جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 10 مرداد 1394     
دمیرتاش اولین قربانی اردوغان

تسنیم: رسانه‌های ترکیه گزارش دادند دستگاه قضایی این کشور، پنجشنبه تحقیقات علیه «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها را آغاز کرده است. به نظر می‌‌رسد این اقدام قضایی علیه دمیرتاش، در چارچوب تلاش‌های «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه برای به شکست کشاندن جریانی باشد که باعث شکست حزب حاکم «توسعه و عدالت» در کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان شد.

خبرگزاری «آناتولی» گزارش داد دادستانی دیاربکر تحقیقات علیه دمیرتاش، رهبر بزرگ‌ترین حزب حامی کُردها را به اتهام «اختلال در نظم عمومی» و «تحریک به خشونت»، آغاز کرده است.

این در حالی است که اردوغان پیشتر تهدید کرد که مصونیت سیاسیونی که در با شبه‌نظامیان کُرد در ارتباط باشند، لغو می‌شود.

این پرونده اتهامی دمیرتاش درباره قضیه‌ای است که ماجرای آن به اکتبر 2014 همزمان با حملات ارتش به حزب کارگران کردستان و بازداشت فعالان کُرد برمی‌گردد. آن زمان، دمیرتاش این اقدام را تلاش اردوغان برای انتقام از پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی که در ماه مه برگزار شد، توصیف کرده بود.

در صورتی‌که اتهام رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها در نقش داشتن در تظاهرات خشونت‌آمیزی که به کشته شدن 34 تن از جمله دو پلیس منجر شد، ثابت شود دمیرتاش به 24 سال زندان محکوم می‌شود. فراخوان برگزاری این تظاهرات اعتراضی به عدم حمایت آنکارا از کُردها در قبال داعش را حزب مزبور داده بود.

بعد از انفجار خونین «سوروچ» در 20 جولای که به کشته شدن شماری از فعالان کُرد منجر شد، ارتش ترکیه حمله هوایی علیه گروه تندروی داعش در سوریه را که مسئول این انفجار بودند، آغاز کرد و سپس مواضع شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در مناطق مرزی ترکیه و شمال عراق را ازسر گرفت.

دمیرتاش در واکنش به این عملیات نظامی ارتش ترکیه، خاطرنشان کرد حملات هوایی ترکیه علیه داعش تنها «فریب‌کاری» در راستای منافع و بلندپروازی‌های شخصی اردوغان صورت می‌گیرد.

در همین حال، مخالفان اردوغان، او را به قربانی کردن عملیات صلح با کُردها و از بین بردن صلح ترک‌ها و کردها از طریق سرنگون کردن حزب دموکراتیک خلق‌ها، متهم می‌کند تا بتواند رویای «رئیس‌جمهور سلطان» و صدر‌‌نشینی خزب عدالت و توسعه در عرصه سیاسی را احیا کند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: