جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 11 مرداد 1394     
طرح ترافیکی محدوده کم انتشار به عنوان جایگزین طرح های زوج و فرد

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر ایجاد بسترهای لازم برای اجرای طرح ترافیکی محدوده کم انتشار (LEZ) در پایتخت گفت: نبود زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مناسب از جمله موانع اصلی برای اجرای این طرح ترافیکی در تهران است.

سرهنگ مراد مرادی در تشریح روند اجرای طرح ترافیکی محدوده کم انتشار افزود: طرح ترافیکی محدوده کم انتشار به عنوان جایگزین طرح های زوج و فرد و محدوده ترافیکی شهر تهران توسط شهرداری تهیه و ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه کلیات اجرای طرح محدوده کم انتشار در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده گفت: طرح LEZ به معنی منطقه کم انتشار آلایندگی های زیست محیطی است که در شورای عالی ترافیک مطرح شده است.

سرهنگ مرادی هدف از اجرای این طرح را بهبود کیفیت هوای تهران عنوان کرد و گفت: در این طرح خودروهایی که آلایندگی بیشتر از حد مجاز دارند اجازه تردد در مناطق شلوغ و آلوده شهر( منطقه کم انتشار) را نخواهند داشت بدین معنی که دسترسی خودروها به منطقه طرح زوج و فرد بر اساس میزان تولید آلاینده خودرو تعیین می شود.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به تاریخچه اجرای این طرح در اروپا تصریح کرد: این طرح در 11 کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله انگلستان اجرا و عملیاتی شده است.

وی سطح تکنولوژی تولید، سن و معاینه فنی سالیانه خودرو را عوامل موثر و معیارهای تعیین شده برای اخذ مجوز ورود به محدوده کم انتشار عنوان کرد.

سرهنگ مرادی با اشاره به اینکه معاینه فنی یکی از مولفه های اصلی اجرای طرح 'LEZ' محسوب می شود افزود: درحال حاضر تجهیزات و زیرساخت های مناسب نرم افزاری و سخت افزاری(یک مرکز جامع و مرتبط با پلیس) برای کنترل منطقه ای و متمرکز سلامت فنی خودروها در تهران وجود ندارد که این امر مانع از رصد خودرو هایی فاقد معاینه فنی در پایتخت می شود.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت به چهار گروه تعریف شده در استاندارد های طرح محدوده کم انتشار اشاره و تصریح کرد: چهار گروه قرمز، سبز، زرد و آبی شاخصه های شناسایی خودروها در این طرح هستند که در ایران تنها سه گروه سبز، زرد و قرمز کارایی دارند.

به گفته وی، دراین طرح خودروها براساس میزان آلایندگی به چهار دسته قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم می شوند که هر کدام از این دسته خودروها دارای لایه های کیفیت متفاوت هستند.

وی با اشاره به استاندارد های بین المللی در تشخیص گروه بندی این رنگ ها افزود: خودروهایی که در گروه قرمز قرار می گیرند فاقد معاینه فنی بوده و میزان انتشار آلایندگی آن ها بالاتر از حد استاندارد است و این خودرو ها به دلیل سن فرسودگی بالاتر از حد مجازی که دارند اجازه تردد در محدوده طرح را ندارند.

سرهنگ مرادی گفت: خودروهای که دارای استاندارد یورو 2 و یا پایین تر از آن هستند در گروه زرد طرح محدوده کم انتشار قرار می گیرند.

وی موتور سیکلت های بنزینی و کاربراتوری و وانت بارهای بنزینی را هم در این دسته بندی قید کرد و افزود: در شهر تهران یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در گروه زرد قرار می گیرند که این خودروها اجازه تردد در محدوده طرح ترافیک یا همان هسته مرکزی شهر را ندارند.

سرهنگ مرادی در خصوص معیار دسته بندی گروه سبز این طرح نیز گفت: خودروهایی که دارای استاندارد آلایندگی یورو 2 به بالا هستند در طبقه رنگی سبز قرار می گیرند که این خودروها به جز بخش کوچکی از سطح معابر تهران، در سایر بخش های پایتخت مجاز به تردد هستند.

به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، حدود 500 هزار دستگاه خودرو در شهر تهران به عنوان خودروهای دارای استاندارد یورو 2 در گروه سبز طرح محدوده کم انتشار قرار می گیرند.

وی در خصوص خودروهای گروه آبی طرح محدوده کم انتشار نیز گفت: این گروه خودروهای برقی دارای استاندارد یورو 4 و یورو 5 هستند که به دلیل آلایندگی بسیار کم مجاز به تردد در تمامی معابر شهر می باشند.

سرهنگ مرادی درعین حال تصریح کرد: این گروه به دلیل نبود خودروهای برقی و همچنین دارای استانداردهای مورداشاره، در سطح کشور کارایی ندارد.

* ایجاد زیرساخت ها لازمه اجرای طرح ترافیکی محدوده کم انتشار

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ نبود زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مناسب را از موانع اصلی اجرای طرح LEZ عنوان کرد و افزود: هنوز ارتباطی بین مراکز معاینه فنی خودرو و پلیس راهور وجود ندارد، در عین حال نبود بانک اطلاعات جامع خودرو نیز یکی از چالش های مهم در راستای اجرای این طرح است.

وی به لزوم تجهیز مراکز معاینه فنی برای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: ارتقا سطح استاندارد 11مرکز معاینه فنی خودرو فعال در تهران از یورو 2 به یورو 4 لازمه اصلی اجرای این طرح در پایتخت است.

مرادی در خصوص موتور سیکلت ها و برنامه های اجرایی این طرح گفت: هنوز ساز و کار مناسبی برای سامان دهی موتور سیکلت ها در طرح ال ای زد پیش بینی نشده است.

وی وجود موانع قانونی در طرح ال ای زد را یکی دیگر از مشکلات اجرای این طرح عنوان و تصریح کرد: عمر مفید خودرو ها در اروپا حداکثر 5 سال است این درحالی است که خودورهای تولید داخل تا 5 سال از انجام هرگونه معاینه فنی معاف هستند.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ نبود مراکز شارژ خودروهای برقی و همچنین موضوع تولید سوخت استاندارد مطابق با یورو 4 و 5 را از دیگر مشکلات موجود در زمینه اجرای طرح محدوده کم انتشار عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران افزود: حدود 30 درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران معادل دو هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند که نوسازی کامل ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران از نیازهای اصلی برای اجرای طرح محدوده کم انتشار است.

سرهنگ مرادی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده را مناسب ترین گزینه برای شروع این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: 17 هزار دستگاه تاکسی معادل 20 درصد مجموع ناوگان تاکسیرانی شهر تهران بیش از 10 سال عمر دارند.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ نداشتن پیوست فرهنگی و اجتماعی منطبق با واقعیت های زندگی مردم در طرح ترافیکی محدوده کم انتشار را از دیگر موانع اصلی در راستای اجرای این طرح ذکر کرد و اظهار داشت: اجرای این طرح فشار مضاعفی را بر طبقات متوسط جامعه تحمیل می کند.

سرهنگ مرادی با بیان اینکه طرح محدوده کم انتشار از جمله طرح های موثر و مناسب برای رفع مشکلات ترافیکی و زیست محیطی شهر تهران است، گفت: اجرای موفق و موثر این طرح نیازمند تامین و ایجاد امکانات و زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری است که اجرای این طرح بودن توجه به این موضوع مهم فاقد اثربخشی لازم خواهد بود.

به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، این طرح باید به صورت مرحله ای و با هماهنگی و همکاری جامع و کامل مجموعه مدیریت شهرداری و پلیس راهور اجرایی و عملیاتی شود.

براساس طرح محدوده کم انتشار( LEZ)، خودروها براساس میزان آلایندگی به چهار دسته قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم می شوند که هر کدام از این دسته خودروها دارای لایه های کیفیت متفاوت هستند.

قرار است این طرح به عنوان جایگزین طرح های ترافیکی فعلی در سطح تهران و دیگر کلانشهرهای کشور اجرا شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: