جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 17 مرداد 1394     
توصیه‌ برای استفاده صحیح کولرگازی

باشگاه خبرنگاران: امروزه با گرم شدن کره زمین و البته گرم تر شدن فصل تابستان حتی در مناطقی که زمستان های برفی دارند، وجود کولر در خانه ها ضروری به نظر می رسد. از میان دو نوع کولر پرکاربرد در ایران، کولر گازی در بین تاسیسات برودتی از جایگاه خاصی برخوردار است.

زیرا به سرعت از گرمای محیط می کاهد. تاسیسات برودتی سهمی حدود 26 درصد از کل مصرف برق بخش خانگی را به خود اختصاص می دهند. این سهم در شرایط آب و هوایی متفاوت و با توجه به نوع وسیله مورد استفاده می تواند متغیر باشد. نحوه کارکرد کولر ها با توجه به آبی و گازی بودن متفاوت است

برای خرید یک کولر گازی مناسب، باید به نکات مختلفی توجه کرد. برخی از آنها را می توانید در ادامه بخوانید و برخی دیگر را حتماً فروشنده به شما خواهد گفت. تنها می ماند حساسیت شما نسبت به نکات مهم که مسئله ای شخصی است و اگر کسی به توصیه ها توجه نکند، مقصرخود اوست.

فاکتور های اولیه
فاکتور های کلی برای خرید کولر گازی و استفاده بهینه از آن، شامل نکات زیر است :

متراژ محل مورد نظر
تعداد پنجره ها
ساعات استفاده از کولر گازی
تعداد افراد ساکن در محیط اطراف کولر گازی
کاربری مکان

انواع کولر گازی
کولر گازی موجود در بازار ایران معمولا در پنج مدل زیر هستند :

کولر گازی اسپلیت تک پنل
کولر گازی اسپلیت چند پنل ( مولتی اسپلیت )
کولر گازی اسپلیت کنجی
کولر گازی پرتابل
کولر گازی پنجره ای
کولر گازی ایستاده
کولر گازی اسپلیت کنسولی، سقفی زمینی
کولر گازی اسپلیت سقفی کانالی( Ceiling Concealed Duct )
کولر گازی اسپلیت کانالی ( Ducted Split )
سیستم های پیشرفته ( VRF , MDV , DVM)

اطلاعاتی که باید درباره یک کولر گازی داشته باشید عبارتند از:

توان گرمایش وسرمایش هر پنل
 نوع کمپرسور کولر گازی
الف : سیلندر پیستونی مخصوص هوای معتدل
ب: سیلندر پیستونی ( تروپیکال ) مخصوص هوای استوائی
ج : روتاری مخصوص هوای معتدل
د : روتاری ( تروپیکال ) مخصوص هوای استوائی

نکات مهم

به بازار بروید. همچنین پیش از آنکه یک مارک خاص را انتخاب کنید و یا بدون هیچ انتخابی به بازار بروید. در مورد ویژگی ها و مشخصات فنی انواع کولر گازی اطلاعاتی کسب کنید. اگر بدون آگاهی کافی راهی بازار شوید، تنها سر در گمی برایتان حاصل می شود، پس اولین کاری که باید کرد. کسب اطلاعات است.

به خاطر داشته باشید که سخن دوستان و فامیل و آشنایان و یا حتی شایعات، شاید درباره کیفیت غذای یک رستوران مرجع خوبی باشد، اما قطعاً نمی توان به این گونه سخنان، درباره کولرگازی اطمینان کرد. توجه داشته باشید که شما قرار است بیش از 500 هزار تومان پول خرج کنید. پس اطلاعات لازم را از مرجع مطمئن کسب کنید.

توجه داشته باشید که همیشه انتخاب یک مارک مشهور همه چیز نیست. همچنین پرداخت پول زیاد هم ملاک نیست، مهم این است که کولر گازی خوبی بخرید.

درانتخاب نوع وقدرت یک کولر گازی ابعاد اتاق شما بسیار مهم است .گاهی شما برای یک اتاق کوچک کولر گازی با قدرت بالایی خریداری می کنید و بعد مجبور هستید که همیشه آن رادر حالت کم قرار دهید ویا از شدت سرمایش اذیت شوید . درآن هنگام شما پول خود را دور ریخته اید.
توجه داشته باشید که کولر گازی های دیواری یک دستگاه خارجی هم دارند. پس به هنگام خرید این نوع کولر گازی ها به جایی که دستگاه خارجی باید قرار گیرد و نحوه ارتباط ان با دستگاه داخلی هم توجه کنید.

نکته مهم در کولرهای گازی ظرفیت سرمایشی آنها است. ساده ترین کار برای دانستن این نکته و هماهنگ کردن ان با ابعاد اتاق، یک تماس تلفنی با شرکت سازنده و یا فروشنده کولر گازی است. کارشناسان این شرکت ها شما را راهنمایی می کنند. واحد اندازه گیری قدرت دستگاه اسپلیت با بی تی یو محاسبه می گردد.

موتور برخی کولر های گازی برای مناطق جغرافیایی ساخته شده اند .مثلا برخی از آنها ویزه مناطق گرم ومرطوب هستند که قیمت بالا تری دارند، مانند کولر های گازی با کمپرسور پیستونی تروپیکال. اگر شما در جایی مثل مشهد زندگی می کنید نیازی به این گونه کولر ها ندارید .پس قبل از خرید، نوع استفاده را تعیین کنید تا دچار ضرر نشوید.

برق مصرفی کولر گازی های پنجره ای 2 برابر کولر گازی های اسپلیت است. اگر با حوصله و تحقیق کولر گازی را انتخاب کنید - حتی اگر کمی گران تر باشد که رده برق مصرفی آن A باشد، در طول چند سال این مبلغ از پرداخت قبض جبران خواهد شد.

کولر های گازی که به صورت قاچاق وارد شده اند، سریال ساخت دستگاه با تیغ از روی کارتون بریده شده ویا مخدوش است و فاقد گارانتی هستند. البته که کمی ارزان تر اند ولی خرید آنها یعنی ریختن پول در جوی آب ! پس کولر گازی بدون ضمانت نامه نخرید.

مواظب هزینه های پنهان بعد از خرید کولرگازی باشید. نصب اکثر کولر گازی ها رایگان است ولی هزینه هایی مانند لوله،آهنگری و ... برعهده خریدار است .همچنین گاهی از مواقع قیمت قطعات یدک و دستمزد خدمات بعد از فروش شرکت ها، از خود کولر گازی خریداری شده بیشتر است.

استفاده از مواد ضدزنگ در کولر گازی های اسپلیت باعث طولانی شدن عمر دستگاه وشبکه کندانسوز و تبادل سریع گرما وسرما می شود ودر کاهش مصرف برق و راندمان نهایی تاثیر متقابل دار.

در بعضی از کولرهای گازی اسپلیت علاوه بر سرمایش ، گرمایش زا نیز هستند، و از شیربرقی یا المنت استفاده شده که شیربرقی عملکرد و مصرف برق کمتری نیز دارند.

توصیه هایی برای استفاده صحیح کولر گازی

بزرگترین عامل گرم شدن اتاقها معمولاً آفتاب است. این گرما به سرعت از راه شیشه و پنجره ها و به آهستگی از طریق دیوارهای خارجی و سقف به اتاق تحمیل می شود. با استفاده از موارد ذیل می توان مقدار گرمایش تحمیلی را کاهش داد.
 استفاده از پرده یا کرکره داخلی
استفاده از سایبان
استفاده از شیشه های رفلکس
عایق کاری سقف و دیوارهای خارجی اطراف محل نصب کولر گازی

بار سرمایی هوای نفوذی ممکن است بسیار زیاد باشد. باز بودن پنجره باعث می گردد که بخش عمده ای از توان کولر گازی صرف خنک کردن بیهوده هوای گرم ورودی شود که این سبب افزایش مدت کار کمپرسور و فرسودگی زود هنگام آن گردد. ضمن اینکه اتاق هم به نحو مطلوب خنک نمی شود.

اگر درهای داخلی هم باز باشند کولر گازی به جای خنک کردن فقط یک اتاق در واقع باید چندین فضا را خنک کند.

سرد کردن اتاق بیش از حد لزوم، ضمن اینکه از نظر بهداشتی صحیح نیست موجب افزایش مصرف برق و فرسایش بیهوده دستگاه می شود. با در نظر گرفتن موارد فوق جهت محاسبه سریع و سرانگشتی سایز کولر گازی را انتخاب کنید .



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: