جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 24 مرداد 1394     
برای حفظ سلامتی هیچگونه سمپاشی شیمیایی درخصوص مگس سفید را جایز نمی دانیم

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با تاکید بر اینکه به منظور حفظ سلامتی شهروندان و پیشگیری از مخاطرات زیست محیطی هیچگونه سمپاشی با سموم شیمیایی خطرناک در خصوص مگس سفید را جایز نمی دانیم، گفت: آفت سفید بالک هیچگونه خطری برای انسان از نظر ایجاد یا انتقال بیماری ندارد.

علی محمد مختاری ، با اشاره به اینکه مگس سفید نوعی آفت گلخانه ای و مزارع جالیزی است، افزود:  در سال 1393  استفاده بی رویه کشاورزان مزارع نواحی جنوب و بخصوص جنوب غربی پایتخت از سموم شیمیایی باعث شد حشراتی از قبیل زنبورهای شکارگر که دشمنان طبیعی این آفت هستند از بین بروند و تعداد سفیدبالک ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این روند باعث افزایش ناگهانی جمعیت سفیدبالک و در نتیجه ورود آن ها به فضای سبز شهری شد، خاطرنشان کرد: سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران اقدامات کنترلی خود را در قالب مدیریت تلفیقی آفات (IPM) ) از جمله جمع آوری بقایای گیاهی به ویژه برگ های خشک درختان توت که احتمال گذران دوره استراحت زمستانی آفت بر روی آنها وجود دارد را در دستور کار قرار داده است.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به روغن پاشی درختان و کانون های آلوده به منظور از بین بردن فرم زمستان گذران آفت با روغن های پارافینی بی ضرر گفت: همچنین پایش مستمر جمعیت آفت در مناطق مختلف شهری توسط کارشناسان گیاه پزشکی، آبشویی های مستمر و منظم درختان به منظور کاهش جمعیت آفت، نصب تله های چسبنده همانند نوار و کارت های زرد رنگ، جهت جذب آفت و خارج کردن هزاران مگس سفید چسبیده به آنها از فضای شهری به مرحله اجرا گذاشته شد و این در حالی بود که این اقدامات با تعویض دوره ای این نوارها و ابلاغ دستورالعمل کنترل تلفیقی به تمامی مناطق شهرداری تهران از سال 93 آغاز شده بود.

وی در خصوص اینکه از بهار امسال نیز کمیته ای مشترک از نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات گیاه پزشکی کشور، اساتید دانشگاهی، سازمان محیط زیست و سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران به منظور کنترل آفت تشکیل شد، ادامه داد: به طور مستمر بازدیدهای میدانی و جلسات مشترک جهت ارایه راهکارهای لازم برگزار گردیده و همچنین برپایی جلسات هم اندیشی گیاه پزشکی به منظور ایجاد تعامل و هماهنگی بین مناطق مختلف شهرداری تهران جهت کنترل آفت مذکور به صورت منظم در جریان است.

مختاری با تاکید بر اینکه به منظور حفظ سلامتی شهروندان و پیشگیری از مخاطرات زیست محیطی هیچ گونه سمپاشی با سموم شیمیایی خطرناک را جایز نمی دانیم، خاطر نشان کرد: در صورت افزایش جمعیت آفت در مکان های خیلی آلوده با استفاده از سموم گیاهی همچون پالیزین (از روغن نارگیل)، نیم آزال (از درخت چریش) و ماترین( از گیاه سوفورا یا تلخ بیان) نسبت به سم پاشی اقدام خواهد شد.

وی در خصوص اینکه سیکل زندگی آفت به صورتی است که شکل بالغ آن از اواسط مردادماه به بعد و تا زمان سرد شدن هوا بصورت حشرات پروازی در می آید، اظهار کرد: به همین دلیل است که شهروندان متوجه حضور آفت می شوند اما به دلیل اقدامات پیشگیرانه، جمعیت آنها نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بسیار کمتر است، به طوریکه در سال آینده نیز با سیر نزولی تعداد این حشرات روبرو خواهیم بود.

وی درباره اینکه شهرداری تهران اقدامات کنترلی خود را از طریق ادارات فضای سبز مناطق به صورت رایگان ارایه می کند، یادآور شد: طی این  اقدامات  مشاوره، توزیع نوار و کارت زرد رنگ و سموم گیاهی در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه  آفت مذکور هیچگونه خطری برای انسان از نظر ایجاد یا انتقال بیماری نخواهد داشت، اذعان کرد: مگس سفید تاکنون خسارتی به فضاهای سبز شهری نیز ایجاد نکرده است.

مختاری با توجه به اینکه مشاهده شده سفید بالک از نظر علم حشره شناسی گونه جدیدی است، گفت:  شهرداری تهران با همکاری مرکز تحقیقات گیاه پزشکی کشور بررسی سیکل زندگی آفت را نیز در قالب طرح تحقیقاتی به اجرا گذاشته است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: