جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 23 مرداد 1394     
با وجود تأثير كمتر بنزين سوپر بر آلودگي محيط زيست؛
تنها 4 درصد رانندگان ایرانی بنزين سوپر مي‌زنند

بر اساس گزارشات شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از مجموع 533 ميليون ليتر بنزين مصرفي در كشور در هفته منتهي به 16 مرداد، تنها 20 و نيم ميليون ليتر بنزين سوپر مصرف شده كه كمتر از 4 درصد كل بنزين مصرفي را شامل می شود.

به گزارش گروه اخبار حمل و نقل شهری شهرداری نیوز :يك كارشناس برنامه‌ريزي شهري با اعلام اين كه تنها كمتر از 4 درصد رانندگان ایرانی از بنزين سوپر استفاده مي‌كنند، گفت: اين در حالي است كه بنزين سوپر در مقايسه با بنزين معمولي، تأثير به مراتب كمتري بر توليد انواع آلاينده‌هاي هوا و آلودگي محيط زيست بر جاي مي‌گذارد.

شهرام جباري‌زادگان يكي از اصلي‌ترين دلايل عدم استفاده رانندگان از بنزين سوپر را تفاوت 200 توماني قيمت آن با بنزين معمولي دانست و افزود: بنزين سوپر با افزودن موادي به مخلوط سوخت، اكتان بالاتري نسبت به بنزين معمولي دارد و در مقابل اشتعال اين مخلوط قبل از جرقه زدن شمع مقاومت كرده و موجب آرام‌تر سوختن بنزين مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه عدد اكتان در كشور ما براي بنزين معمولي بين 75 تا 80 و براي بنزين سوپر بین 90 تا 95 است، اظهار كرد: براي خودروهايي چون پژوي 405 كاربراتوري و پرايد كه اكتان بنزين معمولي براي آن‌ها كم و اكتان بنزين سوپر براي آن‌ها زياد است، تركيب كردن بنزين سوپر و معمولي می¬تواند روش مناسبي باشد.

جباري زادگان با بيان اين كه به اين منظور با پر كردن 50 درصد باك با بنزين سوپر با اكتان 95 و 50 درصد باك با بنزين معمولي با اكتان 75، بنزيني با اكتان 85 خواهيم داشت، تصريح كرد: اكتان بالاتر از حد لازم براي خودروهاي مذكور باعث هدر دادن پول و اكتان پايين¬تر نيز موجب خودسوزی سوخت و آسيب به موتور خودرو مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه در خودروهاي با تكنولوژي جديد، هيچ ‌گاه باك خودرو نبايد تا انتها پر شود و به محض قطع نازل پمپ بنزين بايد زدن بنزين كه باعث آسيب به موتور خودرو می¬شود متوقف گردد، اظهار كرد: همچنين از خالي شدن باك تا انتها كه باعث ورود آشغال كف باك به درون سيستم سوخت‌رساني مي‌شود و در برخي خودروها باعث گرماي پمپ بنزين مي‌شود نیز باید اجتناب كنيم.

جباري‌زادگان با بيان اين كه در حال حاضر بنزين سوپر با استفاده از پالايش ويژه توليد مي‌شود و تركيبات اكسيژنه به جاي سرب در آن مورد استفاده قرار می¬گیرد، تصريح كرد: تركيبات اين بنزين عمدتاً از هيدرو كربن‌هاي سبك مايع تشكيل شده و ويژگي بارز آن، عدم استفاده از تركيب سوخت به عنوان بالا برنده عدد اكتان یا همان شاخص آرام‌سوزي است.

اين كارشناس برنامه‌ريزي شهري در پايان با تأكيد بر اين كه مواد آلاينده از جمله گوگرد، تركيبات حلقوی آروماتيك و بنزن به عنوان فرآورده‌هاي شيميايي و MTBE كه يك ماده آلي مصنوعي اكسيژن‌دار است كه جايگزين سرب شده، بايد تا جاي ممكن از تركيبات بنزين حذف شوند، خاطرنشان كرد: افزودن به عدد اكتان و افزايش درجه آرام‌سوزي بنزين، علاوه بر بهبود عملكرد موتور خودرو باعث كاهش مصرف سوخت شده و در نتيجه تأثير به مراتب كمتري بر آلودگي محيط زيست بر جاي مي‌گذارد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: