایع ترین بیماری‌هایی که در استخر منتقل می‌شوند بیماری‌های پوستی، عفونت‌های پوستی، حساسیت‌ها و به ویژه قارچ‌های پوستی هستند. در واقع زمان نفوذ ویروس‌ها هنگامی است که پوست خیس می‌شود و منافذ پوست باز می‌شوند عوامل قارچی از پوست افراد مبتلا در آب استخر جدا می‌شود و روی بدن افراد دیگر می‌نشیند.

وی افزود: برخی افراد مستعد هستند و برخی افراد به طور ژنتیکی در برابر قارچ‌ها مقاوم هستند البته اشخاصی که به بیماری‌های ضعیف کننده‌ی سیستم ایمنی مبتلا هستند مثل لوپوس، قند، کم خونی که همراه است با مصرف داروهای کورتونی و.... به سادگی به این عوامل قارچی مبتلا می‌شوند.

شایع ترین قارچ پوستی که از استخر با آب آلوده منتقل می‌شود قارچ تینا‌و‌رسیکولر است که به صورت ضایعات سفید، قهوه‌ای تیره، قهوه‌ای روشن وغیره دیده می‌شود هنگامی که بدن تعرق می‌کند این عارضه شدیدتر می‌شود.

قارچ‌ها عموما در نواحی چین و چروک خورده پوست مثل لای انگشتان پا، کشاله ران و زیر بغل ایجاد می‌شود.

وی افزود: البته قارچ‌های عامل کچلی کمتر از راه استخر شیوع پیدا می‌کنند‌.

این متخصص پوست افزود: بیماری‌های باکتریایی ناشی از آب استخرها، در روی پوست انسان نسبت به بیماری‌های قارچی و انگلی و ویروسی کمتر هستند‌.

عوارضی که در بلند مدت پوست را فرسوده می‌کنند
این متخصص پوست در خصوص عوارضی که در بلند مدت ایجاد می‌گردد، گفت: خشکی پوست در شناگرانی که مدت زمان طولانی شنا می‌کنند ایجاد می‌گردد در ضمن آن دسته از افرادی که بعد از حمام بدن خود را با صابون می‌شویند بیشتر در معرض این عارضه هستند برای این مشکل استفاده از روغن حمام پس از شنا توصیه می‌شود.

برای برخی افراد نیز عکس این موضوع اتفاق می‌افتد و یعنی دچار افزایش چربی در پوست می‌شوند در این حالت استفاده از صابون‌های پاک کننده‌ی چربی در پوست مناسب نیست زیرا عارضه را تشدید می‌کند بلکه در این مورد فرد باید از کرم‌های آنتی بیوتیک استفاده کند.

وی در پایان گفت: استفاده از کلاه شنا، عینک‌های شنای استاندارد، وسایل شخصی مایو و حوله تمیز، استفاده از لوسیون‌های ضد آفتاب و کرم‌های آنتی بیوتیک و نیز استفاده از مجموعه‌های ورزشی مورد اعتماد از بروز این مشکلات جلوگیری خواهد کرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: